KudoZ home » English to Polish » Medical (general)

rescue therapy

Polish translation: leczenie rezerwowe


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:rescue therapy
Polish translation:leczenie rezerwowe

18:12 May 23, 2005
English to Polish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / clinical trial
English term or phrase: rescue therapy
w kontekscie reumatoidalnego zapalenia stawów - rescue therapy
Tyniecka
leczenie rezerwowe
Explanation:
W metodologii niektórych badań klinicznych przewiduje się stosowanie leczenia 'rescue' w wypadku, gdy skuteczność badanego leku jest niezadowalająca/mniejsza od oczekiwanej albo w grupie otrzymującej placebo dojdzie do pogorszenia przebiegu choroby.
Myślę, że nazwa 'terapia ratunkowa' jest o tyle myląca, że może sugerować doraźne leczenie w stanach nagłych/zagrożenia życia, a w rescue therapy zupełnie nie o to chodzi.
Dlatego byłbym za wersją 'leczenie rezerwowe', a jeśliby koniecznie chcieć oddać nieplanowany charakter leczenia ewentualnie, 'doraźne l.r.'
Selected response from:

xxxOTMed
Poland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3leczenie rezerwowexxxOTMed
3terapia ratunkowa
ZenonStyczyrz
3terapia ratunkowa
Maciej Andrzejczak


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
terapia ratunkowa


Explanation:
TERAPIA RATUNKOWA W ZAKAŻENIU HELICOBACTER PYLORI
Rescue Therapy for Helicobacter pylori
Wai K. Leung, MD, David Y. Graham, MD
Komentarz: prof. dr hab. n. med. Antoni Gabryelewicz, Klinika Gastroenterologii AM, Białystok

Maciej Andrzejczak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 110

8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
terapia ratunkowa


Explanation:
IMHO

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2005-05-23 18:21:56 GMT)
--------------------------------------------------

www.medical-tribune.pl/?d=czasopisma&dd=mpd_03_04
... TERAPIA RATUNKOWA W ZAKAŻENIU HELICOBACTER PYLORI Rescue Therapy for Helicobacter pylori Wai K. Leung, MD, David Y. Graham, MD ...


ZenonStyczyrz
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 95

17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
leczenie rezerwowe


Explanation:
W metodologii niektórych badań klinicznych przewiduje się stosowanie leczenia 'rescue' w wypadku, gdy skuteczność badanego leku jest niezadowalająca/mniejsza od oczekiwanej albo w grupie otrzymującej placebo dojdzie do pogorszenia przebiegu choroby.
Myślę, że nazwa 'terapia ratunkowa' jest o tyle myląca, że może sugerować doraźne leczenie w stanach nagłych/zagrożenia życia, a w rescue therapy zupełnie nie o to chodzi.
Dlatego byłbym za wersją 'leczenie rezerwowe', a jeśliby koniecznie chcieć oddać nieplanowany charakter leczenia ewentualnie, 'doraźne l.r.'


xxxOTMed
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 2497

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ZenonStyczyrz: no to nie pozostaje nic innego jak skwapliwie zgodzić się z taką argumentacją :)))))
2 mins

agree  Pawel Baka: hm... zawsze pisałem "lek ratunkowy" nie zastanawiając się specjalnie nad tym specjalnie, ale faktycznie "lek rezerwowy" wydaje się tu odpowiedniejsze :)))
12 hrs

agree  Michal Szczygiel
3672 days




Voters for reclassification
as
PRO / non-PRO
PRO (3): Joanna Borowska, bartek, ZenonStyczyrz