KudoZ home » English to Polish » Medical (general)

Excited or Agitated delirium

Polish translation: majaczenie


12:59 Dec 6, 2004
English to Polish translations [PRO]
Medical (general) / psychiatria/psychologia
English term or phrase: Excited or Agitated delirium
a state of mental and physiological arousal, agitation etc. Jak to zgrabnie przetłumaczyć?
bej
Polish translation:majaczenie
Explanation:
z definicji wg słownika lekarskiego: majaczenie: zespół zaburzeń ¶wiadomo¶ci charakteryzuj±cy się (...) oraz pobudzeniem psychoruchowym. Potocznie majaczenie kojarzy się z omamami i iluzjami niekoniecznie z pobudzeniem. Excited i agitated tłumaczy się jako podekscytowany, pobudzony (wolę to drugie okreslenie), przy czym to pierwsze raczej psychicznie to drugie również motorycznie. Definicja majaczenia jakby zawiera w sobie pobudzenie. Może autorowi chodzi o rozdzielenie pobudzenia psychoruchowego, choć w praktyce współistniej± one. Ostatecznie można napisać "majaczenie z pobudzeniem psychoruchowym" lub "majaczenie z pobudzeniem psychicznym lub ruchowym".
Selected response from:

Piotr Sawiec
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3delirium pobudzenioweMarta Kumar
3majaczenie
Piotr Sawiec


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
excited or agitated delirium
majaczenie


Explanation:
z definicji wg słownika lekarskiego: majaczenie: zespół zaburzeń ¶wiadomo¶ci charakteryzuj±cy się (...) oraz pobudzeniem psychoruchowym. Potocznie majaczenie kojarzy się z omamami i iluzjami niekoniecznie z pobudzeniem. Excited i agitated tłumaczy się jako podekscytowany, pobudzony (wolę to drugie okreslenie), przy czym to pierwsze raczej psychicznie to drugie również motorycznie. Definicja majaczenia jakby zawiera w sobie pobudzenie. Może autorowi chodzi o rozdzielenie pobudzenia psychoruchowego, choć w praktyce współistniej± one. Ostatecznie można napisać "majaczenie z pobudzeniem psychoruchowym" lub "majaczenie z pobudzeniem psychicznym lub ruchowym".

Piotr Sawiec
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 1189

2905 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
excited or agitated delirium
delirium pobudzeniowe


Explanation:
Deborah Mesh wraz z zespołem naukowców z University of Miami zidentyfikowali 2 biomarkery, które odpowiadają za mechanizmy wyzwalające delirium pobudzeniowe - stan, w którym osoba uzależniona od kraku (formy kokainy, przetworzonej do postaci, którą się pali) zachowuje się tak, jakby zyskała siły superbohatera. W kronikach kryminalnych powszechne są sytuacje, kiedy przebywający w stanie delirium pobudzeniowego narkoman - przestępca podczas konfrontacji z policją łatwo wymyka się z zasadzek i z niezwykłym sprytem unika złapania przez stróżów prawa. Na krótki czas zyskuje niemal nadprzyrodzone siły fizyczne, po czym nagle je traci i umiera.http://www.narkotyki.pl/aktualnosci/art883,odkryto-mechanizm...

W stanie zwanym delirium pobudzeniowym (ang. excited delirium) osoba uzależniona od kraku zachowuje się, jakby zyskała siły superbohatera. Wymyka się z zasadzek, nie imają się jej kule, a stróże prawa fizycznie sobie nie radzą w konfrontacji z nią. Koniec końców ścigany pada i umiera. Oficjalnie stan ten nie jest uznawany za jednostkę chorobową czy zaburzenie, wygląda jednak na to, że naprawdę nim jest.
http://kopalniawiedzy.pl/szukaj/delirium pobudzeniowe,0,1,0



    Reference: http://umiera.http://www.narkotyki.pl/aktualnosci/art883,odk...
    Reference: http://kopalniawiedzy.pl/szukaj/delirium%20pobudzeniowe,0,1,...
Marta Kumar
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish