KudoZ home » English to Polish » Medical

benign prostatic hyperplpasia

Polish translation: łagodny rozrost stercza


15:52 Oct 25, 2002
English to Polish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: benign prostatic hyperplpasia
medical term, disease
sebos
Polish translation:łagodny rozrost stercza
Explanation:
Łagodny rozrost stercza (BPH – Benign Prostate Hyperplasia) należy do najczęściej spotykanych schorzeń u mężczyzn po 50 roku życia. Jest to niezłośliwe powiększenie gruczołu krokowego, które powstaje na skutek nadmiernego mnożenia się komórek stercza, zarówno gruczołowych, jak i wywodzących się z elementów podścieliska. Zmiany budowy histologicznej o typie rozrostu występują u 50% mężczyzn w 50 r.ż. i wzrastają do 90% po 80 r.ż. (po 10% na każdą dekadę). Z przeprowadzonych badań wynika, że częstość występowania objawów BPH wzrasta wraz z wiekiem. Stwierdzono, że w 5.5. r.ż u około 25% mężczyzn rozwijają się objawy BPH, natomiast w 75 r.ż. ponad połowa populacji cierpi z tego powodu

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-25 21:00:31 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.borgis.pl/czytelnia/med_rodz/2001/02/03.html
+ own
Selected response from:

pidzej
Poland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4łagodny przerost gruczołu krokowego
Piotr Turski
4 +1łagodny rozrost sterczapidzej


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
łagodny przerost gruczołu krokowego


Explanation:
z pamięci.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-25 15:58:34 (GMT)
--------------------------------------------------

ale zob. np. http://www.pfm.pl/u235/navi/170550/back/170458

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-25 17:59:28 (GMT)
--------------------------------------------------

Oczywiscie, łagodny ROZROST - dziekuje H. B.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-25 17:59:51 (GMT)
--------------------------------------------------

Oczywiscie, łagodny ROZROST - dziekuje H. B.

Piotr Turski
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 335

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hanna Burdon: również: łagodny rozrost gruczołu krokowego, łagodny przerost prostaty
23 mins
  -> Jasne, ze rozrost. Mój profesor patomorfologii przewrocilby sie w grobie - rozrost to co innego niz przerost.

agree  Piotr Kurek
49 mins

agree  leff
1 hr

agree  Przemysław Szkodziński
2 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
łagodny rozrost stercza


Explanation:
Łagodny rozrost stercza (BPH – Benign Prostate Hyperplasia) należy do najczęściej spotykanych schorzeń u mężczyzn po 50 roku życia. Jest to niezłośliwe powiększenie gruczołu krokowego, które powstaje na skutek nadmiernego mnożenia się komórek stercza, zarówno gruczołowych, jak i wywodzących się z elementów podścieliska. Zmiany budowy histologicznej o typie rozrostu występują u 50% mężczyzn w 50 r.ż. i wzrastają do 90% po 80 r.ż. (po 10% na każdą dekadę). Z przeprowadzonych badań wynika, że częstość występowania objawów BPH wzrasta wraz z wiekiem. Stwierdzono, że w 5.5. r.ż u około 25% mężczyzn rozwijają się objawy BPH, natomiast w 75 r.ż. ponad połowa populacji cierpi z tego powodu

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-25 21:00:31 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.borgis.pl/czytelnia/med_rodz/2001/02/03.html
+ own

pidzej
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1077

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Piotr Turski
58 mins