KudoZ home » English to Polish » Other

to have one voice

Polish translation: mówi jednym głosem


12:34 Nov 5, 2003
English to Polish translations [PRO]
English term or phrase: to have one voice
Mowa o człowieku w wczenym dziecińswtie

"He has one voice and walks on four legs"
Artrans
Polish translation:mówi jednym głosem
Explanation:
nie sądzę, że chodzi tu o głos w głosowaniu, bo to cytat z zagadki sfinksa (rano chodzi na czterech nogach...)
W anglojęzycznej wersji czasem to ma na początku właśnie pytaną frazę:
What creature speaks with one voice, walks on four legs in the morning, two legs at noon, three legs in the evening and is weakest when it has the most?

Another version says: "What is that which has one voice and yet becomes four-footed and two-footed and three-footed?"

Jeszcze nie doszedłem, co ma znaczyć ten jeden głos (wszystkie wyjaśnienia ograniczją się do kończyn), ale chodzi o mówienie, a nie głosowanie


--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-05 13:53:23 (GMT)
--------------------------------------------------

W każdym razie, fraza ta jest oddzielną częścią całej zagadki (has/speaks [...] AND YET walks [...]), więc dotyczy chyba całego życia człowieka, a nie tylko \"etapu czworonożnego\"

Dogóglałem się do jakiejś kabalistyczno-pitagorejskiej symboliki rozwoju człowieka wokół tych trzech liczb, ale nawet tam nie wyjaśniono kwestii jednego głosu...

Dla porządku - skoro w pytaniu jest bezokolicznik (to have), to w mojej odpowiedzi też pownien być (mówić)

Selected response from:

vladex
Grading comment
Thanks o lot! Faktycznie to pochodziło z zagadki Sfinksa.
Dzięki też dla k_weryk za "ładne" sformułowanie myśli.
Good luck for all!

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2mówi jednym głosem
vladex
4posiadać tylko jeden głos
Aye
3ma tylko głos /ma jeden głos
bartek


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ma tylko głos /ma jeden głos


Explanation:
zależy. Ma tylko jeden głos znaczyłoby iż nei przegłosuje rodziny

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 24743

58 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
mówi jednym głosem


Explanation:
nie sądzę, że chodzi tu o głos w głosowaniu, bo to cytat z zagadki sfinksa (rano chodzi na czterech nogach...)
W anglojęzycznej wersji czasem to ma na początku właśnie pytaną frazę:
What creature speaks with one voice, walks on four legs in the morning, two legs at noon, three legs in the evening and is weakest when it has the most?

Another version says: "What is that which has one voice and yet becomes four-footed and two-footed and three-footed?"

Jeszcze nie doszedłem, co ma znaczyć ten jeden głos (wszystkie wyjaśnienia ograniczją się do kończyn), ale chodzi o mówienie, a nie głosowanie


--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-05 13:53:23 (GMT)
--------------------------------------------------

W każdym razie, fraza ta jest oddzielną częścią całej zagadki (has/speaks [...] AND YET walks [...]), więc dotyczy chyba całego życia człowieka, a nie tylko \"etapu czworonożnego\"

Dogóglałem się do jakiejś kabalistyczno-pitagorejskiej symboliki rozwoju człowieka wokół tych trzech liczb, ale nawet tam nie wyjaśniono kwestii jednego głosu...

Dla porządku - skoro w pytaniu jest bezokolicznik (to have), to w mojej odpowiedzi też pownien być (mówić)



vladex
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 431
Grading comment
Thanks o lot! Faktycznie to pochodziło z zagadki Sfinksa.
Dzięki też dla k_weryk za "ładne" sformułowanie myśli.
Good luck for all!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Michalski
20 mins
  -> dzienx

agree  Aye
1 hr
  -> dzienx

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
posiadać tylko jeden głos


Explanation:
dla uzupełnienia:

Lajos wybierał się właśnie do wyroczni delfickiej, by dowiedzieć się jak uwolnić Teby od Sfinksa. Hera zesłała potwora na Teby karząc miasto za to, że Lajos uprowadził z Pizy chłopca Chryzipposa. Sfinks zamieszkał na górze Fikion w pobliżu miasta i każdemu przechodniowi kazał rozwiązywać zagadkę, której nauczyły go muzy: „Jaka to istota: posiada tylko jeden głos, ma czasami dwie nogi, czasami trzy, czasami cztery, najsłabsza zaś jest wtedy, gdy ma najwięcej nóg?” Tych, którzy nie potrafili zagadki rozwiązać, dusił Sfinks na miejscu i pożerał, a do nieszczęśników należał również siostrzeniec Jokasty, syn jej brata Kreona i Eurydyki – Hajmon.


    Reference: http://slimak.sciaga.pl/prace/praca/15883.htm
Aye
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 196