KudoZ home » English to Polish » Mechanics / Mech Engineering

high torque steel

Polish translation: stal o podwyższonej wytrzymałości


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:high torque steel
Polish translation:stal o podwyższonej wytrzymałości
Entered by: dtranslator

19:50 Jan 11, 2008
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Bondhud Tools / Resource Manual
English term or phrase: high torque steel
Protanium® High Torque Steel - a custom blended steel
Custom blended steel versus common grades of steel
In the broadest possible terms, only two categories of steel are used in the manufacturing of hex and Star tools; custom blended steel and standard grades of steel. A simple comparison makes it easy to see why Bondhus custom blended Protanium® Steel achieves far greater levels of performance than standard grades of steel:
Custom blended Protanium® Steel
-------
To be honest, nie wiem czy to "torque" ma tu coś do momentu obrotowego? Stal o wysokim momencie obrotowym???
Help!!! Z góry dziękuję :)
dtranslator
Stal High Torque albo "Stal o podwyzszonej wytrzymalosci"
Explanation:
Nie ma czegos takiego jak odpornosc stali na skrecanie. Skrecanie to zlozony stan naprezen podstawowych, i jako parametr materialu nie wystepuje. Wytrzymalosc na skrecanie to parametr konstrukcji. W odniesieniu do materiału (stali) definiuje sie odpornosc na scinanie, zginanie i nacisk powierzchniowy. Mowimy oczywiscie o wytrzymalosci statycznej. Dlatego nie mozna tego tlumaczyc w sposob sugerowany przez sz. kolegow. Proponuje potraktowac to jako nazwe wlasna albo zredukowac do Stali o podwyzszonej wytrzymalosci.

--------------------------------------------------
Note added at   22 godz. (2008-01-12 18:17:53 GMT)
--------------------------------------------------

Pani Joasiu, nie ma testu na skrecanie materialu, jest na scinanie.
Stale maja to do siebie ze z wielu hipotez wytrzymalosciowych najlepiej opisuje obciazalnosc stali hipoteza von Mises, faworyzujaca obciazenia scinajace, a zginajace tylko po czesci. Jak material (probka) poddaje sie przy 500MPa naprezen scinajacych (ustalane w probie rozciagania (!!!) i przeliczane na scinajace), to nie dopuszcza sie obciazen konstrukcji przekraczajacych ta wartosc obliczona np. metoda MES wg hipotezy von Mises. W tym sensie stal o wysokiej wytrzymalosci na scinanie to dobra stal. A ze w przypadku klucza dobrze kojarzy sie high torque ("za diabla nie urkecisz" :) to troche inna sprawa, lecz na pewno nie wlasnosc stali.
Selected response from:

Witold Palka
Poland
Grading comment
Dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienie. Bardzo pouczająca dyskusja. Pozdrawiam wszystkich jej uczestników :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Stal High Torque albo "Stal o podwyzszonej wytrzymalosci"Witold Palka
3 +3stal o wysokiej wytrzymałości na skręcanierobwoj
3stal (narzędziowa) (szybkotnąca) o wysokiej odporności na skręcaniePolangmar
4 -1stal o podwyższonej wytrzymałości (na skręcanie)
Joanna Rączka


Discussion entries: 1





  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
stal (narzędziowa) (szybkotnąca) o wysokiej odporności na skręcanie


Explanation:
Hence the reason why even though a low torque steel shaft still can have feel to it (although I'm sure just about anyone will admit even a high torque steel shaft has less feel than a low torque graphite).
http://tinyurl.com/2m6qqh

STAL NARZĘDZIOWA SZYBKOTNĄCA SW7M 1.3343
Najpopularniejsza stal szybkotnąca o dobrej ciągliwości, udarności i odporności na ścieranie. Stosowana na narzędzia narażone na skręcanie, do obróbki materiałów ciągliwość wytrzymałości powyżej 830 MPa, jak rozwiertaki narzędzia do nacinania gwintów, wiertła spiralne.
http://tinyurl.com/33ttmd

Polangmar
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 2370
Notes to answerer
Asker: Dzięki! That makes sense :D


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Wojciech Kutta
1 hr
  -> Dziękuję.:)

neutral  Joanna Rączka: a na jakiej podstawie twierdzisz, że szybkotnąca - przecież klucze imbusowe robi się ze stali narzędziowych do pracy na zimno, po co szybkotnąca?
1 hr
  -> W tym konkretnym przypadku przymiotnik "szybkotnąca" można opuścić.

disagree  robwoj: na pewno nie odporność
19 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
stal o wysokiej wytrzymałości na skręcanie


Explanation:
propozycja z praktyki inżynierskiej

robwoj
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 783
Notes to answerer
Asker: Dzięki :)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Polangmar: Na pewno jest to stal narzędziowa - natomiast "odporność" czy "wytrzymałość" to tylko kwestia doboru lepszego słowa.:) || Wszyscy chorzy na grypę o tym marzą, ale w technice odporność też występuje, np. na korozję: http://je.pl/3zky .:)
23 mins
  -> odporność to może być np. na zarazki grypy

agree  atche84: lub podwyzszona wytrzymalosc. Moment zaciagania (skrecania) a moment obrotowy to calkiem inne rzeczy
2 hrs
  -> dzięki

agree  Stanislaw Czech, MCIL
6 hrs
  -> dzięki

agree  Marian Krzymiński
9 hrs
  -> dziękuję

disagree  Witold Palka: Prosze Państwa, czegos takiego jak stal o wysokiej wytrzymalosci na skrecanie po prostu nie ma. Tlumacza moze to w oko nie gryzie, ale inzynier (klient?) dostaje skretu kiszek. Polecam co najmniej wyjasnienie oryginalu, nie polecam powielania dziwoląga.
13 hrs
  -> M pan rację, ale nie ma też stali o podwyższonej wytrzymałości. Nie ma też High Torque Steel, są to tylko slogany reklamowe, ale coś trzeba napisać. Pozdrawiam pana serdecznie.

agree  Joanna Rączka: podwyższona wytrzymałość na skręcanie - są stale o podwyższonej wytrzymałości - i jest wytrzymałość na skręcanie - badana w próbie skręcania
14 hrs

agree  A.G.: (polemizowanie z teoriami p. Witolda wykracza poza ramy portalu dla tłumaczy)
2 days2 hrs
  -> dziękuję, jest kilku sfrustrowanych użytkowników tego portalu, którzy za wszelką cenę chcą coś udowodnić sobie i innym, ale "psy szczekają, a karawany jadą dalej" Pozdrawiam

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
stal o podwyższonej wytrzymałości (na skręcanie)


Explanation:
Poniżej link do strony tej stali - jest wyjaśnione, co rozumieją przez "torque" - wychodzi, że jest to jednak moment [Nm] lub [lb. in] - w tym przypadku skręcający, choć jak widać umowny - obliczany z wytrzymałości na rozciąganie. Wszelkie wytrzymałości podaje się jako graniczne naprężenia [N/m2] lub [Pa]. Wytrzymałość na skręcanie mierzona w próbie skręcania - link poniżej - też. Chodzi o to, żeby wyeliminować wpływ pola powierzchni przekroju - wiadomo, jak grubsze, to bardziej wytrzymałe. Obaj koledzy - Witold i Robert mają rację. Bo niby mówią o skręcaniu ( i narzędzie pracuje na skręcanie), ale podana wartość jest pochodną wytrzymałości na rozciąganie. Można zatem powiedzieć "stal o podwyższonej wytrzymałości", bo faktycznie nic o wytrzymałości na skręcanie nie podają i ewentualnie podać "Protanium High Torgue Steel" jako nazwę własną, albo można napisać o podwyższonej wytrzymałości na skręcanie, żeby poinformować o warunkach pracy. W praktyce częściej bada sie wytrzymałość na rozciąganie i tę wartość podaje sie jako standardową wartość materiału i wykorzystuje do wszelkich obliczeń wytrzymałościowych.

Nie podawałabym tego jako odpowiedź, bo powielam propozycje kolegów, chodziło mi raczej o uzasadnienie i wyjaśnienie.


    Reference: http://www.bondhus.com/features/protanium/body-4.htm
    Reference: http://www.cocoon.internetdsl.pl/materialy/Skrecania.rtf
Joanna Rączka
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 69
Notes to answerer
Asker: Dzięki


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Witold Palka: NIE MA testu na skrecanie materialu. Test na skrecanie dotyczy BELKI a nie materialu. kolejny raz: odpornosc na skrecanie nie jest wlasnoscia materialu tylko konstrukcji. Z calym szacunkiem dla kursu WT, z perspektywy mgr.inz. budowy maszyn :)
9 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Stal High Torque albo "Stal o podwyzszonej wytrzymalosci"


Explanation:
Nie ma czegos takiego jak odpornosc stali na skrecanie. Skrecanie to zlozony stan naprezen podstawowych, i jako parametr materialu nie wystepuje. Wytrzymalosc na skrecanie to parametr konstrukcji. W odniesieniu do materiału (stali) definiuje sie odpornosc na scinanie, zginanie i nacisk powierzchniowy. Mowimy oczywiscie o wytrzymalosci statycznej. Dlatego nie mozna tego tlumaczyc w sposob sugerowany przez sz. kolegow. Proponuje potraktowac to jako nazwe wlasna albo zredukowac do Stali o podwyzszonej wytrzymalosci.

--------------------------------------------------
Note added at   22 godz. (2008-01-12 18:17:53 GMT)
--------------------------------------------------

Pani Joasiu, nie ma testu na skrecanie materialu, jest na scinanie.
Stale maja to do siebie ze z wielu hipotez wytrzymalosciowych najlepiej opisuje obciazalnosc stali hipoteza von Mises, faworyzujaca obciazenia scinajace, a zginajace tylko po czesci. Jak material (probka) poddaje sie przy 500MPa naprezen scinajacych (ustalane w probie rozciagania (!!!) i przeliczane na scinajace), to nie dopuszcza sie obciazen konstrukcji przekraczajacych ta wartosc obliczona np. metoda MES wg hipotezy von Mises. W tym sensie stal o wysokiej wytrzymalosci na scinanie to dobra stal. A ze w przypadku klucza dobrze kojarzy sie high torque ("za diabla nie urkecisz" :) to troche inna sprawa, lecz na pewno nie wlasnosc stali.

Witold Palka
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 192
Grading comment
Dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienie. Bardzo pouczająca dyskusja. Pozdrawiam wszystkich jej uczestników :)
Notes to answerer
Asker: Dzięki. Robi się ciekawie... Proszę o "peer comments".


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  PiotrA: Oczywiście masz rację co do własności materiału - "stal o podwyższonej odporności na skręcanie" to marketingowy bełkot. Jednak rolą tłumacza jest tłumaczenie, a nie zmienianie znaczeń, w związniu z tym propozycja Roberta jest chyba właściwa.
11 hrs
  -> tak ale nie. Jezeli oryginal jest belkotem to trzeba to sprawdzic, a nie tlumaczyc na belkot.

agree  Joanna Rączka: wytrzymałość na skręcanie jest, ale w tym przypadku - wg strony producenta stali- torque jest wyliczane z wytrz. na rozciąganie/patrz link z opisem próby na skręcanie
14 hrs
  -> Dzieki. Uwaga: maksymalne obciążenie skręcające (momentu) jest wlasnoscia konstrukcji, nie materiału. Nie ma testu na skrecanie materiału, bo skrecanie nie jest pierowotnym stanem naprezen, tak jak scinanie, rozciaganie i nacisk.