ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Polish » Medical

orthopnoea/ SOBOE

Polish translation: ortopnoe

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:orthopnoea
Polish translation:ortopnoe
Entered by: MonikaSojka

11:44 May 7, 2003
English to Polish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: orthopnoea/ SOBOE
Slomski podaje na pierwszy termin: 'prawidłowe oddychanie tylko w pozycji stojącej'- czy jest moze na to inna nazwa? SOBOE to 'short of breathness on exertion'- czy jest jakis polski skrot?
MonikaSojka
ortopnoe
Explanation:
termin jest wsrod lekarzy dobrze zrozumialy, mozna napisac tez dusznosc typu ortopnoe, ewentualni orthopnöe, ma zwiazek nie tyle ze snem, co z lezeniem - polepsza sie gdy pt przyjmuje poz siedzaca, jest objawem niewydolnosci lewokom.
jak chodzi o soboe to nie wydzialem nigdy zadnego polskiego skrotu ktory by to tlumaczyl. mozna napisac dusznosc wysilkowa. pozdrowienia
Selected response from:

lukaszz
Grading comment
dziekuje bardzo!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1ortopnoelukaszz
3 +1SOBOE / SBE (ang.)
lim0nka


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
SOBOE / SBE (ang.)


Explanation:
słownik skrótów medycznych podaje jedynie SBE - shortness of breath on exertion = duszność wysiłkowa,
ale bez żadnego skrótu, więc może go nie być

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-07 12:03:21 (GMT)
--------------------------------------------------

orthopnoea = kłopoty z oddychaniem w pozycji leżącej
[Słownik medyczny Collina]

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-07 12:43:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Webster\'s Revised Unabridged Dictionary (1913)

Orthopnoea \\Or`thop*n[oe]\"a\\, Orthopny \\Or*thop\"ny\\, n. [L.
orthopnoea, Gr. ?; \'orqo`sstraight, right + pnei^n to
breathe: cf. F. orthopn[\'e]e.] (Med.)
Specifically, a morbid condition in which respiration can be
performed only in an erect posture; by extension, any
difficulty of breathing.

http://dict.die.net/orthopnoea/

lim0nka
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 3581

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bartek: a może to jakiś bezdech podczas snu???
8 mins
  -> z opisu wynika, że to nie tylko podczas snu

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
ortopnoe


Explanation:
termin jest wsrod lekarzy dobrze zrozumialy, mozna napisac tez dusznosc typu ortopnoe, ewentualni orthopnöe, ma zwiazek nie tyle ze snem, co z lezeniem - polepsza sie gdy pt przyjmuje poz siedzaca, jest objawem niewydolnosci lewokom.
jak chodzi o soboe to nie wydzialem nigdy zadnego polskiego skrotu ktory by to tlumaczyl. mozna napisac dusznosc wysilkowa. pozdrowienia

lukaszz
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 8
Grading comment
dziekuje bardzo!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxOTMed: ew. duszność w pozycji leżącej
4 hrs