KudoZ home » English to Polish » Other

sour dough

Polish translation: Chleb na zaczynie drożdżowym


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:sour dough
Polish translation:Chleb na zaczynie drożdżowym
Entered by: bartek

20:13 May 21, 2002
English to Polish translations [Non-PRO]
English term or phrase: sour dough
jakis rodzaj pieczywa (z listy zdrowych wypiekow), ale jak to wyglada i czy ma polska nazwe?
Monika Rozwarzewska
Poland
Chleb na zaczynie drożdżowym
Explanation:
Chleb na zaczynie drożdżowym - jednak. Nie jest on 'pędzony' na żadnych polepszaczach czy moulds

>>Mary... without spores and moulds no sour dough bread,
>
> Sour dough bread, relies on yeasts not moulds.
Pod adresem:http://www.google.com.pl/search?q=cache:zp0JRdzsybwC:www.kuc...
"Actually sourdough bread relies 50% on yeast and 50% of
lactobaccillus."

> I know of one bakery in
> this area that relies on wild yeasts for their sourdough
bread. They
> won't let a commercial yeast product anywhere on the
premises. Most
> people buy or are given a sourdough starter. To work with
wild yeast
> can be a hit and miss proposition in most households. You
might get
> something good, you might not. It's something I'd like to
try when I
> have a lot more time.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-21 20:26:32 (GMT)
--------------------------------------------------

Nie ma tutaj czego inneg wymyślać. Może dla cudaków z Frisco normalny chleb jest trzymany w charakterze healthy food, ale to najzwyklejszy chleb, niespaskudzony chemią. A cała rzecz zasadza się chba iż używane są normalne \'wild yeast\' a nie jakies hodowane paskudztwo. :-)
Selected response from:

bartek
Grading comment
dziekuje bardzo i najmocniej przepraszam za cale zamieszanie; troche sie zagubilam w tekscie. Prosze mi wybaczyc, to naprawde nie przez brak szacunku dla Panstwa pracy i checi pomocy
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3przykro, ze trzeba az tylu odpowiedzi
Jerzy Czopik
5 +2pieczywo na zaczynie kwasnym
Lota
4 +2Chleb na zaczynie drożdżowym
bartek
4 +1było
Andrzej Lejman
5http://www.proz.com/?sp=mt&eid_c=33264
Tomasz Niedbala
2 +1podejrzewam
maciejm


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
podejrzewam


Explanation:
że może być to coś w rodzaju chleba razowego, który jest kwaśny, w odróżnieniu od pieczywa białego, które jest przaśne(=nie kwaśne)
M.M.

maciejm
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 3126

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bartek: Chyba zaraz się zapętlimy w tym zakwasie
19 mins
  -> teraz to mi się jakis żurek jeszcze przypomniał, tam też jest chyba zakwas, a co z kwasem chlebowym?

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
było


Explanation:
Był link z przepisem, był inny z przepisem i kilkoma zdjęciami.
Po co pytac, jezeli potem nawet nie chce sie zajrzec do tego, na co inni poswiecili czas, zeby znalezc?

Wiecej szacunku dla tych, ktorzy maja ochote pomoc.

Andrzej Lejman
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 8466

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bartek: Proszę spojrzeć na mój przypisek poniżej. Szkoda zdrowia
15 mins

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Chleb na zaczynie drożdżowym


Explanation:
Chleb na zaczynie drożdżowym - jednak. Nie jest on 'pędzony' na żadnych polepszaczach czy moulds

>>Mary... without spores and moulds no sour dough bread,
>
> Sour dough bread, relies on yeasts not moulds.
Pod adresem:http://www.google.com.pl/search?q=cache:zp0JRdzsybwC:www.kuc...
"Actually sourdough bread relies 50% on yeast and 50% of
lactobaccillus."

> I know of one bakery in
> this area that relies on wild yeasts for their sourdough
bread. They
> won't let a commercial yeast product anywhere on the
premises. Most
> people buy or are given a sourdough starter. To work with
wild yeast
> can be a hit and miss proposition in most households. You
might get
> something good, you might not. It's something I'd like to
try when I
> have a lot more time.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-21 20:26:32 (GMT)
--------------------------------------------------

Nie ma tutaj czego inneg wymyślać. Może dla cudaków z Frisco normalny chleb jest trzymany w charakterze healthy food, ale to najzwyklejszy chleb, niespaskudzony chemią. A cała rzecz zasadza się chba iż używane są normalne \'wild yeast\' a nie jakies hodowane paskudztwo. :-)

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 24743
Grading comment
dziekuje bardzo i najmocniej przepraszam za cale zamieszanie; troche sie zagubilam w tekscie. Prosze mi wybaczyc, to naprawde nie przez brak szacunku dla Panstwa pracy i checi pomocy

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  maciejm: chodził mi po głowie jakiś zakwas, ale to chyba w kefirze?
2 mins
  -> Nie pokroję sobie ręki za to, ale co z jogurtem?

agree  Jerzy Czopik: chleb na zaczynie = sour dough bread; a nasza Pytaczka uparla sie przy samym "sour dough" = zaczyn, zakwas
10 mins
  -> No i co? Chyba tak to już zostanie? :-)

11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
przykro, ze trzeba az tylu odpowiedzi


Explanation:
pytanie bylo przed chwila, bylo kilka odpowiedzi, byla informacja, ze to juz bylo kilka tygodni temu. I co z tego? Pytanie jest znowu - o to samo. A "sour dough" samo nie jest wypiekiem, tylko zaczynem do wypieku, na co wszystkie znaki na niebie i ziemi i w podanych linkach i przepisach wskazuja - tylko trzeba sobie zadac troche trudu, zeby tam zajrzec. Nastepnym razem wyrzuce takie pytanie - po prostu...

Jerzy Czopik
Germany
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 828

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bartek: Proszę nie podnosić sobie poziomu adrenaliny o tej porze :-)
4 mins
  -> ja staram sie go wlasnie obnizyc u siebie i u innych :-)

agree  maciejm: to właśnie miałem na myśli, tylko nie umiałem tego nazwać tzn. zaczyn
17 mins

agree  Andrzej Lejman: ale ogólnie to dziwny przypadek.
18 mins

23 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
http://www.proz.com/?sp=mt&eid_c=33264


Explanation:
Propomuję rozpropagować GLOSSARIES.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-21 20:37:56 (GMT)
--------------------------------------------------

Oczywiście \"proponuję\" ;-)

Tomasz Niedbala
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 725

39 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
pieczywo na zaczynie kwasnym


Explanation:
oczywiscie, ze tu chodzi o pieczywo (vide przypis Pytajacej). Chodzi tu o to, ze zamiast uzycia drozdzy do ciasta chlebowego, uzywa sie zaczynu, ktory w sobie juz drozdze zawiera i jest kwasny.
Nie wiem czy w Polsce robi sie sourdough pieczywo. Sama nie spotkalam sie w Polsce z tym nigdy.

Ma bardzo specyficzny smak, inny niz zwykle pieczywo. Wcale nie jest uwazane za "health food", natomiast jet smakowo doskonale. Nie tak latwo samemu zrobic, trzeba miec dobry zaczyn.

Pozdrowienia. Nie widze nic zlego w odpowiadaniu. Moze odpowiedzi zawarte w Glosariuszu nie sa zbyt dobre? Odpowiadaczy wciaz przybywa, wiec mozna sobie pytania zadawac. Zreszta nie kazdy pamieta co bylo. Ja na przyklad sourdough nie pamietam.

Jezeli ktos ma ochote o sourdough porozmawiac prywatnie (o pieczeniu) to chetnie sluze opowiesciami i o fiaskach i o sukcesach. :)
Lota

Lota
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 817

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andrzej Lejman: zapraszamy na mailing list!
6 mins
  -> no kidding? :)

agree  Jerzy Czopik: prosze sprobowac linku na stronie: http://www.polnisch-uebersetzer.de/forum.htm , zapraszamy, jest wesolo :-)
34 mins