ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Polish » Poetry & Literature

drag queen

Polish translation: drag queen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:drag queen
Polish translation:drag queen
Entered by: Adam Lankamer

21:10 Mar 10, 2004
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature
English term or phrase: drag queen
This is Harmonica Sunbeam who’s a huge, big drag queen in New York.
Ivona McCormick
United States
drag queen
Explanation:
według mnie żeby nie zagubić sensu należy zostawić oryginał - ewentualnie z przypisem
Selected response from:

Adam Lankamer
Luxembourg
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3drag queen
Adam Lankamer
4 +2niżej
bartek
3 +2transwestyta
*eva*
4komentarzEnsor
4drag queen (mężczyzna w kobiecym stroju)
MonikaSojka


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
drag queen


Explanation:
według mnie żeby nie zagubić sensu należy zostawić oryginał - ewentualnie z przypisem

Adam Lankamer
Luxembourg
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 68

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  warsaw_guy: jestem za - przypis wystarczy
1 hr

agree  Ensor: w tym kontekscie tak; ogolnie jako 'transwestyta'.
3 hrs

neutral  bartek: a jak Yvona ma dać przypis w filmie?
13 hrs
  -> w takim razie musi zostać w oryginale

agree  Hanna Burdon
1 day1 hr

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
drag queen (mężczyzna w kobiecym stroju)


Explanation:
'królowa nocy' z glosariusza pasowała do tamtejszego kontekstu, gdzie askerka potrzebowała nawiązania do królowej, jak by mi ktoś powiedział 'królowa nocy' to bym nie miała pojęcia o co chodzi. Drag queen się przyjęło, ale w pewnym kręgach, przetestowałam na siostrze (25 lat) i ona nie wie, więc proponuję wersję opisową lub łączoną


MonikaSojka
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 16

2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
niżej


Explanation:
bylo. Wygrała "królowa nocy" Ale zobacz też i inne propozycje
http://www.proz.com/?sp=h&id=226139&keyword=drag

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2004-03-10 21:25:01 GMT)
--------------------------------------------------

Harmonica Sunbeam, który jest olbrzymią, wielką królową nocy Nowego Jorku

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2004-03-10 21:27:01 GMT)
--------------------------------------------------

Natomiast drag queen nie dla każdego odbiorcy jest zrozumiałe.
Transwestyta - za mało mowi o charakterze i upodobaniach tej osoby. A poza tym \"... wielki transwestyta Nowego Jorku\"? No, nie

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs 6 mins (2004-03-11 10:17:33 GMT)
--------------------------------------------------

a nie lepiej to od razu sięgnąć do słownika?

\"Drag is also slang for any costume, referring in particular to the ostentatiously glamorous costumes of the type worn by drag queens and kings. Since at least the days of vaudeville, any male entertainer costumed in women\'s clothing for a comedy sketch has been said to be \"in drag.\" Milton Berle was especially known for such routines on early television. (Compare \"drag role\" for a man costumed as a woman with \"pants role\" for a woman costumed as a man.)
http://www.websters-dictionary-online.org/definition/english...

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 272

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  *eva*: to akurat przeoczyłam, ale zastanawiam się czy królowa nocy pasuje w tym kontekście...
7 mins
  -> spójrz wyżej

agree  leff: drag queen nie musi być transwestytą. Zresztą sami drag queens często stanowczo oponują przeciw nazywaniu ich transwestytami. Klasycznie transwestytyzm wiąże się z osiąganiem satysfakcji seksualnej z przebieranek.
32 mins
  -> Skąd w ludziach tyle uprzedzeń? Dzięki :-)

agree  maciejm
33 mins
  -> Dzięki :-)

neutral  Ensor: PWN Oxford rowniez tlumaczy to jako 'transwestyta', i o ile mnie pamiec nie myli, w poprzedniej edycji tego pytania Ty sama tez to tak tlumaczylas. Wiec moze nie tylko ja mam mylne pojecie ,,,
2 hrs
  -> Trudno, masz jakieś mylne pojęcie o drag queens. Definicja powyżej

2 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
transwestyta


Explanation:
???
drag queen
A biological male who wears female clothing, often campy, glamourous or extreme for the stage. His internal gender identity may be male or female. His sexual preference may be for males, females or both.



--------------------------------------------------
Note added at 32 mins (2004-03-10 21:43:11 GMT)
--------------------------------------------------

nie wielki tylko na przykład znany lub bardzo dobrze znany tranwestyta

poza tym, zwyczajowo o mężczyźnie posiadającym upodobanie do przebierania się w damskie ciuszki mawia się właśnie tak, choć oczywiście można się spierać, czy jest to do końca poprawne określenie

--------------------------------------------------
Note added at 33 mins (2004-03-10 21:44:44 GMT)
--------------------------------------------------

Kopaliński:

transwestyta osoba mająca skłonność do noszenia ubiorów, przejmowania sposobu bycia (a. często i roli seksualnej) płci odmiennej.


Etym. - nm. Transvestit \'jw.\'; zob. trans-; łac. vestitus p.p. od vestire, zob. inwestycje.

http://www.slownik-online.pl/kopalinski/51A0CC160F9B8E6F4125...

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs 23 mins (2004-03-11 10:34:05 GMT)
--------------------------------------------------

troche off-topic - tu można sobie wygenerować swoje imię jako drag queen ;o)) http://www.femininechaos.co.uk/drag/name.html

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs 33 mins (2004-03-11 10:44:30 GMT)
--------------------------------------------------

Interesujący artykuł tutaj:

So what, if any, is the difference between a transvestite and a drag queen? By strict definition a drag queen must be a transvestite since he dresses in woman\'s clothes, which is the meaning of the word, but in my opinion what makes the difference is in the motivation behind the need to \"dress\".(...)
One factor which appears to seperate drag queens from transvestite is that drag queens are all extroverts, a trait which probably takes a lot of them into showbusiness.

http://www.transformation.co.uk/drag-queen3.html


    Reference: http://mindprod.com/ggloss/dragqueen.html
*eva*
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 130

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Himawari
49 mins

agree  Ensor: Jako nazwa ogolna pozostalbym przy transwestyta. W tym kontekscie jednak zachowalbym oryginal. 'Krolowa nocy' kojarzy mi sie z jakims balem sylwestrowym, a nie facetem w babskich lachach.
3 hrs
  -> misię kojarzy z Alibabkami, "zakwita raz, tylko raz..." ;o)

neutral  bartek: No i będę się spierać, że w tym przypadku "transwestyta" to jest bardzo złe określenie. Drag queens bardzo często mają tyle wspólnego z transwestytami, co nic :-)
13 hrs
  -> spójrz wyżej ;o)

neutral  magry: Ja mam inne zastrzezenie: jezyk tlumaczonego zdania jest bardzo potoczny i "transwestyta" jakos mi tu nie pasuje stylistycznie.
1 day11 hrs

neutral  Krystian Aparta: Starszy mężczyzna o stylu "Pani Bibliotekarka" to transwestyta, ale nie drag queen. Przy okazji: transwestyta wg powyższej definicji to nie tylko (biologicznie) mężczyzna, drag queen tak.
1741 days

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
komentarz


Explanation:
W linku ponizej znajdziesz okolo tuzina definicji 'drag queen'; wynika z nich, ze .... 'drag queen' bedzie tutaj najlepszym wyjsciem z sytuacji;


    Reference: http://en.mimi.hu/sexuality/drag_queen.html
Ensor
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 155