KudoZ home » English to Polish » Mining & Minerals / Gems

bleeder

Polish translation: szyb wydechowy


10:27 Jul 7, 2003
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mining & Minerals / Gems / mining
English term or phrase: bleeder
Headgate, tailgate and bleeder support

Reklamowka podpor do kopalni
Teresa Goscinska
Polish translation:szyb wydechowy
Explanation:
Uff, chyba go mam
To się nazywało świietliki u "moich" górników - mowiłam, że są regionalizmy :-)

To szyb wydechowy, którym z kopalni wychodzi zużyte powietrze. Nie jest więc łatwo oddychać.
http://www1.gazeta.pl/katowice/1,35055,1528824.html

W zakładach górniczych mających jeden szyb wydechowy stację wentylatorów głównych wyposaża się w urządzenie do zmiany kierunku przepływu powietrza.

5. W sieci wentylacyjnej, gdy jest więcej szybów wydechowych, powinno być możliwe wykonanie rewersji (zmiany kierunku przepływu) powietrza w poszczególnych podsieciach. Urządzenia powodujące rewersję powietrza utrzymuje się w stanie umożliwiającym jej wykonanie w czasie nie dłuższym niż 20 minut. Zakres i częstotliwość kontroli urządzeń powodujących rewersję powietrza określa kierownik ruchu zakładu górniczego
http://www.bhp.com.pl/Prawo/dzial_VII/1013_4.htm

Sposób polega na tym, że najpierw wyłącza się wentylator (15) szybu wydechowego (8), usytuowanego najbliżej powstalego pożaru i zamyka klapy szybowe (13) szybu (1), doprowadzającego świeże powietrze, powodując zmianę kierunku jego przepływu. Dymy pożarowe kieruje się do rejonów wentylacyjnych (3, 4), w których, w przynależnych pochylniach, otwiera się tamy bezpieczeństwa śluzowe (20, 21), wykonując spięcie wentylacyjne do odpowiadających im wydechowych szybów (6, 7), przez co zwiększa się szybkość wyprowadzenia dymów z zagrożonego rejonu (5). Równocześnie załogę bezpiecznie wycofuje się do prądu świeżego powietrza, w czasie znacznie krótszym od czasu działania stosowanych pochłaniaczy ochronnych.
http://www.arsinfo.pl/arspatent/wyd/bup_99/bup12_99/html/wyn...

To maintain safe working conditions at gassy underground coal mines, large-diameter (e.g., 4 to 10 feet) main mine ventilation shafts are employed to exhaust accumulated methane and dust from the mine workings. In addition, some mines also use smallerdiameter
(e.g., 1 to 8 feet) bleeder shafts to increase ventilation at individual or groups of longwall panels. Generally speaking, the concentration of methane found in main mine ventilation air flows is somewhat lower (e.g., <1 percent) than that found in bleeder
shafts (e.g.,<2 percent).
http://www.epa.gov/cmop/pdf/potiential.pdf


headgate (headentry0 i tail gate (entry - jeszcze myslę
Selected response from:

bartek
Grading comment
dziekuje
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4szyb wydechowy
bartek
4upust, spust , zawór spustowy
Maciej Andrzejczak


Discussion entries: 1





  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
upust, spust , zawór spustowy


Explanation:
.

Maciej Andrzejczak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  bartek: Maćku to nie to. To coś w kopalni w obiegu wentylacyjnym. Dwa dni tego szukam :-)
8 mins

47 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
szyb wydechowy


Explanation:
Uff, chyba go mam
To się nazywało świietliki u "moich" górników - mowiłam, że są regionalizmy :-)

To szyb wydechowy, którym z kopalni wychodzi zużyte powietrze. Nie jest więc łatwo oddychać.
http://www1.gazeta.pl/katowice/1,35055,1528824.html

W zakładach górniczych mających jeden szyb wydechowy stację wentylatorów głównych wyposaża się w urządzenie do zmiany kierunku przepływu powietrza.

5. W sieci wentylacyjnej, gdy jest więcej szybów wydechowych, powinno być możliwe wykonanie rewersji (zmiany kierunku przepływu) powietrza w poszczególnych podsieciach. Urządzenia powodujące rewersję powietrza utrzymuje się w stanie umożliwiającym jej wykonanie w czasie nie dłuższym niż 20 minut. Zakres i częstotliwość kontroli urządzeń powodujących rewersję powietrza określa kierownik ruchu zakładu górniczego
http://www.bhp.com.pl/Prawo/dzial_VII/1013_4.htm

Sposób polega na tym, że najpierw wyłącza się wentylator (15) szybu wydechowego (8), usytuowanego najbliżej powstalego pożaru i zamyka klapy szybowe (13) szybu (1), doprowadzającego świeże powietrze, powodując zmianę kierunku jego przepływu. Dymy pożarowe kieruje się do rejonów wentylacyjnych (3, 4), w których, w przynależnych pochylniach, otwiera się tamy bezpieczeństwa śluzowe (20, 21), wykonując spięcie wentylacyjne do odpowiadających im wydechowych szybów (6, 7), przez co zwiększa się szybkość wyprowadzenia dymów z zagrożonego rejonu (5). Równocześnie załogę bezpiecznie wycofuje się do prądu świeżego powietrza, w czasie znacznie krótszym od czasu działania stosowanych pochłaniaczy ochronnych.
http://www.arsinfo.pl/arspatent/wyd/bup_99/bup12_99/html/wyn...

To maintain safe working conditions at gassy underground coal mines, large-diameter (e.g., 4 to 10 feet) main mine ventilation shafts are employed to exhaust accumulated methane and dust from the mine workings. In addition, some mines also use smallerdiameter
(e.g., 1 to 8 feet) bleeder shafts to increase ventilation at individual or groups of longwall panels. Generally speaking, the concentration of methane found in main mine ventilation air flows is somewhat lower (e.g., <1 percent) than that found in bleeder
shafts (e.g.,<2 percent).
http://www.epa.gov/cmop/pdf/potiential.pdf


headgate (headentry0 i tail gate (entry - jeszcze myslę


bartek
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 104
Grading comment
dziekuje