KudoZ home » English to Polish » Medical: Cardiology

antigene-specific adaptive limb (of the immune response)

Polish translation: antygenowo-swoista składowa odpowiedzi immunologicznej


23:03 Feb 21, 2005
English to Polish translations [PRO]
Medical - Medical: Cardiology
English term or phrase: antigene-specific adaptive limb (of the immune response)
Kontekst:

The apoprotein moieties of the lipoprotein particles can also undergo modifications in the artery wall, rendering them antigenic and capable of inciting T-cell responses, thus activating the antigen-specific adaptive limb of the immune response.

PS Przy okazji, jeśli można: do czego odnosi się 'them' w powyższym fragmencie? Do apoprotein, czy do lipoprotein? A może jest literówka i chodzi o ściany tętnicy? Tekst nie jest napisany przez rodowitych Anglosasów i sporo w nim nieścisłości składniowych, stąd moje wątpliwości. Fachowcem nie jestem, a konsultanta akurat nie mam pod ręką.
Kjub
Poland
Polish translation:antygenowo-swoista składowa odpowiedzi immunologicznej
Explanation:
odpowiedź immunologiczna ma kilka składowych, w tym nieswoistą, np. lizozym, komórki NK, oraz swoistą (przeciwko konkretnym antygenom). Co do tego adaptive, to wydaje mi się, że można pominąć. Cechą odpowiedzi swoistej (każdej) jest nasilenie odpowiedzi przy kolejnym kontakcie z antygenem, natomiast w samym powstawaniu swoistości odpowiedzi immunologicznej nie ma nic z adaptacji, jest to dość skomplikowany mechanizm selekcji klonalnej limfocytów. Specjalista po prostu powinien to zrozumieć jednoznacznie.
Selected response from:

Piotr Sawiec
Grading comment
Dziękuję.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3antygenowo-swoista składowa odpowiedzi immunologicznej
Piotr Sawiec
2wierzcholek,szpic adaptowany antygenny (reakcji)
atche84


  

Answers


18 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
wierzcholek,szpic adaptowany antygenny (reakcji)


Explanation:
jako ze reakcja nie ma konczyn lub wyrostkow, wyglada na wierzcholek krzywej rejestrujacej przebieg reakcji.
w tym zdaniu them dotyczy polowek, czyli apoprotein (o ile zdanie jest poprawne)

atche84
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in FrenchFrench
PRO pts in category: 5

20 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
antygenowo-swoista składowa odpowiedzi immunologicznej


Explanation:
odpowiedź immunologiczna ma kilka składowych, w tym nieswoistą, np. lizozym, komórki NK, oraz swoistą (przeciwko konkretnym antygenom). Co do tego adaptive, to wydaje mi się, że można pominąć. Cechą odpowiedzi swoistej (każdej) jest nasilenie odpowiedzi przy kolejnym kontakcie z antygenem, natomiast w samym powstawaniu swoistości odpowiedzi immunologicznej nie ma nic z adaptacji, jest to dość skomplikowany mechanizm selekcji klonalnej limfocytów. Specjalista po prostu powinien to zrozumieć jednoznacznie.

Piotr Sawiec
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 103
Grading comment
Dziękuję.