KudoZ home » English to Polish » Military / Defense

carbolic

Polish translation: lizol


11:17 Apr 2, 2004
English to Polish translations [PRO]
Science - Military / Defense
English term or phrase: carbolic
I'll never forget the day I joined up. They shaved all me hair off and they washed me all over with carbolic.

w czym oni umyli tego biedaka?
lim0nka
United Kingdom
Polish translation:lizol
Explanation:
chyba to to

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 7 mins (2004-04-02 13:25:05 GMT)
--------------------------------------------------

i wyszorowali, nie umyli
Selected response from:

pidzej
Poland
Grading comment
Tak będzie najlepiej, bo najkrócej i chyba wszyscy zrozumieją, o co chodziło. Bardzo dziękuję.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2karbolowyWitold Raczynski
4 +1lizolpidzej
4to: roztwór fenolu
leff


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
karbolowy


Explanation:
np. kwas karbolowy

Witold Raczynski
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ArturSz: strasznie cuchnie dla wyjaśnienia
28 mins

agree  Teresa Goscinska: zdezynfekowali go
2 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
lizol


Explanation:
chyba to to

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 7 mins (2004-04-02 13:25:05 GMT)
--------------------------------------------------

i wyszorowali, nie umyli

pidzej
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tak będzie najlepiej, bo najkrócej i chyba wszyscy zrozumieją, o co chodziło. Bardzo dziękuję.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jabberwock: tak, lizol i krezol to pochodne fenolu (kwasu karbolowego)
3 mins

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
to: roztwór fenolu


Explanation:
silny środek dezynfekujący

"środkami odkażającymi stosowanymi przy podejrzeniu lub stwierdzeniu księgosuszu są:

a) roztwór sody żrącej w stężeniu określonym przy pryszczycy,

b) 4% roztwór lizolu do odkażania osób, które miały kontakt z zakażonymi zwierzętami lub przedmiotami,

c) 2-3% roztwór fenolu, 5% roztwór lizolu lub kreoliny albo 5% roztwór wapna chlorowanego do odkażania miejsc przebywania zwierząt zakażonych po ich usunięciu z ogniska choroby."
http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/0163.htm

a samo 'carbolic' to skrót od 'carbolic acid', co jest zwyczajową nazwą fenolu. Możesz też napisać 'karbolem' lub 'roztworem karbolu', gdyż niegdyś były to nazwy powszechnie używane.
"Wodne roztwory fenolu nazywane są karbolem lub kwasem karbolowym"
http://www.obronacywilna.gorzow.pl/wiedza/chem_pocz.htm

Masz nawet cytat literacki - z "Bezgrzesznych lat" Makuszyńskiego:
"przysięgał wieczną tajemnicę, kładąc prawą rękę na małej, z drzewa wystruganej trupiej główce, a lewą na flaszeczce z karbolem, do którego dolano trochę amoniaku, gdyż tylko te dwie trucizny udało się wydostać z nadzwyczajnym trudem."
http://www.literatura.zapis.net.pl/okresy/20leciemiedzywojen...


leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 51