KudoZ home » English to Polish » Medical: Pharmaceuticals

categorical scale

Polish translation: skala kategorialna


14:07 Mar 9, 2004
English to Polish translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals / Clinical trials
English term or phrase: categorical scale
Artykuł o leku stosowanym w chorobach jelit. Uwaga: tuż przed poniższym mowa jest o innej skali: wizualno-analogowej (visual analogue scale), więc "categorical scale" jest uzupełnieniem tamtej:

At weeks 4 and 8, patients evaluated their therapeutical response using the following categorical scale:
0=greatly improved
1=moderately improved
2=slightly improved
3=unchanged
4=worse
Piotr Turski
Poland
Polish translation:skala kategorialna
Explanation:
categorical - 2. [adj] relating to or included in a category http://www.hyperdictionary.com/dictionary/categorical


kategorialny - rzad. «odnoszący się do kategorii, pojęcia» http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=23034


to tłumaczenie dosłowne, ale może dałoby się w ogóle bez przymiotnika?
-np. skuteczność leku oceniano w następującej skali:...


1. diagnoza kategorialna (przyporządkowująca, typologiczna) – polega ona na przyporządkowaniu danego wycinka analizowanej rzeczywistości do typu lub gatunku. Jest to wstępny etap o zadanie każdej diagnozy.
2. Diagnoza genetyczna – polega na ustaleniu źródeł ...http://www.google.pl/search?q=cache:X8__hGADISUJ:slimak.scia...
Selected response from:

anglista
Grading comment
Przyznaje punkty angli¶cie, po tak w końcu przetłumaczyłem ten termin. Niemniej dziękuję JanuszowiF za wyszperanie informacji i cenne uwagi. Co do podanych przez niego linków, z drugiego wynikałoby jednak, że skala nominalna jest podgrup± skali "kategorialnej":
Categorical scales are also called discrete or symbolic scales, and they are sometimes called nominal scales WHEN the value of the datum (e.g., "green") is a name.
(wyróżnienie moje)

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4skala nominalna, ale...
JanuszF
3skala kategorialnaanglista
3skala stopniowaAndre Zuban


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
skala stopniowa


Explanation:
skala stopniowa

Andre Zuban
United States
Native speaker of: Native in RussianRussian

38 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
skala kategorialna


Explanation:
categorical - 2. [adj] relating to or included in a category http://www.hyperdictionary.com/dictionary/categorical


kategorialny - rzad. «odnoszący się do kategorii, pojęcia» http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=23034


to tłumaczenie dosłowne, ale może dałoby się w ogóle bez przymiotnika?
-np. skuteczność leku oceniano w następującej skali:...


1. diagnoza kategorialna (przyporządkowująca, typologiczna) – polega ona na przyporządkowaniu danego wycinka analizowanej rzeczywistości do typu lub gatunku. Jest to wstępny etap o zadanie każdej diagnozy.
2. Diagnoza genetyczna – polega na ustaleniu źródeł ...http://www.google.pl/search?q=cache:X8__hGADISUJ:slimak.scia...


    Reference: http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=23034
anglista
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Przyznaje punkty angli¶cie, po tak w końcu przetłumaczyłem ten termin. Niemniej dziękuję JanuszowiF za wyszperanie informacji i cenne uwagi. Co do podanych przez niego linków, z drugiego wynikałoby jednak, że skala nominalna jest podgrup± skali "kategorialnej":
Categorical scales are also called discrete or symbolic scales, and they are sometimes called nominal scales WHEN the value of the datum (e.g., "green") is a name.
(wyróżnienie moje)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  ArturSz: sądzę ze tłumaczenie dosłowne nie byloby najlepsze, a sugerowany przekład "...ocenianow następującej skali" byłby poprawny
4 mins
  -> zgadzam się, skala kategorialna też niezbyt mi się podoba

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skala nominalna, ale...


Explanation:
nie jest to (w oryginale) prawidłowe określenie - skala przedstawiona przez ciebie nie jest categorical, tylko ordinal (porządkowa), dane są pogrupowane, ale nie można przeprowadzać pomiędzy nimi transformacji arytmetycznych, np. 4 nie jest dwukrotnie lepsze od 2 itd. Skala nominalna (categorical) to skala dotycząca na przykład koloru oczu, grupy krwi itd. dane nie są w niej pogrupowane pod kątem lepszy-gorszy , mniejszy-większy itd. Reasumując jeśli chcesz tłumaczyć dosłownie przetłumacz jako skala nominalna, jeśli chcesz tłumaczyć zgodnie z prawdziwym znaczeniem przetłumacz - porządkowa.
Więcej informacji w linkach.


    Reference: http://gnu.univ.gda.pl/~sobol/psychobaza/statystyka/stata_1_...
    Reference: http://eksl-www.cs.umass.edu/eis/pages/glossary/entries/cate...
JanuszF
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4