KudoZ home » English to Polish » Medical (general)

small red spots

Polish translation: niewielkie, czerwone (punktowate) wybroczyny


23:09 Sep 5, 2008
English to Polish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / bulimia
English term or phrase: small red spots
complications of bulimia ( especially laxative abuse and vomiting):

AREA OF THE BODY : eyes/face

COMMON SYMPTOMS: eyes can be bloodshot
small red spots can occur on the face

WHY: the strain of vomiting causes bleeding in t
eyes and facial skin, which resolve once
vomiting stops
Allda
Polish translation:niewielkie, czerwone (punktowate) wybroczyny
Explanation:
Tak się to nazywa.
Podczas wymiotów zwiększa się ciśnienie w kapilarach, które pękają tworząc wybroczyny.
Por. petechiae - np. www.blackwell-synergy.com/doi/pdf/10.1046/j.1525-1470.1999....


--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2008-09-06 07:43:08 GMT)
--------------------------------------------------

Dodatkowe wyjaśnienie.
Wybroczyny/spots/petechiae są wielkości główki od szpilki lub zbliżonej.
Jeśli choć raz widziało się wybroczyny nie sposób ich nazwać plamami ani plamkami.

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2008-09-06 07:45:24 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.tiscali.co.uk/media/images/feeds/netdoctor/60059_...

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2008-09-06 08:09:51 GMT)
--------------------------------------------------

Akurat tłumaczę tekst, w którym występuje ustęp o wybroczynach:
Petechiae: Small, pinpoint, pink-purple spots on the skin or in the mouth.
Selected response from:

xxxOTMed
Poland
Grading comment
Oczywiście, że wybroczyny!
Dzięki za podanie petechia, w ten sposób sprawdziłam jak definiuje petechia monolingwalny słownik medyczny Peter Collin Publishing wraz z polskimi odpowiednikami wyd. Wilga:

petechia-small red spot, where blood has entered the skin, wybroczyna :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5niewielkie, czerwone (punktowate) wybroczynyxxxOTMed
4 +1małe wypryski/plamy o kolorze czerwonym/małe czerwone wypryski/plamy
~Ania~


Discussion entries: 1





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
małe wypryski/plamy o kolorze czerwonym/małe czerwone wypryski/plamy


Explanation:
Ewentualnie: "nieduże" zamiast "małe".



~Ania~
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  MAGDALENA GLADKOWSKA
7 hrs

disagree  xxxOTMed: Nie masz racji. Wyprysk ma w dermatologii określone znaczenie i nie wiąże się z wymiotami ani bulimią. Tu nie chodzi o trądzik, a o pękanie małych naczyń krwionośnych podczas silnych/długotrwałych wymiotów.
7 hrs
  -> Wypryski sa potocznie nazywane "spots". Poczytaj sobie tutaj: http://en.allexperts.com/q/Anorexia-Eating-Disorders-1604/ea...

agree  Bubz: niewielkie czerwone plamy lub czerwone plamki (rzeczywiscie nie wypryski)
8 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
niewielkie, czerwone (punktowate) wybroczyny


Explanation:
Tak się to nazywa.
Podczas wymiotów zwiększa się ciśnienie w kapilarach, które pękają tworząc wybroczyny.
Por. petechiae - np. www.blackwell-synergy.com/doi/pdf/10.1046/j.1525-1470.1999....


--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2008-09-06 07:43:08 GMT)
--------------------------------------------------

Dodatkowe wyjaśnienie.
Wybroczyny/spots/petechiae są wielkości główki od szpilki lub zbliżonej.
Jeśli choć raz widziało się wybroczyny nie sposób ich nazwać plamami ani plamkami.

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2008-09-06 07:45:24 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.tiscali.co.uk/media/images/feeds/netdoctor/60059_...

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2008-09-06 08:09:51 GMT)
--------------------------------------------------

Akurat tłumaczę tekst, w którym występuje ustęp o wybroczynach:
Petechiae: Small, pinpoint, pink-purple spots on the skin or in the mouth.

xxxOTMed
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 2497
Grading comment
Oczywiście, że wybroczyny!
Dzięki za podanie petechia, w ten sposób sprawdziłam jak definiuje petechia monolingwalny słownik medyczny Peter Collin Publishing wraz z polskimi odpowiednikami wyd. Wilga:

petechia-small red spot, where blood has entered the skin, wybroczyna :)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Bubz: tyle, ze red spots to nie jest termin medyczny. A spot od rozlanej kawy na dywanie to punkt czy plama, he?:) I punkty i plamy, tutaj maja byc male, wiec moze plamki.
26 mins
  -> Zgoda, ale dosłowne niemedyczne tłumaczenie tj. "czerwone punkty" byłoby IMHO niezrozumiałe. Ba! Spot to też cętka a spot check to niezapowiedziana kontrola. Nie zmienia to faktu, że red spots w tym kontekście, to wybroczyny.

disagree  ~Ania~: Slownik medyczny twierdzi co innego... nie ma tam mowy o wybroczynach..
1 hr
  -> Nie masz racji Za słownikiem Słomskich PZWL: "wybroczyna punkcikowata petechia, minute h(a)emorrhagic spot"

agree  Magdalena Wysztygiel
13 hrs