KudoZ home » English to Polish » Science

Sodium sesquicarbonate

Polish translation: węglan wodorowęglan trisodu-woda (1/2).


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Sodium sesquicarbonate
Polish translation:węglan wodorowęglan trisodu-woda (1/2).
Entered by: Andrzej Lejman

18:22 Apr 1, 2002
English to Polish translations [PRO]
Science / chemistry, food
English term or phrase: Sodium sesquicarbonate
E 500 (iii) food additive
Alex Pszczola
już tylko dla porządku ...
Explanation:
informuję, że Katedra Chemii Nieorganicznej Uniwersytetu Łódzkiego nie zgadza się z nazwą zaproponowaną przez Natalie i uważa, że to jest:
węglan wodorowęglan trisodu-woda (1/2).
Inny wiariant:
trioxowęglan wodorotrioxowęglan trisodu-woda (1/2).
To tyle.
Pozdrawiam
Selected response from:

Andrzej Lejman
Grading comment
To była burzliwa dyskusja ;D
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1wodorodwuweglan trojsodowy
Natalie
4 -1już tylko dla porządku ...
Andrzej Lejman
4 -1Węglany sodu: (i) Węglan sodu (ii) Kwaśny węglan sodu
Jerzy Czopik
4 -1półtorawęglan sodu
Jakub Szacki
4 -1węglan sodu
Andrzej Lejman
5 -2dwuweglan trojsodowy
Lota


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -2
dwuweglan trojsodowy


Explanation:
simply that.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-04-01 20:46:01 (GMT)
--------------------------------------------------

jak podaje Slownik Naukowy
Wydawnictwa Naukowo-Techniczne
W-a 1994

Lota
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 817

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Andrzej Lejman: żadna wyszukiwarka nie znalazła takiego związku. A dwuwęglan to "dicarbonate"
40 mins

disagree  Jerzy Czopik: patrz ponizej
2 hrs

54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
węglan sodu


Explanation:
tak by wynikało ze znalezionego linku

--------------------------------------------------
Note added at 2002-04-01 19:32:42 (GMT)
--------------------------------------------------

A w ogóle to chyba bardzo dobry link na wszystkie kłopoty z E xxx

--------------------------------------------------
Note added at 2002-04-01 22:02:08 (GMT)
--------------------------------------------------

mimo usilnych poszukiwań nie znajduje innej nazwy dla Na 2 CO 3 NaHCO 3 2H 2 O


    Reference: http://pc69.wbc.lublin.pl/ChemFan/Sprzet_I_Odczynniki/Dodatk...
Andrzej Lejman
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 8466

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerzy Czopik: i tylkotak; patrz: http://www.zetozg.pl/firmy/zir/puls4/litera e.html
1 hr

disagree  Lota: that would be sodium carbonate
1 hr
  -> http://www.man.lodz.pl/LISTY/CHEMFAN/may00/0006.html

neutral  Jakub Szacki: pod wymienionym adresem mowa jest o weglanach w l.mn.), a wiec roznych weglanach, dobrze byloby je jako rozroznic.
1 hr
  -> Wszystkie dostępne źródła mówią o węglanie sodu.

disagree  Natalie: Nie, jest to wlasnie sodium carbonate, jak powiedzala Lota.
14 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
półtorawęglan sodu


Explanation:
to doslowne tlumaczenie tego przedrostka z laciny, podaje tez tak slownik nauk-techn, ale to jest zapewne stara nomenklatura

Jakub Szacki
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1857

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Jerzy Czopik: patrz wyzej
22 mins
  -> byc moze to nie jest wlasciwa nazwa, ale weglan sodu jest nazwa ogolna weglanow sodu, a moga byc rozne, tak jak moga byc np. rozne tlenki azotu

neutral  Lota: jest to doslowne tlumaczenie (indeed). See my translation and reference. sesqui oznacza "poltora" to sie zgadza.:)
31 mins
  -> 3 (trojsodowy)/2 (dwuweglan) = 1,5, a wiec sie zgadza

agree  Andrzej Lejman: trójsodowy musiałby być Na3, a jest Na2. A półtorawęglan to co? CO1,5? Nobelek może jakiś będzie?
1 hr
  -> OK, nie mam racji, to co zaproponowalem to archaizm. Ale niesmialo proponuje, zeby moze dac sobie spokoj z takimi blyskotliwymi komentarzami jak ten o nobelku?

disagree  Natalie: Na pewno nie jest to wlasciwa nazwa.
13 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Węglany sodu: (i) Węglan sodu (ii) Kwaśny węglan sodu


Explanation:
Właściwą odpowiedź podał już Pan Andrzej.
Poniżej spis wszystkich dodatków E - dla niewiernych, wystarczy wyszukać E500!


    Reference: http://pc69.wbc.lublin.pl/ChemFan/Sprzet_I_Odczynniki/Dodatk...
Jerzy Czopik
Germany
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 828

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Natalie: Niestety, nie.
12 hrs
  -> Chyle czola przed fachowcem, tylko dlaczego w linku pod E500 podaja taka nazwe?

16 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
wodorodwuweglan trojsodowy


Explanation:
Sodium sesquicarbonate = trisodium hydrogendicarbonate = wodorodwuweglan trojsodowy

Druga nazwe podano tutaj:
http://www.chemistrystore.com/sodium_sesquicarbonate.htm

Jest to jeden ze skladnikow E500; weglany sodu - to nazwa zbiorowa. Na sajcie podanym przez Jerzego, nazwa tego skladnika zostala w ogole pominieta, bo wyglada to nastepujaco:
E500
Węglany sodu (i)Węglan sodu (ii)Kwa¶ny węglan sodu
Sodium carbonates (i)Sodium carbonate (ii)Sodium hydrogen carbonate (iii)Sodium sesquicarbonate
Podejrzewam, ze wlasnie tlumacz mial pewne trudnosci... :-))




Natalie
Poland
Native speaker of: Native in RussianRussian
PRO pts in pair: 2529

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leff
684 days

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
już tylko dla porządku ...


Explanation:
informuję, że Katedra Chemii Nieorganicznej Uniwersytetu Łódzkiego nie zgadza się z nazwą zaproponowaną przez Natalie i uważa, że to jest:
węglan wodorowęglan trisodu-woda (1/2).
Inny wiariant:
trioxowęglan wodorotrioxowęglan trisodu-woda (1/2).
To tyle.
Pozdrawiam

Andrzej Lejman
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 8466
Grading comment
To była burzliwa dyskusja ;D

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Lota: i disagree. kto to w Katedrze nie zgadza sie? :)
8 hrs
  -> profesor, kierownik katedry