KudoZ home » English to Polish » Other

Complementary Metal Oxide Semiconductor

Polish translation: technologia komplementarnych tranzystorów unipolarnych z metalową bramką izolowaną warstwą tlenku


11:01 Aug 29, 2008
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Other / semiconductor technology
English term or phrase: Complementary Metal Oxide Semiconductor
Wiem, że już było, ale odpowiedź o treści "CMOS" w tym przypadku przegra, ewentualnie zamknę pytanie z braku satysfakcjonującej odpowiedzi.

Dokładny opis jest np. w Wikipedii.
Chodzi mi o dwie rzeczy -- po pierwsze co tu jest komplementarne.
I po drugie o potwierdzenie, że występujące tu i ówdzie tłumaczenie 'z tlenków metali' jest błędne, bo z powyższego opisu w Wikipedii wynika, że tam jest zarówno tlenek, jak i metal, a nie tlenek metalu.
Maciek Drobka
Poland
Polish translation:technologia komplementarnych tranzystorów unipolarnych z metalową bramką izolowaną warstwą tlenku
Explanation:
Jednak wolę CMOS.

--------------------------------------------------
Note added at   3 godz. (2008-08-29 14:11:15 GMT)
--------------------------------------------------

Komplementarna, ponieważ w strukturze p.przewodnikowej mame i tranzystory PMOS i tranzystory NMOS. Unipolarny, ponieważ każdy tranzystor wykorzystuje tylko jeden typ przewodnicwa, p, albo n. Reszta, to opis konstrukcji tranzystora, czyli metalowa bramka, oddzielona od podłoża p.przewodnikowego warstwą tlenku.

--------------------------------------------------
Note added at   5 godz. (2008-08-29 16:54:46 GMT)
--------------------------------------------------

"Technologia wytwarzania półprzewodników na tlenku metalu (MOS), a zwłaszcza komplementarnych półprzewodników na tlenku metalu (CMOS), oraz technologie dwubiegunowe są technologiami "rodzajowymi" stosowanymi w procesie wytwarzania tranzystorów. Tranzystory te, będące podstawowymi składnikami monolitycznych układów scalonych,..."

Co za bzdury. Technologia wytwarzania półprzewodników?? Jeśli już, to technologia wytwarzania tranzystorów, itp... Resztę pominę też milczeniem.

--------------------------------------------------
Note added at   6 godz. (2008-08-29 17:11:04 GMT)
--------------------------------------------------

Tak naprawdę, to MOS można też tłumaczyć jako metal/tlenek/półprzewodnik - tak wygląda struktura układu (kolejne warstwy) w przekroju i stąd właśnie wywodzi się ta nazwa.
Selected response from:

Arrakis
Poland
Grading comment
Również Andrzejowi bardzo dziękuję za wkład. Jednak ta odpowiedź wydaje mi się precyzyjniej wyjaśniać ten termin.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1technologia komplementarnych tranzystorów unipolarnych z metalową bramką izolowaną warstwą tlenkuArrakis
5komplementarne tranzystory
Andrzej Mierzejewski
Summary of reference entries provided
PiotrA

Discussion entries: 5





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
complementary metal oxide semiconductor
komplementarne tranzystory


Explanation:
komplementarne tranzystory polowe MOS

http://www.forum.elektronika.xorg.pl/index.php?showtopic=315

I masz "complementary transistors" na samym początku
http://www.cl.cam.ac.uk/research/security/posters/sps32-powe...

--------------------------------------------------
Note added at   31 min (2008-08-29 11:32:31 GMT)
--------------------------------------------------

CMOS (complementary metal on oxide semiconductor),
http://www.abe.pl/html/polish/details.php?id=0120884879

w rozwinięciu skrótu jest "metal ON oxide", lecz to ON jest często pomijane.

Technologia wytwarzania półprzewodników na tlenku metalu (MOS), a zwłaszcza komplementarnych półprzewodników na tlenku metalu (CMOS), oraz technologie dwubiegunowe są technologiami "rodzajowymi" stosowanymi w procesie wytwarzania tranzystorów. Tranzystory te, będące podstawowymi składnikami monolitycznych układów scalonych,...

http://isztar.mf.gov.pl:7080/taryfa_celna/web/pubdocument_EN...


--------------------------------------------------
Note added at   45 min (2008-08-29 11:46:30 GMT)
--------------------------------------------------

Nie mam 100% pewności: przypuszczam, że oxide = metal oxide. Są i metale, i tlenki metali.

Andrzej Mierzejewski
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 546

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
complementary metal oxide semiconductor
technologia komplementarnych tranzystorów unipolarnych z metalową bramką izolowaną warstwą tlenku


Explanation:
Jednak wolę CMOS.

--------------------------------------------------
Note added at   3 godz. (2008-08-29 14:11:15 GMT)
--------------------------------------------------

Komplementarna, ponieważ w strukturze p.przewodnikowej mame i tranzystory PMOS i tranzystory NMOS. Unipolarny, ponieważ każdy tranzystor wykorzystuje tylko jeden typ przewodnicwa, p, albo n. Reszta, to opis konstrukcji tranzystora, czyli metalowa bramka, oddzielona od podłoża p.przewodnikowego warstwą tlenku.

--------------------------------------------------
Note added at   5 godz. (2008-08-29 16:54:46 GMT)
--------------------------------------------------

"Technologia wytwarzania półprzewodników na tlenku metalu (MOS), a zwłaszcza komplementarnych półprzewodników na tlenku metalu (CMOS), oraz technologie dwubiegunowe są technologiami "rodzajowymi" stosowanymi w procesie wytwarzania tranzystorów. Tranzystory te, będące podstawowymi składnikami monolitycznych układów scalonych,..."

Co za bzdury. Technologia wytwarzania półprzewodników?? Jeśli już, to technologia wytwarzania tranzystorów, itp... Resztę pominę też milczeniem.

--------------------------------------------------
Note added at   6 godz. (2008-08-29 17:11:04 GMT)
--------------------------------------------------

Tak naprawdę, to MOS można też tłumaczyć jako metal/tlenek/półprzewodnik - tak wygląda struktura układu (kolejne warstwy) w przekroju i stąd właśnie wywodzi się ta nazwa.

Arrakis
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 58
Grading comment
Również Andrzejowi bardzo dziękuję za wkład. Jednak ta odpowiedź wydaje mi się precyzyjniej wyjaśniać ten termin.
Notes to answerer
Asker: Ciekawe i w zasadzie genialnie proste podejście z tym metal/tlenek/półprzewodnik -- komplementarna struktura tychże. Takie rozumienie zdaje się potwierdzać spotykany tu i ówdzie zapis z myślnikami: 'complementary metal-oxide-semiconductor'.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Crannmer: też wolę CMOS
3 hrs
  -> Dziękuję :)




Reference comments


31 mins
Reference

Reference information:
Uzupełnienie do propozycji kol. Andrzeja:

1. Co jest komplementarne: chodzi o to, że układy CMOS zbudowane są z tranzystorów o przeciwnym typie przewodzenia (prąd elektronowy lub dziurowy: p lub n). Ja to rozumiem tak, że jedne są uzupełnieniem drugich (prąd płynie albo w jednym, albo w drugim kierunku, w zależności od realizowanej funkcji logicznej).

2. Tlenki: wyjaśnienie masz w Wikipedii. Tranzystory MOS (z których zbudowane są układy CMOS) to tranzystory polowe z izolowaną bramką, gdzie rolę izolatora pełni tlenek krzemu SiO2. Dokładniej już nie wytłumaczę, bo na tyle się na tych sprawach nie znam...

HTH


    Reference: http://wapedia.mobi/pl/Tranzystor_polowy
PiotrA
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 94