KudoZ home » English to Polish » Other

overbook

Polish translation: nadkomplet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:overbooking
Polish translation:nadkomplet
Entered by: Małgorzata Wikłacz

01:39 Feb 21, 2005
English to Polish translations [PRO]
Other
English term or phrase: overbook
sprzedac za dużo biletów, miejsc, czy można zastąpić jednym słowem?
Małgorzata Wikłacz
Poland
nadkomplet
Explanation:
w niektórych przypadkach to słowo może być stosowane

Słownik Języka Polskiego z Gazety Wyborczej podaje:

nadkomplet m IV, D. -u, Ms. ~ecie; lm M. -y
liczba ludzi lub rzeczy większa, niż przewidziano dla określonego zespołu; więcej niż komplet
Na kursie jest już nadkomplet.
Nadkomplet widzów w teatrze.

w sąsiednim wpisie (gdy nie załapią się na samolot z powodu tzw. overbookingu) słowo "overbooking" można z powodzeniem zastąpić polskim nadkompletem. I należy tak zrobić, choćby po to by Mikołajowi Rejowi spokój dać...

Na trybunach jednak nadkomplet publiczności wytrwał do końca przegranego meczu
ze Stalą Mielec. ... Na trybunach nadkomplet, prawie tysiąc ludzi. ...
nowadeba.pl/index.php?a=wiad&id_infspo=281

Nadkomplet na zamku. Dawno tak wiele osób nie uczestniczyło
w zamkowej wieczornicy z okazji Święta Niepodległości. ...
www.kurierbytowski.com.pl/2003/ kur-573-2003/swieto_niepodleglosci.htm

W przypadku nadkompletu uczestników, o zawarciu umowy miedzy Organizatorem a Wystawcą,
decyduje kolejność zgłoszeń wg daty stempla pocztowego lub daty ...
www.kigcp.pl/doc/PWN_KAIR_2005_Form_B_REGULAMIN.doc

złożyć zażalenie jeśli samolot, którym podróżują, ma nadkomplet pasażerów? ... próbując
korzystać z praw na rynku wewnętrznym UE, pomoże Państwu ...
europa.eu.int/citizensrights/index_ pl.cfm?view=contentonly&action=moreaboutdwc

HTH



--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 54 mins (2005-02-21 16:34:07 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.google.com/search?hl=en&q="nadkomplet pasażerów"
Selected response from:

Marek Daroszewski (MrMarDar)
Grading comment
Dziękuję, trudna decyzja, ale przyznaję punkty za "polskość"
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2nadkompletMarek Daroszewski (MrMarDar)
4 +2stosować overbookingpidzej
4dublowanie biletow
atche84


  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dublowanie biletow


Explanation:
trudno, ale mozna

atche84
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in FrenchFrench
PRO pts in category: 60

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  pidzej: dublowanie dobre, ale na konkretne miejsce w operze czy przedziale sypialnym - tu do momentu odprawy każdy bilet jest taki sam
20 mins

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
stosować overbooking


Explanation:
Unia Europejska wprowadziła w czwartek nowe przepisy, które są korzystne dla pasażerów. Mogą domagać się odszkodowań za spóźnione lub odwołane loty, a także, gdy nie załapią się na samolot z powodu tzw. overbookingu (kiedy linie lotnicze sprzedają więcej biletów, niż jest miejsc w samolocie).[...]

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs 6 mins (2005-02-21 07:46:27 GMT)
--------------------------------------------------

to samo występuje w telekomunikacji, rozumiem że chodzi o sprzedawanie przepustowosci

pidzej
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 71

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  lim0nka
2 mins

agree  bartek: a jasne, ze tak
35 mins

agree  Himawari: overbooking, Mikolaj Rej sie w grobie przewraca...
1 hr

disagree  Marek Daroszewski (MrMarDar): zupełnie zbędny koszmarek językowy!!!
2 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
nadkomplet


Explanation:
w niektórych przypadkach to słowo może być stosowane

Słownik Języka Polskiego z Gazety Wyborczej podaje:

nadkomplet m IV, D. -u, Ms. ~ecie; lm M. -y
liczba ludzi lub rzeczy większa, niż przewidziano dla określonego zespołu; więcej niż komplet
Na kursie jest już nadkomplet.
Nadkomplet widzów w teatrze.

w sąsiednim wpisie (gdy nie załapią się na samolot z powodu tzw. overbookingu) słowo "overbooking" można z powodzeniem zastąpić polskim nadkompletem. I należy tak zrobić, choćby po to by Mikołajowi Rejowi spokój dać...

Na trybunach jednak nadkomplet publiczności wytrwał do końca przegranego meczu
ze Stalą Mielec. ... Na trybunach nadkomplet, prawie tysiąc ludzi. ...
nowadeba.pl/index.php?a=wiad&id_infspo=281

Nadkomplet na zamku. Dawno tak wiele osób nie uczestniczyło
w zamkowej wieczornicy z okazji Święta Niepodległości. ...
www.kurierbytowski.com.pl/2003/ kur-573-2003/swieto_niepodleglosci.htm

W przypadku nadkompletu uczestników, o zawarciu umowy miedzy Organizatorem a Wystawcą,
decyduje kolejność zgłoszeń wg daty stempla pocztowego lub daty ...
www.kigcp.pl/doc/PWN_KAIR_2005_Form_B_REGULAMIN.doc

złożyć zażalenie jeśli samolot, którym podróżują, ma nadkomplet pasażerów? ... próbując
korzystać z praw na rynku wewnętrznym UE, pomoże Państwu ...
europa.eu.int/citizensrights/index_ pl.cfm?view=contentonly&action=moreaboutdwc

HTH



--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 54 mins (2005-02-21 16:34:07 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.google.com/search?hl=en&q="nadkomplet pasażerów"

Marek Daroszewski (MrMarDar)
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 654
Grading comment
Dziękuję, trudna decyzja, ale przyznaję punkty za "polskość"

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  pidzej: teatr czy koncert to analogia taka sobie, samolot nigdy nie ma nadkompletu pasażerów, nadkompletowi zostają na ziemi//powtarzam - może być nadkomplet na jakiś lot ale nigdy w samolocie. "nadkomplet w samolocie" to złe tłumaczenie
1 hr
  -> http://europa.eu.int/citizensrights/index_pl.cfm?view=conten... (Do kogo powinni złożyć zażalenie jeśli samolot, którym podróżują, ma nadkomplet pasażerów) http://www.google.com/search?hl=en&q="nadkomplet pasażer

agree  Piotr Kurek
5 hrs
  -> dzięki

agree  Joanna Borowska
9 hrs
  -> dzięki!

agree  legato: Oczywiscie moze byc nadkomplet, bo to jest przed wejsciem do samolotu, a nie w samolocie, tak samo jak "overbook" z ktorym obsluga musi sobie poradzic przed odprawieniem samolotu
12 hrs
  -> dzięki! dokładnie tak jak piszesz... :-)