KudoZ home » English to Polish » Other

"single loop" and "double loop" learning

Polish translation: adaptacyjne (jednopętlowe) i transformacyjne (dwupętlowe) uczenie się


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:"single loop" and "double loop" learning
Polish translation:adaptacyjne (jednopętlowe) i transformacyjne (dwupętlowe) uczenie się
Entered by: bartek

14:39 Apr 6, 2004
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Other
English term or phrase: "single loop" and "double loop" learning
I have coined the terms "single loop" and "double loop" learning to capture this crucial distinction. To give a simple analogy: a thermostat that automatically turns the heat on when the temperature in the room drops below 68 degrees is a good example of single loop learning. A thermostat that could ask:'Why am I set at 68 degrees' and then explore whether other temperature might more economically achieve the goal of heating the room would be engaging in double loop learning".

Bede wdzieczna za kazdy pomysl. Bo tekst nie jest o termostatcie tylko o dalej o tych menedzerach co to sie nie ucza.
madziag
adaptacyjne (jednopętlowe) i transformacyjne (dwupętlowe) uczenie się
Explanation:
Uczenie się jednostek, zespołów a w końcu i organizacji może przybierać dwie postaci:
uczenia jędnopętlowego (single-loop) zwanego też adaptacyjnym, zachowawczym; uczenia dwupętlowego (double-loop) zwanego też transformacyjnym, generatywnym. Pierwsze z nich, występujące powszechnie
http://www.e-sciagi.pl/zarzadzanie.php?pageNum_zarz1=15
Selected response from:

bartek
Grading comment
Bardzo serdecznie dziekuje!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1adaptacyjne (jednopętlowe) i transformacyjne (dwupętlowe) uczenie się
bartek
5Myślenie automatyczne vs dyskursywne
Marek Urban
3postawa bierna i czynna (pasywna / aktywna)
Szymon Cegielka


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
postawa bierna i czynna (pasywna / aktywna)


Explanation:
Mnie to przywodzi na myśl właśnie tego typu zachowania - pasywni są ci ludzie, którzy mówią - tak mnie nauczono więc tak zrobię; natomiast menedżerowie wykazujący aktywną postawę potrafią przeanalizować sytuację i dobrać optymalne rozwiązanie - niekoniecznie to, którego ich uczono... ale to takie moje przemyślenia :-)

Szymon Cegielka
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 38

14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
adaptacyjne (jednopętlowe) i transformacyjne (dwupętlowe) uczenie się


Explanation:
Uczenie się jednostek, zespołów a w końcu i organizacji może przybierać dwie postaci:
uczenia jędnopętlowego (single-loop) zwanego też adaptacyjnym, zachowawczym; uczenia dwupętlowego (double-loop) zwanego też transformacyjnym, generatywnym. Pierwsze z nich, występujące powszechnie
http://www.e-sciagi.pl/zarzadzanie.php?pageNum_zarz1=15

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 1362
Grading comment
Bardzo serdecznie dziekuje!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Katarzyna Więckowska
1805 days

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Myślenie automatyczne vs dyskursywne


Explanation:
Lub uczenie się na pamięć vs uczenie analityczne.
Bardzo mizerne porównanie reakcji termometru do uczenia. Nie jest to żadna nauka ani nawet autonomiczna czynność, tylko podleganie prawom Natury (rozszerzalność cieplna).

Marek Urban
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 25