ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Polish » Medical: Pharmaceuticals

Magna Carta of Pharmacy

Polish translation: edykt medyczny

09:25 Jul 5, 2013
English to Polish translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals / historia farmacji
English term or phrase: Magna Carta of Pharmacy
The promulgation of the Magna Charter of Pharmacy, by Frederich II, the King of Sicily, legally separated Pharmacy from Medicine.

Magna Charter, inaczej Magna Carta.

Za nic nie mogę znaleźć polskiego tłumaczenia tego tytułu (chociaż może być również tytuł oryginalny).
Katarzyna Landsberg-Polubok
Polish translation:edykt medyczny
Explanation:
Zdaje się, że tak należy to określać.
Fryderyk był królem i raczej wydawał edykty niż ustawy.

Bereits Friedrich II. von Hohenstaufen (1194 - 1250), Römisch-Deutscher Kaiser und König von Sizilien hat im Jahre 1241 richtungsweisend für die Entwicklung des europäischen Gesundheitswesens eine Medizinalordnung erlassen, in der er u.a. die beiden Berufe Arzt und Apotheker trennte, weil er erkannte, dass jeder der beiden Berufe seine speziellen Aufgaben hat und seine besondere Ausbildung braucht.
http://www.apotheker.at/Internet\OEAK\NewsPresse_1_0_0a.nsf/...

--------------------------------------------------
Note added at 1 dzień  10 godz. (2013-07-06 20:06:55 GMT)
--------------------------------------------------

Rozszerzenie odpowiedzi:
edykt medyczny cesarza (czego?) i króla Sycylii, Fryderyka II, znany jako "Magna Carta farmacji".

W moim linku jego tytuł brzmi: Römisch-Deutscher Kaiser und König von Sizilien.
Selected response from:

Andrzej Mierzejewski
Poland
Grading comment
Bardzo dziękuję!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Konstytucje Sycilijskie
Aleksandra Karpiuk
3Liber Augustalis
geopiet
3edykt medyczny
Andrzej Mierzejewski
Summary of reference entries provided
geopiet
Konstytucje Sycylijskie
Andrzej Mierzejewski

Discussion entries: 15





  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
magna carta of pharmacy
Konstytucje Sycilijskie


Explanation:
Z tego, co widziałam, są różne nazwy, w żadnej nie ma zformułowania magna carta. Konstytucje Sycylijskie pojawiają się chyba najczęściej, natomiast widziałam jeszcze nazwę Konstytucje Fryderycjańskie (w teście z historii medycyny) ale to nie brzmi najlepiej.



--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2013-07-05 09:47:51 GMT)
--------------------------------------------------

Literówka w nazwie: Sycylijskie, nie Sycilijskie :)


    Reference: http://kardiologia.mp.pl/okiem-pacjenta/show.html?id=84329
    Reference: http://www.apteka.mikolow.pl/cms-act-show-site-8.html?PHPSES...
Aleksandra Karpiuk
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Mierzejewski: IMO OK. Zdaje się, że tytuł/nazwa "Magna Charter of Pharmacy" została nadana niedawno i służy tylko podkreśleniu znaczenia tego edyktu dla farmacji.//Sorry, po dalszych poszukiwaniach zmieniam zdanie.
1 hr

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
magna carta of pharmacy
edykt medyczny


Explanation:
Zdaje się, że tak należy to określać.
Fryderyk był królem i raczej wydawał edykty niż ustawy.

Bereits Friedrich II. von Hohenstaufen (1194 - 1250), Römisch-Deutscher Kaiser und König von Sizilien hat im Jahre 1241 richtungsweisend für die Entwicklung des europäischen Gesundheitswesens eine Medizinalordnung erlassen, in der er u.a. die beiden Berufe Arzt und Apotheker trennte, weil er erkannte, dass jeder der beiden Berufe seine speziellen Aufgaben hat und seine besondere Ausbildung braucht.
http://www.apotheker.at/Internet\OEAK\NewsPresse_1_0_0a.nsf/...

--------------------------------------------------
Note added at 1 dzień  10 godz. (2013-07-06 20:06:55 GMT)
--------------------------------------------------

Rozszerzenie odpowiedzi:
edykt medyczny cesarza (czego?) i króla Sycylii, Fryderyka II, znany jako "Magna Carta farmacji".

W moim linku jego tytuł brzmi: Römisch-Deutscher Kaiser und König von Sizilien.


Andrzej Mierzejewski
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Bardzo dziękuję!

1 day14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
magna carta of pharmacy
Liber Augustalis


Explanation:
Katarzyna wrote: Za nic nie mogę znaleźć polskiego tłumaczenia tego tytułu (chociaż może być również tytuł oryginalny).

----------

The Constitutions of Melfi, or Liber Augustalis, were a new legal code for the Kingdom of Sicily promulgated on 1 September 1231 by Emperor Frederick II - http://en.wikipedia.org/wiki/Constitutions_of_Melfi

--------

Title XLVII dealt with medicines:

<<In every territory of our kingdom subject to our jurisdiction, we desire that two circumspect and trustworthy men should be appointed and be held by a corporal oath, and their names should be sent to our court, and under their verification medical lozenges, broths, and other medicines may be made legally. Once they have been made, they may be sold.>> - Constitutions of Melfi, 1231 - http://goo.gl/fPFI7 - page 2


..... he redacted or ordered to redact a code of laws, named “Liber augustalis”, which was enacted in 1231 - http://goo.gl/fPFI7 - page 1

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 36




Reference comments


24 mins
Reference

Reference information:
Kształtowanie się odpowiedzialności zawodowej farmaceutów jest procesem długotrwałym i ciągle trwającym. Jej początki sięgają czasu, kiedy to
nastąpił zasadniczy podział pomiędzy sztuka leczenia (medycyną) a sztuką sporządzania leków (aptekarstwem).
.
.
Tak ukształtowana odpowiedzialność aptekarza, wynikająca z treści złożonej przysięgi, trwała aż do czasów wydaniaw Europie ustaw aptekarskich przez Fryderyka II

http://www.poia.pl/pliki/Kodeks_etyki_aptekarza_2012.pdf - page 13

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 36

1 hr
Reference: Konstytucje Sycylijskie

Reference information:
Zdaje się, że oryginalny łaciński tytuł brzmi:
Constitutionbus Siculis Friderici II. Imp. Rom.
http://tnij.org/webo

Nie znam łaciny, nie wiem, czy ten tytuł jest poprawny gramatycznie i ortograficznie.

--------------------------------------------------
Note added at   2 godz. (2013-07-05 11:59:45 GMT)
--------------------------------------------------

Wycofuję referencję, bo straciłem pewność, czy dotyczy dokumentu, o który chodzi w pytaniu.

Andrzej Mierzejewski
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 8