KudoZ home » English to Polish » Other

culture matters

Polish translation: kwestie kulturowe / zagadnienia kulturowe / tematy kulturowe


12:35 Apr 2, 2003
English to Polish translations [PRO]
English term or phrase: culture matters
Jest to tytuł książki (antologii tekstów). Szukam zgrabnego polskiego odpowiednika (sam wymyśliłem: "Kultura ma znaczenie", "Kultury nie sposób przecenić", "Kultura się liczy". Proszę o sugestie i pozdrawiam.
slawekdym
Polish translation:kwestie kulturowe / zagadnienia kulturowe / tematy kulturowe
Explanation:
moze nawet 'problemy';
Odnosze wrazenie, ze 'matters' tutaj jest rzeczownikiem a nie czasownikiem, na zasadzie: culture shock.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-03 00:40:31 (GMT)
--------------------------------------------------

moze tez byc : problemy kultury

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-05 03:08:27 (GMT)
--------------------------------------------------

zgadzam sie z Bejem (ponizej), ze nie musimy byc doslowni w tlumaczeniu; istnieje jednak spora roznica pomiedzy \'to matter\' a \'a matter\', a innymi slowy pomiedzy \'znaczeniem/istotnoscia kultury\' a \'kwestiami kultury/kulturowymi\',
Selected response from:

Ensor
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2kwestie kulturowe / zagadnienia kulturowe / tematy kulturoweEnsor
5 +1Wokol kultury (czy tez Dyskusje o kulturze) albo: Sprawy kulturalne (z lekkim przymrużeniem oka)bej
4 +1Znaczenie kultury
yet
5istotnosc kultury
ModTranslator
5bez kultury ani rusz
Maciej Andrzejczak
4Sprawy kultury
Miroslawa Jodlowiec
4oddzialywanie kultury / kultura i jej wplywyEnsor
3Nie ma jak kultura...
nikita11
3Kultura jest wazna
Himawari
3Kultura ważną jestRadek Podolski


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Kultura jest wazna


Explanation:
Luzna propozycja...

Himawari
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 580

10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Nie ma jak kultura...


Explanation:
Jeszcze luźniejsza propozycja :))

nikita11
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 143

11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
bez kultury ani rusz


Explanation:
może tak?
:)

Maciej Andrzejczak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 4026

27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Znaczenie kultury


Explanation:
A moze zrobic cos takiego?

yet
PRO pts in pair: 89

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  lim0nka: jako tytuł książki to mi się najbardziej podoba
2 days24 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
istotnosc kultury


Explanation:
moze tak?

ModTranslator
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Kultura ważną jest


Explanation:
:oD

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-03 22:39:24 (GMT)
--------------------------------------------------

.. do tomikU wierszy.... (to do balmażu poniżej)

Radek Podolski
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1010

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
kwestie kulturowe / zagadnienia kulturowe / tematy kulturowe


Explanation:
moze nawet 'problemy';
Odnosze wrazenie, ze 'matters' tutaj jest rzeczownikiem a nie czasownikiem, na zasadzie: culture shock.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-03 00:40:31 (GMT)
--------------------------------------------------

moze tez byc : problemy kultury

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-05 03:08:27 (GMT)
--------------------------------------------------

zgadzam sie z Bejem (ponizej), ze nie musimy byc doslowni w tlumaczeniu; istnieje jednak spora roznica pomiedzy \'to matter\' a \'a matter\', a innymi slowy pomiedzy \'znaczeniem/istotnoscia kultury\' a \'kwestiami kultury/kulturowymi\',

Ensor
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1056
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Piotr Kurek
7 hrs
  -> dzieki

neutral  Radek Podolski: mi do tomika poezji bardziej pasuje matters jako czasownik...
15 hrs
  -> nie wiem skad wziales ten tomik poezji. Jest to tytul wyboru tekstow (na temat kultury sadze) i poniewaz jest to tytul, jestem nieomal 100% pewny, ze 'matters' jest tu uzyty jako rzeczownik. Zreszta dosc sporo jest tego typu zestawienia na Googlu.

agree  lim0nka: odkurzam stare pytania :)
300 days

1 day22 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Wokol kultury (czy tez Dyskusje o kulturze) albo: Sprawy kulturalne (z lekkim przymrużeniem oka)


Explanation:
Zgadzam sie, ze matters jest tu chyba rzeczownikiem, ale to nie ma znaczenia, bo nie musimy byc doslowni w tłumaczeniu. Stad moja propozycja Wokol kultury, moim zdaniem pasujaca do zbioru tekstow na rozne tematy zwiazane z kultura.

bej
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 174

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ensor: wokol kultury
15 hrs

4 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
oddzialywanie kultury / kultura i jej wplywy


Explanation:
skoro czasownik to moze tak

Ensor
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1056

10 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Sprawy kultury


Explanation:
..

Miroslawa Jodlowiec
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 234