KudoZ home » English to Polish » Medical (general)

role function

Polish translation: role spoleczne


20:18 May 10, 2002
English to Polish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: role function
In contrast the XXX group showed greater hair
loss and deterioration in role function
- Chodzi o porownanie skutkow dzialania dwoch chemioterapeutyków
Jakub Szacki
Poland
Polish translation:role spoleczne
Explanation:
to jest termin stosowany w psychologii. Nie znalazlam defincji wprost w zadnym slowniku, ale tu raczej chodzi o zaburzenia w wypelnianiu rol spolecznych (takich jak matka, ojciec, pracownik, etc). (Zaburzenia takie wystepuja takze i w schizofrenii), ale to jeszcze nie jest dezintegracja osobowosci. To raczej sytuacja, w ktorej ktos np. przestaje zachowywac sie jak dorosly i reaguje jak dziecko.

Taki jest moj "guess", czyli "czuj".

Magda
Selected response from:

Magda Dziadosz
Poland
Grading comment
Dziekuje, madra Syreno. JS
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5funkcjonowanie psycho-społeczne
Michal Zablocki
4 +1działanie
Tomasz Niedbala
4role spoleczne
Magda Dziadosz
3dezintegracja osobowości
leff


Discussion entries: 2





  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
działanie


Explanation:
lub
funkcja, rola itp.

Jedno słowo powinno wystarczyć, aby nie użyć: "masło maślane"

Tomasz Niedbala
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andrzej Lejman: W przeciwieństwie do ZZZ [powtórzyłbym nazwę dla pełnej jasności], efektem działania XXX było ...
42 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dezintegracja osobowości


Explanation:
trochę zgaduję (bom niefachowiec), ale 'deterioration in role functioning' to konkretne pojęcie z dziedziny psychologii:

"Schizophrenia is also defined as "A group of psychotic disorders characterized by positive and negative symptoms and associated with a deterioration in role functioning. The term was originally coined by Eugen Bleuler to describe the splitting of mental associations, which he believed to be the fundamental disturbance in schizophrenia"

[http://www.nursing.duq.edu/issues/schitzo.html]

A encyklopedyczna definicja schizofrenii brzmi:
"SCHIZOFRENIA [gr.], grupa endogennych zaburzeń psych., cechująca się występowaniem objawów specyficznej dezintegracji osobowości; różnorodne objawy: otępienie uczuciowe, osłabienie zainteresowań i aktywności, zamknięcie się w sobie, omamy, urojenia, apatia, zaburzenia procesów myślenia; rozróżnia się m.in.: s. paranoidalną, katatoniczną, schizoafektywną, hebefrenię."
[Encyklopedia PWN]

leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 144

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
role spoleczne


Explanation:
to jest termin stosowany w psychologii. Nie znalazlam defincji wprost w zadnym slowniku, ale tu raczej chodzi o zaburzenia w wypelnianiu rol spolecznych (takich jak matka, ojciec, pracownik, etc). (Zaburzenia takie wystepuja takze i w schizofrenii), ale to jeszcze nie jest dezintegracja osobowosci. To raczej sytuacja, w ktorej ktos np. przestaje zachowywac sie jak dorosly i reaguje jak dziecko.

Taki jest moj "guess", czyli "czuj".

Magda

Magda Dziadosz
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Dziekuje, madra Syreno. JS

1 day7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
funkcjonowanie psycho-społeczne


Explanation:
http://www.igichp.edu.pl/Marek/Klaspoz/spolecz.htm


Michal Zablocki
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 3