KudoZ home » English to Polish » Other

non insane automatism

Polish translation: automatyzm ruchowy/sensoryczny


11:43 Jul 7, 2003
English to Polish translations [Non-PRO]
English term or phrase: non insane automatism
- Have they got anything on you? For the other murders?
- They're getting it, and I'm rather worried, they'll come up with something.
- Right. Non insane automatism.
- Sorry?
- Well, a chap gets banged in the head by a falling tree, on the day the murder occurs and although he is found actually at his wife, with a steam hammer in his hand, they maintain successfully that he didn't know what he was doing.
lim0nka
United Kingdom
Polish translation:automatyzm ruchowy/sensoryczny
Explanation:
znalazlam nastepujace definicje:

Automatism

In Bratty it was decided that automatism was 'an act done by the muscles without any control by the mind, such as a spasm, a reflex action or a convlusion; or an act done by a person who is not conscious of what he is doing, such as an act done whilst suffering from concussion or whilst sleep-walking'.

Two types of automatism exist: insane automatism and non-insane automatism.

Insane automatism:

Non-insane automatism: The actus reus was done by the defendant was not voluntary. The cause of the automatism must be external, such as a blow from a stone, an attack by a swarm of bees (Hill v Baxter? (1958)) or sneezing (Whoolley? (1997)). Non-insane automatism forms a full defence, and if succesful will lead to the defendant walking free.




Automatyzm ruchowy polega na wykonywaniu pewnych czynności (jak np. uderzanie ręką lub wykonywanie gestów), które są odczuwane przez chorego jako obce, niezależne, przymusowe lub narzucone. Automatyzm ruchowy może być powiązany z poczuciem nasyłania myśli lub poczuciem bycia sterowanym, co często łącznie nazywa się automatyzmem psychicznym.



Automatyzm sensoryczny, objaw chorobowy, polegający na doznawaniu wrażenia bez zaistnienia bodźca je wywołującego, podobnie jak w przypadku omamów, z tą jednak różnicą, że chory ma poczucie realnego istnienia bodźca, np. odczuwanego zapachu. Automatyzmy sensoryczne mogą mieć rozmaity charakter i odnosić się zarówno do zmysłu wzroku (plamy, błyski, światła, czasem obrazy złożone), jak i słuchu (proste sygnały, również słowne), niekiedy występują w formach mieszanych. Czasami dochodzi ponadto do automatycznego pojawiania się wspomnień (pojedynczych, oderwanych lub objawu “panoramy”). Objawy mogą mieć również charakter napadowy bądź stanowić element zespołu paranoidalnego. Niekiedy chory ma uczucie “nasyłanych” (zwłaszcza słownych) sygnałów i wiąże to z ingerencją osób trzecich.

http://wiem.onet.pl/wiem/00545f.html

Selected response from:

Joanna Carroll
United Kingdom
Grading comment
Dziękuję.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4żadnego niezdrowego / szalonego automatyzmu
bartek
3automatyzm ruchowy/sensoryczny
Joanna Carroll


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
żadnego niezdrowego / szalonego automatyzmu


Explanation:
niezdrowy widzi mi się, ale to moje zdania :-)

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 24743

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
automatyzm ruchowy/sensoryczny


Explanation:
znalazlam nastepujace definicje:

Automatism

In Bratty it was decided that automatism was 'an act done by the muscles without any control by the mind, such as a spasm, a reflex action or a convlusion; or an act done by a person who is not conscious of what he is doing, such as an act done whilst suffering from concussion or whilst sleep-walking'.

Two types of automatism exist: insane automatism and non-insane automatism.

Insane automatism:

Non-insane automatism: The actus reus was done by the defendant was not voluntary. The cause of the automatism must be external, such as a blow from a stone, an attack by a swarm of bees (Hill v Baxter? (1958)) or sneezing (Whoolley? (1997)). Non-insane automatism forms a full defence, and if succesful will lead to the defendant walking free.




Automatyzm ruchowy polega na wykonywaniu pewnych czynności (jak np. uderzanie ręką lub wykonywanie gestów), które są odczuwane przez chorego jako obce, niezależne, przymusowe lub narzucone. Automatyzm ruchowy może być powiązany z poczuciem nasyłania myśli lub poczuciem bycia sterowanym, co często łącznie nazywa się automatyzmem psychicznym.



Automatyzm sensoryczny, objaw chorobowy, polegający na doznawaniu wrażenia bez zaistnienia bodźca je wywołującego, podobnie jak w przypadku omamów, z tą jednak różnicą, że chory ma poczucie realnego istnienia bodźca, np. odczuwanego zapachu. Automatyzmy sensoryczne mogą mieć rozmaity charakter i odnosić się zarówno do zmysłu wzroku (plamy, błyski, światła, czasem obrazy złożone), jak i słuchu (proste sygnały, również słowne), niekiedy występują w formach mieszanych. Czasami dochodzi ponadto do automatycznego pojawiania się wspomnień (pojedynczych, oderwanych lub objawu “panoramy”). Objawy mogą mieć również charakter napadowy bądź stanowić element zespołu paranoidalnego. Niekiedy chory ma uczucie “nasyłanych” (zwłaszcza słownych) sygnałów i wiąże to z ingerencją osób trzecich.

http://wiem.onet.pl/wiem/00545f.html




    Reference: http://www.bbcity.co.uk/rd/lawwiki/wakka.php?wakka=Automatis...
    Reference: http://www.psyche.pl/Docs/zaburzeniazachowania.htm
Joanna Carroll
United Kingdom
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 1910
Grading comment
Dziękuję.