KudoZ home » English to Polish » Law (general)

hall moot

Polish translation: sąd kasztelański/grodzki


09:25 Feb 17, 2009
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Law (general) / średniowiecze
English term or phrase: hall moot
Anglia, XII wiek

Hall moot to rodzaj sądu: raz na jakiś czas na dziedzińcu zamkowym gromadzili się mieszkańcy podległej wioski i władca (lord) rozstrzygał sprawy sporne. Nie mogę znaleźć żadnego polskiego odpowiednika, nic mi tu nie pasuje. Czy ktoś wie, jak taki sąd można nazwać?
allp
Poland
Polish translation:sąd kasztelański/grodzki
Explanation:
Solenny charakter miał sąd książęcy na wiecu – odbywał się on wobec licznego zgromadzenia, zwykle pod gołym niebem. Rozpatrywana na nim najważniejsze sprawy. Na sądzie wiecowym książę zasięgał opinii możnowładców, obecnych w charakterze asesorów. Sądowi książęcemu podlegał ogół rycerstwa i ludności pospolitej.

Specjalne przywileje nadawały możnym prawo nieodpowiednie, które polegało na wyjęciu ich spod sądownictwa kasztelanów i poddaniu sądowi książęcemu.

Sąd kasztelański
Kasztelana zastępował sędzia grodowy. Kasztelan miał obowiązek wykrywania przestępstw, ścigania podejrzanych, sądzenia ich karania we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych dla sądu księcia.

Szczególną formą sądu kasztelana był sąd targowy sprawowany nad ludnością obecną na targu, zarówno w sprawach prywatnych, jak i karnych, przez specjalnie wyznaczonego sędziego targowego.

Sąd kasztelański:
- mógł ferować wyroki śmierci, okaleczenia, konfiskaty mienia
- podlegała mu ludność zamieszkała na terenie kasztelani, w tym polska ludność nie podlegająca prawu niemieckiemu



--------------------------------------------------
Note added at 15 days (2009-03-05 00:15:48 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

W takim razie nie należą się żadne punkty.
"Sąd dominalny" był odpowiedzią whole grain.
Selected response from:

geopiet
Grading comment
Dziękuję za pomoc :) Poszło jako sąd dominialny - bardziej uniwersalnie.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4hala dyskusyjny
Miriam300
2sąd kasztelański/grodzki
geopiet
Summary of reference entries provided
whole grain

Discussion entries: 10





  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hala dyskusyjny


Explanation:
hala dyskusyjny-

a raczej 'MOOT HALL--

A moot hall is meeting or assembly building, traditionally to decide local issues.

In Anglo-Saxon England, a low ring-shaped earthwork served as a Moot hill or moot mound, where the elders of the hundred would meet to decide on issues.



--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2009-02-17 15:25:27 GMT)
--------------------------------------------------

poprawiam- hala dyskusyjna

--------------------------------------------------
Note added at 15 days (2009-03-04 17:40:49 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

nie ma 'hall- moot' jako wydarzenie niestety- wrong choice
jest tylko moot hall, albo moot court-
chyb ze chodzilo o moot court.

popatrz na referencje-
http://dictionary.reference.com/browse/Moot-hall





    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Moot_Hall
Miriam300
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 54
Notes to answerer
Asker: Moot hall to miejsce, ale hall moot to wydarzenie.


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
moot hall
sąd kasztelański/grodzki


Explanation:
Solenny charakter miał sąd książęcy na wiecu – odbywał się on wobec licznego zgromadzenia, zwykle pod gołym niebem. Rozpatrywana na nim najważniejsze sprawy. Na sądzie wiecowym książę zasięgał opinii możnowładców, obecnych w charakterze asesorów. Sądowi książęcemu podlegał ogół rycerstwa i ludności pospolitej.

Specjalne przywileje nadawały możnym prawo nieodpowiednie, które polegało na wyjęciu ich spod sądownictwa kasztelanów i poddaniu sądowi książęcemu.

Sąd kasztelański
Kasztelana zastępował sędzia grodowy. Kasztelan miał obowiązek wykrywania przestępstw, ścigania podejrzanych, sądzenia ich karania we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych dla sądu księcia.

Szczególną formą sądu kasztelana był sąd targowy sprawowany nad ludnością obecną na targu, zarówno w sprawach prywatnych, jak i karnych, przez specjalnie wyznaczonego sędziego targowego.

Sąd kasztelański:
- mógł ferować wyroki śmierci, okaleczenia, konfiskaty mienia
- podlegała mu ludność zamieszkała na terenie kasztelani, w tym polska ludność nie podlegająca prawu niemieckiemu



--------------------------------------------------
Note added at 15 days (2009-03-05 00:15:48 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

W takim razie nie należą się żadne punkty.
"Sąd dominalny" był odpowiedzią whole grain.


    Reference: http://tinyurl.com/ajpjcn
geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 508
Grading comment
Dziękuję za pomoc :) Poszło jako sąd dominialny - bardziej uniwersalnie.
Notes to answerer
Asker: Whole grain podała delegowany. Zastanawiałam się i nad kasztelańskim, i nad grodzkim, w końcu padło na wyjście bezpieczne, ale obydwoje mi pomogliście. Inspiracja też się liczy, stąd punkty :)





Reference comments


45 mins
Reference

Reference information:
umcs.net.pl/index.php?act=Attach&type=post&id=612

Jest tam wzmianka o "sądzie delegowanym", może to coś Pytającemu pomoże. Pozdrawiam :)

whole grain
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 199
Note to reference poster
Asker: Dziękuję za ten link, poprowadził mnie dalej.