KudoZ home » English to Polish » Medical

spaced drug delivery system

Polish translation: system kontrolowanego czasu uwalniania leku


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:spaced drug delivery system
Polish translation:system kontrolowanego czasu uwalniania leku
Entered by: bartek

15:15 Jul 8, 2003
English to Polish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: spaced drug delivery system
The spaced drug delivery system is designed to provide desired control on the disease condition, comprising
1) a first composition comprising one or more first therapeutically active agents, and
2) a second composition comprising one or more second therapeutically active agents,
wherein at least one first therapeutically active agent is released immediately upon oral administration of the spaced drug delivery system, and at least one second therapeutically active agent is released as a pulse at a predetermined time after oral administration, wherein the two or more therapeutic agents act on the disease condition by similar or dissimilar, but complementary mechanisms, to control the symptoms of the disease, or a measurable indicator of the disease condition, and further wherein the time of release of the two or more therapeutically active agents is designed to provide desired control on the disease condition.
Sebastian Kumos
system kontrolowanego czasu uwalniania leku
Explanation:
a chodzi o system kontrolowanego uwalniania leku

Badania nad systemami długotrwałego kontrolowanego podawania leków stały się ostatnio jedną z ważniejszych dziedzin farmacji. Opracowano wiele systemów różniących się mechanizmem i czasem uwalniania leku oraz sposobem jego podawania. Wyprodukowano wiele polimerów, które cechuje zdolność kontroli tempa uwalniania leku przez długi okres czasu (od 12 godz. do 5 lat).

Zaprogramowane podawanie leków jest korzystniejsze niż metody konwencjonalne. Systemy kontrolnego uwalniania leku obejmują drogę doustną, przezskórną, domaciczną, dopochwową jak również mogą być aplikowane w postaci iniekcji lub implantów. W artykule dokonano przeglądu różnych systemów uwalniania leków. (Wiad Lek 2000, tom 53, nr 11-12)

http://biblioteka.slam.katowice.pl/Numer111200.htm
Selected response from:

bartek
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2system kontrolowanego czasu uwalniania leku
bartek
5system kontrolowanego uwalniania lekuxxxOTMed


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
system kontrolowanego czasu uwalniania leku


Explanation:
a chodzi o system kontrolowanego uwalniania leku

Badania nad systemami długotrwałego kontrolowanego podawania leków stały się ostatnio jedną z ważniejszych dziedzin farmacji. Opracowano wiele systemów różniących się mechanizmem i czasem uwalniania leku oraz sposobem jego podawania. Wyprodukowano wiele polimerów, które cechuje zdolność kontroli tempa uwalniania leku przez długi okres czasu (od 12 godz. do 5 lat).

Zaprogramowane podawanie leków jest korzystniejsze niż metody konwencjonalne. Systemy kontrolnego uwalniania leku obejmują drogę doustną, przezskórną, domaciczną, dopochwową jak również mogą być aplikowane w postaci iniekcji lub implantów. W artykule dokonano przeglądu różnych systemów uwalniania leków. (Wiad Lek 2000, tom 53, nr 11-12)

http://biblioteka.slam.katowice.pl/Numer111200.htm


    Reference: http://biblioteka.slam.katowice.pl/Numer111200.htm
bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 24743
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxOTMed: zrezygnowałbym z 'czasu'
30 mins
  -> Sugerowałam się tym, co "stoi" w cytacie :-)

agree  WaldekP: Zgadzam się z Dr. G. Palka ("czas" tu nie pasuje)
5 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
system kontrolowanego uwalniania leku


Explanation:
odpowiadam Pani "bartek" tutaj, jako że nie da się pod poprzednią wersją.
Właśnie z cytatu wynika, że system pozwala nie tylko na kontrolowanie czasu, ale również sposobu i drogi/mechanizmu podania. To samo wynika z istoty działania systemu.

Z drugiej strony spaced z nazwy ang. oznacza dwufazowe podanie leku, czyli jednak regulowany _czas_. Jednak już dobierając jeden z preparatów do 'spaced delivery' siłą rzeczy reguluje się jego sposób/drogę podania.

xxxOTMed
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 4564