ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Polish » Law (general)

fraud vs deception

Polish translation: oszustwo vs. wprowadzenie w błąd

14:54 Nov 19, 2009
English to Polish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: fraud vs deception
Jaka jest różnica? :) Jest jakaś?
Malgorzata Piotrowska
Polish translation:oszustwo vs. wprowadzenie w błąd
Explanation:
O ile wiem, fraud to dosyć ogólna kategoria przestępstw związanych między innymi z obrotem gospodarczym (np. działanie na szkodę spółki notowanej na giełdzie to zdaje się jeden ze sposobów popełnienia "securities fraud"). Po polsku nie ma to odpowiednika; najczęściej tłumaczy się bodaj jako "oszustwo", choć oszustwo jest u nas (także) konkretnym przestępstwem z konkretnego paragrafu.
Selected response from:

Krzysztof Kajetanowicz
Poland
Grading comment
Dziękuję. :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2 +3oszustwo vs. wprowadzenie w błądKrzysztof Kajetanowicz
5oszustwo v oszukaniedarotob
4oszustwo/naduzycie finansowe (materialne korzysci) vs. oszukanie (np. kogos)
Kasia Kelly
3 +1oszustwo z premedytacją vs celowe wprowadzenie w błąd
skisteeps


  

Answers


54 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +3
oszustwo vs. wprowadzenie w błąd


Explanation:
O ile wiem, fraud to dosyć ogólna kategoria przestępstw związanych między innymi z obrotem gospodarczym (np. działanie na szkodę spółki notowanej na giełdzie to zdaje się jeden ze sposobów popełnienia "securities fraud"). Po polsku nie ma to odpowiednika; najczęściej tłumaczy się bodaj jako "oszustwo", choć oszustwo jest u nas (także) konkretnym przestępstwem z konkretnego paragrafu.

Krzysztof Kajetanowicz
Poland
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 66
Grading comment
Dziękuję. :)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bubz: Fraud wyroznia sie tym, ze zostaje popelniony w celu osiagniecia korzysci majatkowej; w przypadku deception cel moze byc inny, np. oczernienie kogos
6 hrs

agree  Polangmar
8 hrs

agree  Mariusz Kuklinski
1525 days

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
oszustwo v oszukanie


Explanation:
Oszustwo = przestepstwo, oszukanie nie koniecznie

darotob
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 133

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
oszustwo z premedytacją vs celowe wprowadzenie w błąd


Explanation:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fraud
Na to wygląda

skisteeps
Canada
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 108

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Polangmar
3 hrs
  -> Dziękuję!

1 day7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
oszustwo/naduzycie finansowe (materialne korzysci) vs. oszukanie (np. kogos)


Explanation:
fraud = glownie chodzi o korzysc materialna, oszustwo, naduzycie finansowe, falszowanie, gdzie deception = oszukiwanie, podstep, np. abuse and deception of vulnerable person = wykorzystywanie i oszukiwanie osob szczegolnie wrazliwych

Kasia Kelly
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish