KudoZ home » English to Polish » Metrology

precision compass

Polish translation: mikrometr/mikromierz (zewnętrzny)


19:20 Mar 9, 2008
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Metrology
English term or phrase: precision compass
Chodzi o urządzenie do pomiaru owalności butelek szklanych.

Kontekst:
The Ovality is the difference between the maximum and minimum body diameters and it is evaluated by using a precision compass at the centesimal of a millimetre.
Ewa Zmudzinska
Polish translation:mikrometr/mikromierz (zewnętrzny)
Explanation:
Mikrometr (zwany także mikromierzem, dla odróżnienia od mikrometra jako jednostki miary) - przyrząd pomiarowy służący do mierzenia przedmiotów z dokładnością rzędu 0,01 mm.
Działanie przyrządu opiera się na użyciu śruby mikrometrycznej oraz noniusza. Śruba mikrometryczna to bardzo precyzyjnie wykonana śruba o skoku gwintu 0,5 lub 1 mm połączona z bębnem mikrometru, na obwodzie którego wygrawerowano podziałkę (noniusz). Z bębnem mikrometru połączone jest sprzęgłem zapadkowym pokrętło zapewniające odpowiedni, stały docisk szczęk. Nieodpowiedni docisk powoduje znaczne niedokładności pomiaru.
Szczęki mikrometru to:
- szczęka stała
- młoteczek - szczęka ruchoma będąca przedłużeniem śruby mikrometrycznej lub z nią połączona
http://tinyurl.com/2433nk

Przyrządy mikrometryczne dzieli się na przyrządy ogólnego i szczególnego przeznaczenia. Do przyrządów mikrometrycznych ogólnego przeznaczenia zalicza się mikrometry zewnętrzne (z powierzchniami pomiarowymi płaskimi lub kulistymi) oraz mikrometry wewnętrzne (szczękowe i średnicówki). Do przyrządów mikrometrycznych szczególnego przeznaczenia należą mikrometry do drutu, blach, rur, gwintów, kół zębatych i inne.
Mikrometry pozwalają przeważnie na przeprowadzenie pomiarów z dokładnością do 0,01mm. Pomiaru dokonuje się przez zaciśnięcie na mierzonym przedmiocie biegunów kowadełka i wrzeciona za pomocą pokrętła i sprzęgiełka. Nieruchoma tuleja z podziałką wzdłużną współpracuje z obrotowym bębnem z podziałką poprzeczną.
http://tinyurl.com/yrn33u

--------------------------------------------------
Note added at 37 mins (2008-03-09 19:57:57 GMT)
--------------------------------------------------

http://tinyurl.com/2eca6b
http://tinyurl.com/2bnpz8
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
Dziękuję
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4mikrometr/mikromierz (zewnętrzny)Polangmar
3macki pomiaroweA.G.
3cyrkiel precyzyjny
Jacek Mozdyniewicz
3(nożycowa) śruba mikrometryczna
Rafal Korycinski


Discussion entries: 1





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(nożycowa) śruba mikrometryczna


Explanation:
Jednak raczej nie cyrkiel, chociaż 'comapss' sugeruje właśnie urządzenie rozwierane jak cyrkiel.

Rafal Korycinski
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
cyrkiel precyzyjny


Explanation:
proponuję

Jacek Mozdyniewicz
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
mikrometr/mikromierz (zewnętrzny)


Explanation:
Mikrometr (zwany także mikromierzem, dla odróżnienia od mikrometra jako jednostki miary) - przyrząd pomiarowy służący do mierzenia przedmiotów z dokładnością rzędu 0,01 mm.
Działanie przyrządu opiera się na użyciu śruby mikrometrycznej oraz noniusza. Śruba mikrometryczna to bardzo precyzyjnie wykonana śruba o skoku gwintu 0,5 lub 1 mm połączona z bębnem mikrometru, na obwodzie którego wygrawerowano podziałkę (noniusz). Z bębnem mikrometru połączone jest sprzęgłem zapadkowym pokrętło zapewniające odpowiedni, stały docisk szczęk. Nieodpowiedni docisk powoduje znaczne niedokładności pomiaru.
Szczęki mikrometru to:
- szczęka stała
- młoteczek - szczęka ruchoma będąca przedłużeniem śruby mikrometrycznej lub z nią połączona
http://tinyurl.com/2433nk

Przyrządy mikrometryczne dzieli się na przyrządy ogólnego i szczególnego przeznaczenia. Do przyrządów mikrometrycznych ogólnego przeznaczenia zalicza się mikrometry zewnętrzne (z powierzchniami pomiarowymi płaskimi lub kulistymi) oraz mikrometry wewnętrzne (szczękowe i średnicówki). Do przyrządów mikrometrycznych szczególnego przeznaczenia należą mikrometry do drutu, blach, rur, gwintów, kół zębatych i inne.
Mikrometry pozwalają przeważnie na przeprowadzenie pomiarów z dokładnością do 0,01mm. Pomiaru dokonuje się przez zaciśnięcie na mierzonym przedmiocie biegunów kowadełka i wrzeciona za pomocą pokrętła i sprzęgiełka. Nieruchoma tuleja z podziałką wzdłużną współpracuje z obrotowym bębnem z podziałką poprzeczną.
http://tinyurl.com/yrn33u

--------------------------------------------------
Note added at 37 mins (2008-03-09 19:57:57 GMT)
--------------------------------------------------

http://tinyurl.com/2eca6b
http://tinyurl.com/2bnpz8

Polangmar
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 48
Grading comment
Dziękuję

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
macki pomiarowe


Explanation:
te na samym dole w linku są jak cyrkiel (pomiar byłby pośredni, tj. zdjecie wymiaru za pomocą macek i pomiar wymiaru z macek za pomocą dowolnego instrumentu o zadanej dokładnosci)

MACKI POMIAROWE Szczypce, wiertło, szlifierka, mocowania budowlane ...
Oferujemy mocowania budowlane i elektronarzędzia, wiertarki i szlifierki (Szczypce, wiertło, szlifierka, mocowania budowlane, wiertarka, kotwy, klucze).
www.wiertarka.com/index.php?page=oferta&kategoria=123&s=1&

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2008-03-10 10:10:41 GMT)
--------------------------------------------------

Z Warszawy... etc.: Macki są elementem pomiarowym, mają swoje zastosowanie, zalety i wady. Niektóre (macki) są customised do określonych pomiarów. Tu moze być kombinacja macek razem ze śrubą (oczywiście że mikrometryczną, belferski komentarz). Jest w sieci micrometr compass device.
Jesli to zwykły mikrometr, to trudno go IMO nazwać inaczej.
Reasumując: szukam, nie twierdzę, że mam rację

A.G.
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 2

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Polangmar: Nie sądzę, aby takie macki miały dokładność jednej setnej milimetra - służą raczej do szybkich, mało dokładnych pomiarów. | Z Warszawy do Rzymu przez Władywostok?:) Najpierw mackami, potem mikrometrem (nie: śrubą m.!)? To mocno powiększyłoby błąd pomiaru.
1 hr
  -> macki nie mierzą, odtwarzają wymiar. Jeśli są precyzyjne, robią to precyzyjnie. Zmierzyć można śrubą mikrometryczną (10 cm tekstu, 4 linki? Śruba jaka jest, każdy widzi)//wyżej