KudoZ home » English to Polish » Medical (general)

neuroscience

Polish translation: lek neurologiczny


18:30 Jan 25, 2004
English to Polish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: neuroscience
It had its first billion-dollar sales this year and remains the world's top-selling neuroscience brand.

Artykul w prasie - opis leku.

Z moich poszukiwan wynika, ze moze to byc neurobiologia, neurologia (internet) lub nauka zajmujaca sie badaniem ukladu nerowowego (Kosciuszko)....
Moze to proste pytanie, ale... Czy jest na sali lekarz?.... :-(
GingerR
Polish translation:lek neurologiczny
Explanation:
neurobiologia odpada, bo leków "neurobiologicznych" raczej nie ma.
Z tego samego powodu odpada nauka.

Popatrz w guglu.

Zastrzegam, że lekarzem nie jestem.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-25 18:44:52 (GMT)
--------------------------------------------------

...jest jedną z najlepiej sprzedających się na świecie marek wśród leków neurologicznych.

Tak powinno brzmieć tłumaczenie, IMHO.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-25 19:05:52 (GMT)
--------------------------------------------------

NEURO - LOGIA w złożeniach: wypowiedź w słowie a. na piśmie; doktryna, teoria, nauka; rozprawa, traktat.

NEURO - SCIENCE

gdyby ktos chciał iść drogą analizy lingwistycznej, już pomijając wszelką logikę.
Selected response from:

Andrzej Lejman
Grading comment
Bardzo dziekuje!
Moje myslenie szlo w tym samym kierunku, ale wolalam sie upewnic - medycyna to zupelnie nie moja bajka :-(
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1lek neurologiczny
Andrzej Lejman
4neuronauka/neuroscience
Adam Zakrzewski
4Badan Ukladu Nerwowego
bartek
3neuronauka
MonikaSojka


Discussion entries: 2





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
lek neurologiczny


Explanation:
neurobiologia odpada, bo leków "neurobiologicznych" raczej nie ma.
Z tego samego powodu odpada nauka.

Popatrz w guglu.

Zastrzegam, że lekarzem nie jestem.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-25 18:44:52 (GMT)
--------------------------------------------------

...jest jedną z najlepiej sprzedających się na świecie marek wśród leków neurologicznych.

Tak powinno brzmieć tłumaczenie, IMHO.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-25 19:05:52 (GMT)
--------------------------------------------------

NEURO - LOGIA w złożeniach: wypowiedź w słowie a. na piśmie; doktryna, teoria, nauka; rozprawa, traktat.

NEURO - SCIENCE

gdyby ktos chciał iść drogą analizy lingwistycznej, już pomijając wszelką logikę.

Andrzej Lejman
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 27
Grading comment
Bardzo dziekuje!
Moje myslenie szlo w tym samym kierunku, ale wolalam sie upewnic - medycyna to zupelnie nie moja bajka :-(

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxOTMed: w wersji superwyczerpującej: leki stosowane w neurologii i neurochirurgii
1 hr

8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
neuronauka


Explanation:
zeby zagmatwac jeszcze bardziej, dodam termin 'neuronauka'. Lekarzem nie jestem ale robilam kiedys ogromne tlumaczenie na ten temat; kontaktowalam sie z naukowcami, lekarzami itp i poradzili mi, zeby uzywac tego wlasnie terminu; choc do konca nie jestem przekonana, bo zawsze wystepuje on z angielskim odpowiednikiem w nawiasie.

Rozumiem, ze mówimy tu o kognitywistyce w sensie „cognitive science” (dosłownie „nauki kognitywnej”). Jest to nowa interdyscyplinarna nauka, na którą składa się wiele dyscyplin szczegółowych, wśród nich na szczególną uwagę zasługuje neuronauka [neuroscience] (która sama jest także zespołem dyscyplin szczegółowych), psychologia kognitywna, filozofia umysłu (w węższym rozumieniu tylko pewne jej nurty), teoria sztucznej inteligencji, lingwistyka kognitywna i matematyczna

Neuronauka

Definicja. Neuronauka (neuroscience) zajmuje się badaniem ludzkiego systemu nerwowego, badaniem mózgu, biologiczną podstawą świadomości, percepcji, pamięci oraz uczeniem się.



    Reference: http://www.kognitywistyka.net/artykuly/7_pytan_zeglen.htm
    Reference: http://ttf.ieee.org/we/tnaucz.html
MonikaSojka
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Lejman: ale tu chodzi wyraźnie o lek; pytanie jest źle sformułowane IMO
2 mins

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
neuronauka/neuroscience


Explanation:
Można zostawić angielski termin, bo wygląda na to, że polski się jeszcze nie przyjął.

http://www.google.pl/search?q=cache:X00fkrXOJVcJ:neuroscienc...

http://lttf.ieee.org/we/tnaucz.html

http://www.kognitywistyka.net/artykuly/7_pytan_zeglen.htm


    Reference: http://www.google.pl/search?q=cache:X00fkrXOJVcJ:neuroscienc...
    Reference: http://lttf.ieee.org/we/tnaucz.html
Adam Zakrzewski
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 27

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Lejman: j.w.
1 min
  -> ...na świecie marek wśród leków opartych na osiągnięciach neuronauki

58 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Badan Ukladu Nerwowego


Explanation:
Towarzystwo ......

osiągnieciach nauki w dziedzienie badań ukladu nerwowego / w badaniach nad układem nerwowym

Zapraszam pod
http://www.ptbun.org.pl/

Statut i inne szczegóły

POLISH NEUROSCIENCE SOCIETY
Stowarzyszenie nosi nazwe: Polskie Towarzystwo Badan Ukladu Nerwowego, zwane w dalszej czesci statutu Towarzystwem

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 29 mins (2004-01-25 20:59:53 GMT)
--------------------------------------------------

W dalszym ciągu członkowie Towarzystwa posługują się terminem NEUROBIOLOGIA mówiąc o swoich zainteresowaniach i pracy


    Reference: http://www.ptbun.org.pl/
bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 393

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Lejman: czyli co: lek na BADANIE UKŁADU NERWOWEGO?
1 hr