KudoZ home » English to Polish » Medical (general)

canker sore

Polish translation: afty


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:canker sore
Polish translation:afty
Entered by: Kornelia Longoria

16:21 Apr 3, 2004
English to Polish translations [Non-PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: canker sore
Bez kontekstu, po prostu nazwa dolegliwosci. Ciekawa jestem jak to jest po polsku
Kornelia Longoria
United States
afty
Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2004-04-03 16:32:34 GMT)
--------------------------------------------------

Afty, płytkie, bolesne nadżerki, pokryte białawym nalotem, otoczone wąskim, czerwonym rąbkiem zapalnym. Afty występują na błonach śluzowych jamy ustnej lub okolic narządów płciowych. Są objawem zakażenia wirusem opryszczki
http://www.google.pl/search?q=cache:ZeWhSfFlWdEJ:wiem.onet.p...
=================
Afty, a właściwie opryszczkowe zapalenie jamy ustnej, mogą się pojawić
przy pierwszym kontakcie malca z wirusem popularnej opryszczki
serwisy.gazeta.pl/edziecko/1,43998,1332478.html - 24k

tu masz zdjęcie tylko się nie przestrasz!
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/imagepages/2333.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 21 mins (2004-04-03 18:43:13 GMT)
--------------------------------------------------

przed ocen± odpowiedzi zobacz jeszcze zdjęcie i to:
Medical Encyclopedia
Canker sore (aphthous ulcer)
aphthous = aftowy więc jednak to chyba jednak afty


Selected response from:

Maciej Andrzejczak
Poland
Grading comment
Zdecyduje sie na afty, choc wybor jest strasznie trudny. Wszystkie odpowiedzi wygladaja mi na poprawne. A moze to sa po prostu synonimy tej samej dolegliwosci. Trzebabyloby tutaj doktora. Dzieki serdeczne
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2opryszczka
MonikaSojka
4 +2afty
Maciej Andrzejczak
4 +1pleśniawka jamy ustnej
lim0nka


Discussion entries: 2





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
opryszczka


Explanation:
zwlaszcza na ustach
kosciuszko

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2004-04-03 16:33:51 GMT)
--------------------------------------------------

A small ulcer crater in the lining of the mouth that is often painful and very sensitive. Also known as an aphthous ulcer.

Canker sores are one of the most common problems that occur in the mouth. About 20% of the population (1 in 5 people) have canker sores at any given time. Canker sores typically last for 10-14 days and they heal without leaving a scar.

The word \"canker\" comes from the Latin \"cancer\" for crab. (In Latin \"cancer\" was once pronounced kanker from which came canker). Chronic ulcers might seem as hard as a crab shell


opryszczka bardziej sie kojarzy taka opryszczka na ustach, proponuje za PWN Oxford - \'zgorzelinowe zapalenie jamy ustnej\'

MonikaSojka
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ArturSz: czy wypada się zgadzać skoro odpowiedź jest jedyna możliwa, ha a jednak nie jedyna,
2 mins

agree  Andrzej Lejman: występuje również jako samo "canker"
5 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
pleśniawka jamy ustnej


Explanation:
do kompletu podam jeszcze definicję ze Słownika lekarskiego Słomskich:

CANKER
1) dawna nazwa pleśniawek jamy ustnej;
2) zgorzelinowe zapalenie ucha zewnętrznego u psów i kotów.

WATER CANKER
zgorzelinowe zapalenie jamy ustnej


lim0nka
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 44

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bartek
5 mins

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
afty


Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2004-04-03 16:32:34 GMT)
--------------------------------------------------

Afty, płytkie, bolesne nadżerki, pokryte białawym nalotem, otoczone wąskim, czerwonym rąbkiem zapalnym. Afty występują na błonach śluzowych jamy ustnej lub okolic narządów płciowych. Są objawem zakażenia wirusem opryszczki
http://www.google.pl/search?q=cache:ZeWhSfFlWdEJ:wiem.onet.p...
=================
Afty, a właściwie opryszczkowe zapalenie jamy ustnej, mogą się pojawić
przy pierwszym kontakcie malca z wirusem popularnej opryszczki
serwisy.gazeta.pl/edziecko/1,43998,1332478.html - 24k

tu masz zdjęcie tylko się nie przestrasz!
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/imagepages/2333.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 21 mins (2004-04-03 18:43:13 GMT)
--------------------------------------------------

przed ocen± odpowiedzi zobacz jeszcze zdjęcie i to:
Medical Encyclopedia
Canker sore (aphthous ulcer)
aphthous = aftowy więc jednak to chyba jednak afty




Maciej Andrzejczak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 110
Grading comment
Zdecyduje sie na afty, choc wybor jest strasznie trudny. Wszystkie odpowiedzi wygladaja mi na poprawne. A moze to sa po prostu synonimy tej samej dolegliwosci. Trzebabyloby tutaj doktora. Dzieki serdeczne

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Lejman: afty to zewnętrzny objaw zakażenia wirusem opryszczki
1 min

agree  Martinique: Taber's Dict.: ¶canker ¶sore = A small lesion of the mucous membrane of the mouth; often accompanying a number of systemic conditions. SYN: aphthous ulcer
6 hrs

agree  Hanna Burdon: DORLANDS: recurrent aphthous sore, a recurrent disease of unknown etiology, characterized by the appearance on the oral mucosa of one or more small round or oval ulcers (...) Called also aphthae, aphthous sore, and canker sore.
595 days