KudoZ home » English to Polish » Medical (general)

pharynx vs. throat

Polish translation: w tym, że throat jest potoczne


10:46 Dec 10, 2004
English to Polish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: pharynx vs. throat
Kontekst: pacjent mowi: boli mnie gardlo. Czy dla lekarza czy tez pielegniarki obydwa slowa znacza mniej wiecej jedno i to samo?

W kilku slownikach pod obydwoma haslami znalazlam 'gardlo'. Ale przeciez musi byc jakas roznica?
Miroslawa Jodlowiec
United Kingdom
Polish translation:w tym, że throat jest potoczne
Explanation:
pharynx jest formalne - bo z łaciny - tak jak:
przepona - diaphragm albo skirt
backbone/spine

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2004-12-10 10:52:40 GMT)
--------------------------------------------------

Obowiązujące nazwy łacińskie
Jama nosowa – Cavun nasi
Zatoki przynosowe – Sinus paranasales
Gardło – Pharynx
Krtań – Larynx
Tchawica – Trachea
Oskrzele główne prawe i lewe – Bronchus principalis dexter et sinister
Płuco – Pulmo
Opłucna – Pleura
Jama opłucnej – Cavitas pleuralis
http://www.amb.edu.pl/anatomy/analityka_medyczna1.htm

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2004-12-10 10:56:51 GMT)
--------------------------------------------------

Porównanie skuteczności fenoksymetylopenicyliny i cefadroksylu w eradykacji paciorkowców grupy A z gardła

Ten artykuł dostępny jest bezpłatnie w pełnej wersji:
do czytania w serwisie


M.A. Gerber, R.R. Tanz, W. Kabat, G.L. Bell, P.N. Siddiqui, T.J. Lerer, M.L. Lepow, E.L. Kaplan, S.T. Shulman
Porównanie skuteczności fenoksymetylopenicyliny i cefadroksylu w eradykacji paciorkowców grupy A z gardła
prof. Waleria Hryniewicz
str. 83-85
Potential mechanisms for failure to eradicate group A streptococci from the pharynx
Selected response from:

cynamon
Poland
Grading comment
Dziekuje!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1w tym, że throat jest potocznecynamon
4zawodowe vs. potoczne
atche84
3gardło i gardło
Piotr Sawiec
3jama gardłowa / gardłoMarek Daroszewski (MrMarDar)


Discussion entries: 3





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
jama gardłowa / gardło


Explanation:
IMHO takie może być rozróżnienie - tak jak lekarz powie potrzał w jamę brzuszną, a potocznie w brzuch

inny rejestr językowy

Marek Daroszewski (MrMarDar)
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 135

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
w tym, że throat jest potoczne


Explanation:
pharynx jest formalne - bo z łaciny - tak jak:
przepona - diaphragm albo skirt
backbone/spine

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2004-12-10 10:52:40 GMT)
--------------------------------------------------

Obowiązujące nazwy łacińskie
Jama nosowa – Cavun nasi
Zatoki przynosowe – Sinus paranasales
Gardło – Pharynx
Krtań – Larynx
Tchawica – Trachea
Oskrzele główne prawe i lewe – Bronchus principalis dexter et sinister
Płuco – Pulmo
Opłucna – Pleura
Jama opłucnej – Cavitas pleuralis
http://www.amb.edu.pl/anatomy/analityka_medyczna1.htm

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2004-12-10 10:56:51 GMT)
--------------------------------------------------

Porównanie skuteczności fenoksymetylopenicyliny i cefadroksylu w eradykacji paciorkowców grupy A z gardła

Ten artykuł dostępny jest bezpłatnie w pełnej wersji:
do czytania w serwisie


M.A. Gerber, R.R. Tanz, W. Kabat, G.L. Bell, P.N. Siddiqui, T.J. Lerer, M.L. Lepow, E.L. Kaplan, S.T. Shulman
Porównanie skuteczności fenoksymetylopenicyliny i cefadroksylu w eradykacji paciorkowców grupy A z gardła
prof. Waleria Hryniewicz
str. 83-85
Potential mechanisms for failure to eradicate group A streptococci from the pharynx

cynamon
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 24
Grading comment
Dziekuje!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  legato
11 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gardło i gardło


Explanation:
po chwili poszukiwań mam zamieszanie pod sufitem. Najpierw wydawało mi się, że throat ma mniejszy zakres niż pharynx (bo sore throat to niby ból tego "popularnego" gardła), ale potem poszperałem w różnych definicjach i już niczego nie jestem pewien. Proponuję odnośniki z onelook do różnych słowników medycznych, definicje tak jakby sprzeczne. Wg jednych z nich throat obejmuje gardziel (fauces) i pharynx (steadman), wg innych jest to to samo (Dorland). Wg quick definicji z onelook throat może również objąć krtań. Więc myślę, że doszukiwanie się różnic jest nieuzasadnione wobec takich kontrowersji. Kwestia "fachowości" języka również mnie nie przekonuje, bo np. "sore throat" jest najważniejszym (o ile nie jedynym) zwrotem używanym na ból gardła. Jeżeli powie to pacjent, to powie "sore throat"

Piotr Sawiec
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 1189

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zawodowe vs. potoczne


Explanation:
czy ktos poza lekarzami bedzie mowic o pharynx-ie? Ale tabletki "faringosept/pharyngosept" sa.

atche84
Specializes in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in FrenchFrench
PRO pts in category: 32