KudoZ home » English to Polish » Other

quarantine pest

Polish translation: szkodniki kwarantannowe


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:quarantine pests
Polish translation:szkodniki kwarantannowe
Entered by: Iza Szczypka

20:05 May 21, 2003
English to Polish translations [PRO]
/ agriculture, phytosanitary control
English term or phrase: quarantine pest
grain free from quarantine pests
Iza Szczypka
Spain
ziarno wolne od szkodników kwarantannowych
Explanation:
np.

Szkodniki kwarantannowe i szczególnie niebezpieczne - Szkodniki (wirusy, bakterie, grzyby, nicienie, szkodniki, roztocza i inne organizmy) mające potencjalne ekonomiczne znaczenie dla terytorium Estonii, nie występujące tam lub występujące, ale nie
rozprzestrzenione szeroko.

http://www.iorin.gov.pl/swiat/estonia.htm



--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-21 20:26:11 (GMT)
--------------------------------------------------

np. USTAWA z dnia 2 marca 2001 r. o postępowaniu z substancjami zubożającymi warstwę ozonową mówi w jednym z punktów:

za szkodniki kwarantannowe uważa się takie organizmy szkodliwe w rozumieniu przepisów o ochronie roślin uprawnych, które stwarzają potencjalne zagrożenie dla określonych obszarów kraju, nie występowały dotąd na tych obszarach, bądĽ występują na tych obszarach, lecz jeszcze nie są rozprzestrzenione, a podlegają urzędowej kontroli,


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-21 20:26:46 (GMT)
--------------------------------------------------

ustawę tą można znaleźć:
http://www.gielda-odpadow.pl/prawo/ochrona_ozonu.html
Selected response from:

Robert Pranagal
Grading comment
Piękne dzięki za błyskawiczną i wyczerpującą odpowiedź
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2ziarno wolne od szkodników kwarantannowych
Robert Pranagal
5 +1agrofar kwarantannowy
Maciej Andrzejczak


Discussion entries: 1





  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
ziarno wolne od szkodników kwarantannowych


Explanation:
np.

Szkodniki kwarantannowe i szczególnie niebezpieczne - Szkodniki (wirusy, bakterie, grzyby, nicienie, szkodniki, roztocza i inne organizmy) mające potencjalne ekonomiczne znaczenie dla terytorium Estonii, nie występujące tam lub występujące, ale nie
rozprzestrzenione szeroko.

http://www.iorin.gov.pl/swiat/estonia.htm



--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-21 20:26:11 (GMT)
--------------------------------------------------

np. USTAWA z dnia 2 marca 2001 r. o postępowaniu z substancjami zubożającymi warstwę ozonową mówi w jednym z punktów:

za szkodniki kwarantannowe uważa się takie organizmy szkodliwe w rozumieniu przepisów o ochronie roślin uprawnych, które stwarzają potencjalne zagrożenie dla określonych obszarów kraju, nie występowały dotąd na tych obszarach, bądĽ występują na tych obszarach, lecz jeszcze nie są rozprzestrzenione, a podlegają urzędowej kontroli,


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-21 20:26:46 (GMT)
--------------------------------------------------

ustawę tą można znaleźć:
http://www.gielda-odpadow.pl/prawo/ochrona_ozonu.html



    Reference: http://www.iorin.gov.pl/swiat/estonia.htm
Robert Pranagal
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1167
Grading comment
Piękne dzięki za błyskawiczną i wyczerpującą odpowiedź

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leff
0 min

agree  bartek
2 mins

neutral  Maciej Andrzejczak: chodzi konkretnie o agrofara - to ścisle określenie fitosanitarne
6 mins
  -> skoro tak, to dlaczego jest liczba mnoga "pests" - moim zdaniem sugeruje to, że chodzi o wiele szkodników, a nie jednego konkretnego

9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
agrofar kwarantannowy


Explanation:
Angielsko-polski słowniczek terminów fitosanitarnych

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-21 20:17:12 (GMT)
--------------------------------------------------

Agrofag kwarantannowy
(Quarantine pest)
Agrofag o potencjalnym znaczeniu gospodarczym dla obszaru zagrożonego i jeszcze tam nie występuj±cy, lub obecny, lecz nie rozprzestrzeniony szeroko i urzędowo zwalczany. [FAO, 1990; zmienione przez FAO, 1995; IPPC, 1997)


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-21 20:18:11 (GMT)
--------------------------------------------------

Agrofag
(Pest)
Jakikolwiek gatunek, szczep lub biotyp ro¶liny, zwierzęcia lub czynnika patogennego, szkodliwy dla ro¶lin lub produktów ro¶linnych. [FAO, 1990; zmienione przez FAO, 1995; IPPC, 1997]


Maciej Andrzejczak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 4026

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Robert Pranagal: agrofag, nie agrofar
15 mins

agree  Polangmar
1848 days