KudoZ home » English to Polish » Medical (general)

Metastatic rectal carcinoma

Polish translation: rak odbytnicy z przerzutami


10:11 Mar 21, 2007
English to Polish translations [PRO]
Medical (general)
English term or phrase: Metastatic rectal carcinoma
cause of death na akcie zgonu
strunka
Polish translation:rak odbytnicy z przerzutami
Explanation:
ew. przerzutujący rak odbytnicy. Co ma oznaczać rak przerzutowy? Raka odbytnicy czy przerzuty? Miałbym wątpliwości

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2007-03-21 15:31:43 GMT)
--------------------------------------------------

Kontynuując komentarz do odpowiedzi Grzegorza. Jeżeli są przesłanki gdzieś w dokumentacji, że przerzuty wywołały zgon, to OK, można tak napisać, jeżeli nie, to niekoniecznie. Rak wywołuje wiele ogólnoustrojowych reakcji mogących zgon wywołać (np. DIC). Ciekawe jest to, że wszyscy daliśmy "highest confidence" :-) Nie ma jak dobre samopoczucie.
Selected response from:

Piotr Sawiec
Grading comment
dzieki
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1przerzuty raka odbytnicyxxxOTMed
5rak odbytnicy z przerzutami
Piotr Sawiec
5przerzutowy rak odbytnicy
Pawel Baka


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
metastatic rectal carcinoma
przerzutowy rak odbytnicy


Explanation:
...

Pawel Baka
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 1177

12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
metastatic rectal carcinoma
rak odbytnicy z przerzutami


Explanation:
ew. przerzutujący rak odbytnicy. Co ma oznaczać rak przerzutowy? Raka odbytnicy czy przerzuty? Miałbym wątpliwości

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2007-03-21 15:31:43 GMT)
--------------------------------------------------

Kontynuując komentarz do odpowiedzi Grzegorza. Jeżeli są przesłanki gdzieś w dokumentacji, że przerzuty wywołały zgon, to OK, można tak napisać, jeżeli nie, to niekoniecznie. Rak wywołuje wiele ogólnoustrojowych reakcji mogących zgon wywołać (np. DIC). Ciekawe jest to, że wszyscy daliśmy "highest confidence" :-) Nie ma jak dobre samopoczucie.

Piotr Sawiec
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 1189
Grading comment
dzieki

24 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
metastatic rectal carcinoma
przerzuty raka odbytnicy


Explanation:
To add even more confusion...
Z logicznego punktu widzenia to nie sam rak (w znaczeniu ognisko pierwotne), ale jego przerzuty są najczęściej przyczyną zgonu. Dodatkowa uwaga: anglosasi nie piszą "rectal cancer metastases".

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2007-03-21 22:00:04 GMT)
--------------------------------------------------

Piotr - dzięki za uwagi. Niedrożnośc z powodu guza się operuje - paliatywnie lub doszczętnie, leczenie układowe też podaje się z powodu mikro(przerzutów) - nie podaje się chemioterapii w nowotworach nieprzerzutujących, nieprawdaż - wyniszczenie, to również efekt przerzutów, a nie ogniska pierwotnego. Uogólniając - niemal wszystkie zmiany ogólnoustrojowe są następstwe obecności (mikro)przerzutów właśnie. Oczywiście ognisko pierwotne też wywołuje zmiany, np, odczyny immunologiczne, ale kluczową rolę w mechanizmie zgonu odgrywają IMHO przerzuty.
Oczywiście 'rak z przerzutami' nie jest złym tłumaczeniem, jest bardziej dosłowne, ale trafia w "9". Dlatego pozwól, że pozostanę przy swojej wersji.

xxxOTMed
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 2497

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Magdalena Wysztygiel
1 hr

neutral  Piotr Sawiec: i tak i nie. Częstą przyczyną zgonu jest guz pierwotny (niedrożność, zajecie układu moczowego), wyniszczenie, skutki leczenia. Najczęstszy przerzut do wątroby, nie musi być bezpośr. przyczyną zgonu//No przecież że pozwolę :-) Taka tam akademicka dyskusja
4 hrs