KudoZ home » English to Polish » Medical (general)

macrovascular events

Polish translation: następstwa makroangiopatii


10:58 Sep 20, 2007
English to Polish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / Raport z badań klinicznych
English term or phrase: macrovascular events
Heart disease and stroke account for approximately 65% of deaths in people with diabetes. This finding demonstrating a high incidence of macrovascular events in diabetic patients with A1C >7% is important because appropriate glycemic control may contribute to reducing the risks of macrovascular diseases in this patients population.

Czy można użyć określenia makroangiopatii lub zdarzeń/epizodów sercowo-naczyniowych.?
Tomasz Kucmin
Polish translation:następstwa makroangiopatii
Explanation:
powikłania makroangiopatii, tu chodzi przecież nie o samą makroangiopatię, tylko jej skutki, incydenty wywołane makroangiopatią, etc
Selected response from:

Piotr Sawiec
Grading comment
Dzięki za pomoc i dyskusję!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2następstwa makroangiopatii
Piotr Sawiec
4incydenty makroangiopatyczne
Brzozajabrzoza
4ostre powikłania makroangiopatiixxxOTMed
4powikłania o typie makroangiopatii
M_Stojek
4epizody naczyniowe w obrębie dużych naczyń
Michal Berski
4 -1epizody/"wydarzenia" naczyń wieńcowych
TechWrite


Discussion entries: 5





  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
epizody/"wydarzenia" naczyń wieńcowych


Explanation:
naczynia wieńcowe to te dookoła serca

TechWrite
Israel
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Michal Berski: a gdzie w orginale mowa o naczyniach wieńcowych?// Ponadto "epizody naczyń wieńcowych" to nie po polsku
23 mins

43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
epizody naczyniowe w obrębie dużych naczyń


Explanation:
lub dotyczące dużych naczyń
IMHO w ten sposób

Michal Berski
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 1742

56 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
powikłania o typie makroangiopatii


Explanation:
Powikłania o typie makroangiopatii - ostatnio miałam w ręce artykuł w j. polskim, gdzie tak została przetłumaczona nazwa jednego z punktów końcowych w dużym badaniu klinicznym.


    Reference: http://www.viamedica.pl/gazety/gazeta5/abstrakt.phtml?id=22&...
M_Stojek
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 340

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
następstwa makroangiopatii


Explanation:
powikłania makroangiopatii, tu chodzi przecież nie o samą makroangiopatię, tylko jej skutki, incydenty wywołane makroangiopatią, etc

Piotr Sawiec
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 1189
Grading comment
Dzięki za pomoc i dyskusję!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxeressai: dokładnie, tak samo tłumaczyłam ten zwrot
2 hrs

agree  Magdalena Wysztygiel
1 day22 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
incydenty makroangiopatyczne


Explanation:
dość brzydki neologizm, ale dokładne tłumaczenie
można też "incydenty sercowo-naczyniowe" - jak na mój gust to *dokładnie* to samo
"powikłania o typie makroangiopatii" i "następstwa makroangiopatii" wydają się szersze, niż 'events', bo np. przewlekłe niedokrwienie kończyn albo stabilna dławica CCS I też by się tu zaliczały, a chodzi prawdopnie o ostre epizody (aczkolwiek stanowiące bezsprzecznie powikłanie przewlekłej patologii)
Wersja Michała jest chyba trochę niezręczna językowo

Brzozajabrzoza
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 490

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ostre powikłania makroangiopatii


Explanation:
Ja bym to tak widział.


xxxOTMed
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 2497