KudoZ home » English to Polish » Military / Defense

marker aircraft / navigator

Polish translation: marker / znakujący


16:20 Jan 20, 2004
English to Polish translations [PRO]
Military / Defense / military
English term or phrase: marker aircraft / navigator
kontekst: opis nocnego nalotu bombowego z czasów II wojny świat.
chodzi o samolot ktorego zaloga oswietlala racami nadlatującym bombowcom teren do zbombardowania
Monika Pilecka
Poland
Polish translation:marker / znakujący
Explanation:
w literaturze fachowej chodziło to kiedys jako marker lub znakujący, ale raczej nie było jednoznacznego odpowiednika.
Spotykało się też "naprowadzający"
a najczęściej "samolot oświetlający cele flarami"
:-)

--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2004-01-20 16:51:20 GMT)
--------------------------------------------------

Markery przed nalotem przy pomocy flar i świec oświetlały cele tak, ąby nadlatujące zgrupowanie nie musiało szukać celów. Każdy cel, w zależności od jego ważności, lub kolejności bombardowania oznaczany bywał różnymi kolorami flar.
Bombardowanie na lidera polega na tym, że pierwszy samolot zrzucająć bomby wskazuje cel innym samolotom
I proszę nie mylić pojęć i nie wprowadzać Askera w błąd
Selected response from:

bartek
Grading comment
Bardzo dziękuję. Jeszcze popytam dziś i jutro o powiązane zagadnienia.
:-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4marker / znakujący
bartek
4samolot oświetlający cel
Andrzej Lejman


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
samolot oświetlający cel


Explanation:
w kontekście II wojny wydaje mi się, że trzeba to mniej więcej tak opisać.
Obecnie marker ma zupełnie inne znaczenie - znacznik celu, czyli zwykle laser oświetlający cel.
Te dwa oświetlania mają się do siebie tak, jak II wojna do wojny w Iraku.

A navigator to nawigator.

Andrzej Lejman
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 91

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
marker / znakujący


Explanation:
w literaturze fachowej chodziło to kiedys jako marker lub znakujący, ale raczej nie było jednoznacznego odpowiednika.
Spotykało się też "naprowadzający"
a najczęściej "samolot oświetlający cele flarami"
:-)

--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2004-01-20 16:51:20 GMT)
--------------------------------------------------

Markery przed nalotem przy pomocy flar i świec oświetlały cele tak, ąby nadlatujące zgrupowanie nie musiało szukać celów. Każdy cel, w zależności od jego ważności, lub kolejności bombardowania oznaczany bywał różnymi kolorami flar.
Bombardowanie na lidera polega na tym, że pierwszy samolot zrzucająć bomby wskazuje cel innym samolotom
I proszę nie mylić pojęć i nie wprowadzać Askera w błąd

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 109
Grading comment
Bardzo dziękuję. Jeszcze popytam dziś i jutro o powiązane zagadnienia.
:-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Witold: Potocznie w tych latach nazywało się to "lider" i "bombardiowanie na lidera". "Naprowadzający to co innego.
4 mins
  -> A w życiu nie. Lider to był dowódca zgrupowania, eskadry, zależnie od wielkości jednostki. Co to w ogóle jest "bombardoiwanie na lidera"? Markery przed nalotem przy pomocy flar i świec oświetlały cele tak, żeby nadlatujące zgrupowanie nie musi