KudoZ home » English to Polish » Medical

activities of daily living

Polish translation: czynności dnia codziennego


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:activities of daily living
Polish translation:czynności dnia codziennego
Entered by: bartek

11:17 Nov 6, 2003
English to Polish translations [Non-PRO]
Medical
English term or phrase: activities of daily living
the objectives are to quantitatively measure functional abilities in activities of daily living (ADL)- czy jest jakis przyjety odpowiednik w neuropsychiatrii- chodi o choroby otepienne
magdat
czynności dnia codziennego
Explanation:
Nieodłącznym elementem składowym badania powinno być także przeprowadzenie oceny sprawności ADL – Activities of Daily Living – zdolności samodzielnego wykonywania czynności dnia codziennego. Skala IADL (Instrumental Activities of Daily Living) ocenia zdolność pacjenta do wypełniania złożonych czynności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie (obowiązki zawodowe, prowadzenie finansów, dotrzymywanie umówionych terminów, samodzielnego podróżowania, używania urządzeń domowych, telefonu, sprzątanie, gotowanie, kontrola przyjmowania lekarstw). Skala PADL (Physical Activities of Daily Living) opisuje zdolność wykonywania prostych czynności samoobsługowych (mycie się, ubieranie, dbanie o higienę osobistą, spożywanie posiłków, korzystanie z toalety, sprawność zwieraczy). Pogorszenie wielu funkcji poznawczych w większym stopniu uwidacznia się w ocenie przy użyciu skali IADL niż PADL. Dopiero w umiarkowanie i głęboko zaawansowanym otępieniu postępuje niesprawność w zakresie PADL
http://www.borgis.pl/czytelnia/med_rodz/2001/03/12.php
Selected response from:

bartek
Grading comment
dziekuje, nie bardzo wiem, czy dobrze postepuje wybierajac wczesniejsza z dwóch takich samych odpowiedzi i nagradzajac ja, ale dziekuje leff'owi za linki,
dziekuje wszystkim

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2czynności dnia codziennego
bartek
4 +1codzienne czynnościxxxOTMed
4czynności dnia codziennego
leff


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
czynności dnia codziennego


Explanation:
Nieodłącznym elementem składowym badania powinno być także przeprowadzenie oceny sprawności ADL – Activities of Daily Living – zdolności samodzielnego wykonywania czynności dnia codziennego. Skala IADL (Instrumental Activities of Daily Living) ocenia zdolność pacjenta do wypełniania złożonych czynności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie (obowiązki zawodowe, prowadzenie finansów, dotrzymywanie umówionych terminów, samodzielnego podróżowania, używania urządzeń domowych, telefonu, sprzątanie, gotowanie, kontrola przyjmowania lekarstw). Skala PADL (Physical Activities of Daily Living) opisuje zdolność wykonywania prostych czynności samoobsługowych (mycie się, ubieranie, dbanie o higienę osobistą, spożywanie posiłków, korzystanie z toalety, sprawność zwieraczy). Pogorszenie wielu funkcji poznawczych w większym stopniu uwidacznia się w ocenie przy użyciu skali IADL niż PADL. Dopiero w umiarkowanie i głęboko zaawansowanym otępieniu postępuje niesprawność w zakresie PADL
http://www.borgis.pl/czytelnia/med_rodz/2001/03/12.php

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 24743
Grading comment
dziekuje, nie bardzo wiem, czy dobrze postepuje wybierajac wczesniejsza z dwóch takich samych odpowiedzi i nagradzajac ja, ale dziekuje leff'owi za linki,
dziekuje wszystkim

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lucyna Długołęcka
18 mins

agree  Stefan Simko
48 mins

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
czynności dnia codziennego


Explanation:
"ocenę czynności dnia codziennego skalą ADL"

"stopień samodzielności w wykonywaniu czynności życia codziennego
(ADL) u chorych z parkinsonizmem."

"SKALA CZYNNOŚCI CODZIENNYCH (ADL) - skala liczbowa oceniająca wpływ choroby Parkinsona na sprawność ruchową podczas wykonywania czynności dnia codziennego"
[http://www.zdrowie.med.pl/parkinson/choroba/slownik.html]


    Reference: http://www.borgis.pl/czytelnia/med_rodz/2002/05/06.php
    Reference: http://www.esculap.pl/towarzystwa/ptn-ssp/zjazd/34.html
leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 11240

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
codzienne czynności


Explanation:
tak bym to przetłumaczył

xxxOTMed
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 4564

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  joannap
3 hrs