KudoZ home » English to Polish » Science

phonemic awareness

Polish translation: świadomość fonemiczna


16:29 May 25, 2002
English to Polish translations [PRO]
Science
English term or phrase: phonemic awareness
According to Marilyn Jager Adams, in Beginning to Read: Thinking and
Learning About Print (Cambridge, MA: MIT Press, 1994, pp. 304-5), " . . .
training phonemic awareness produced little reading benefit unless children
were also taught the printed letters by which each phoneme was represented.
Functional understanding of the alphabetic principle depends equally on
knowlege of letters and one explicit awareness of the phonemes because it
depends integrally on the association between them . . . As crucial as
phonemic awareness is to the process of learning to read, it is also
difficult to acquire . . the tendency to attend to individual phonemes is
not triggered through mere exposure. Unless it is explictly taught, and it
can be, it seems to develp only with the successful acquisition of an
alphabetic script."
big_fish
Polish translation:świadomość fonemiczna
Explanation:
"...obejmuje wszelkie rozróżnialne poziomy jednostek językowych: fonemiczny, morfemiczny, leksykalny, składniowy (zdanie i układy ponadzdaniowe), intonacyjny i wersyfikacyjny (wiersz),"
Selected response from:

leff
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2świadomość fonemiczna
leff
5 -1umiejetnosc podzialu na gloski
Michał Szewczyk
4 -1słuch fonematyczny
Tomasz Niedbala


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
świadomość fonemiczna


Explanation:
"...obejmuje wszelkie rozróżnialne poziomy jednostek językowych: fonemiczny, morfemiczny, leksykalny, składniowy (zdanie i układy ponadzdaniowe), intonacyjny i wersyfikacyjny (wiersz),"


    Reference: http://www.lo1.sandomierz.ids.pl/hamlet/leks/strukturadzlit....
leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 11240
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lota
28 mins

agree  Tomasz Niedbala: Ewentualnie: "fonematyczna"
37 mins
  -> bo to chybasynonimy, tak jak angielskie 'phonemic' i 'phonematic'

neutral  Michał Szewczyk: nie bardzo ta swiadomosc mi tu pasuje
2 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
umiejetnosc podzialu na gloski


Explanation:
Jako jezykozanwca sugeruje zeby to tak przetlumaczyc.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-25 19:20:13 (GMT)
--------------------------------------------------

Fonem to nie to samo co gloska, ale w tym kontekscie nie powinno to miec znaczenia. Oczywiscie moze byc rowniez:

\"umiejetnosc podzialu na fonemy\"

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-25 19:25:09 (GMT)
--------------------------------------------------

\'swiadomosc\' mi sie zdecydowanie nie podoba

moze rowniez byc:
\"umiejetnosc wyrozniania glosek/fonemow\"

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-25 23:55:20 (GMT)
--------------------------------------------------

Phonemic Awareness What Does it Mean?
http://www.educationnews.org/phonemic_awareness_what_does_it...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-26 00:02:05 (GMT)
--------------------------------------------------

\"What is phonemic awareness?
Phonemic awareness is the understanding that our speech is made up of a series of sounds that can be manipulated, that is, we can play with those sounds and make new words and thoughts. There are two key concepts to understand here. We are talking about the child\'s

ability to hear individual sounds in words, and
ability to manipulate sounds in words orally. \"
http://www.placerhills-usd.k12.ca.us/SHS/phonemic.htm

Michał Szewczyk
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 90

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Tomasz Niedbala: Jest wiele osób posiadających umiejętność podziału na głoski, ale jednocześnienie nie mających słuchu fonematycznego (nie potrafiących wyczuć tzw.melodii języka - akcent, intonacja)
13 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
słuch fonematyczny


Explanation:
Podaję swoją wersję (na podstawie konsultacji z polonistką z Uniw.Jagiellońskiego)
------------------------
Słuch fonematyczny 3. ...
www.securanova.com.pl/Forum/edukacja/spis-cz.htm
---chłopiec ma słabo wykształcony słuch
fonematyczny i wadę wymowy. Jego grafomotoryka była słabo wykształcona, po ...
www.snti.wroc.pl/analiza6.html----------
literach ćwiczono słuch fonematyczny. Taki
sam wyraz to ćwiczenie w czytaniu całowyrazowym, polegające na poznawaniu ...
www.dzieci.org.pl/iwsz16.shtml
=========================
Psychospołeczne aspekty porozumiewania się.
Bożydar LJ Kaczmarek - Słuch fonematyczny a nauczanie języka. ...
www.codn.edu.pl/jows/index.asp?plik=2001_07
---------------------
Przy jego pomocy ćwiczyć możemy percepcję wzrokową, słuch fonematyczny,
pamięć wzrokową i słuchową, orientację w schemacie ciała, w ...
belfer.ped.univ.szczecin.pl/~edipp/kompetencje.htm
===============================



--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-26 08:25:51 (GMT)
--------------------------------------------------

Słuch - tu w znaczeniu umiejętności wrodzonej. Jest to rodzaj wyczucia, do którego nie jest potrzebna żadna wiedza gramatyczna. Nie musisz wiedzieć co to jest fonem a mieć świetny słuch fonematyczny albo wiedzieć wszystko na temat fonemów, ale słuchu fonematycznego po prostu nie mieć.

Tomasz Niedbala
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 725

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Michał Szewczyk: "phonemic awareness...is more than auditory discrimination": http://www.wilearns.com/default.asp?WhichCategory=5&WhichSec...
3 hrs
  -> Patrz uwaga powyżej.