KudoZ home » English to Polish » Science

Least Squares (LS) means

Polish translation: MNK


07:09 Mar 31, 2003
English to Polish translations [PRO]
Science / statystyka
English term or phrase: Least Squares (LS) means
w zasadzie z szyku wyrazów powinno to dać się zrozumieć, ale bez "of" lub "'s" nie jestem stuprocentowo pewny, czy to są średnie najmniejszych kwadratów, czy też przypadkiem nie kwadraty najmniejszych średnich
vladex
Polish translation:MNK
Explanation:
po prostu Metoda Najmn. Kwadratów

wg. mnie nie ma czego¶ takiego, jak
"¶rednia wyznaczana MNK", MNK jest używana do wyznaczania parametrów fituj±caj krzywej, a ¶rednia, to ¶rednia (arytm, geom, harm...)

Wesprę się przykładem:

Zale¿noœci miêdzy genotypami badanych genów a cechami reprodukcyjnymi
szacowano metod¹ najmniejszych kwadratów (LSM). W ...
www.ighz.edu.pl/pdf/20-3/kossakowska.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-31 10:04:46 (GMT)
--------------------------------------------------

Ha, znalazłem co nieco, rzucaj±cego ¶wiatło:

The phrase least squares means was used in place of adjusted means by the statistical program package SAS. SAS is so widely used and highly respected that least squares means has begun to replace adjusted means in the applied scientific literature.
http://www.tufts.edu/~gdallal/lsmeans0.htm


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-31 10:11:10 (GMT)
--------------------------------------------------

i jeszcze na palcach, o co chodzi i dlaczego LSM:
http://www.tufts.edu/~gdallal/lsmeans2.htm



--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-01 12:02:07 (GMT)
--------------------------------------------------

Niestety nic konktetnego nie udało mi się znaleźć, a potem 24h przerwy z powodu braku sieci :(
może to co mam, coś ci da:

Z opisu prog. Statistica (jak widać też mają problem):

po czym program wyznacza ocenę porównania na podstawie obliczonych metodę najmniejszych kwadratów ocen dla średnich (\"prognozowanych\"), właściwych dla aktualnego modelu
http://www.dataminer.pl/visual.html
http://www.statsoft.pl/visual.html

...then there is ambiguity regarding the specific comparisons between the (population, or least-squares) cell means that constitute the main effects and interactions of interest.
http://www.statsoft.com/textbook/stglm.html

Specifically, in no-missing-cell designs, Type III sums of squares test hypotheses about differences in subpopulation (or marginal) means.
When there are no missing cells in the design, these subpopulation means are least squares means, which are the best linear-unbiased estimates of the marginal means for the design.
http://www.statsoft.com/textbook/stglm.html

tu jest sporo polskiego słownictwa:
www.statsoft.pl/quick.html
http://www.google.pl/search?q=cache:uD6zx2-9yhwC:www.statsof...


Sympatyczne wprowadzenie do SPSS (po polsku)
istotny jest fragment zatytułowany
\"Wykonywanie analizy dwuczynnikowej \"
są w nim takie interesujące określenia jak:
Typ III sumy kwadratów (to ten stosowany zwykle przy LSMeans)
Oszacowane średnie brzegowe
Skorygowane R kwadrat
średnie w grupach wyróżnionych
http://psycholinka.republika.pl/index_pliki/starts_pliki/kyl...

Ponieważ autor powyższej (konieczny IE) strony dość natarczywie ;) domaga się opinii, a wygląda na osobę zorientowaną, to pewnie jego można się dopytać. Ciekawe swoją drogą, co ustalisz :)

mi wychodzi z tego coś w rodzaju:
\"średnie (grupowe) skorygowane\", ale skoro nikt nie używa,
to może lepiej zostawić wersję ang.:
\"średnie (grupowe) wyznaczane metodą LS means są znacząco różne\"


pozdr, takie pytanie, to sporo zabawy, dzięki :)


--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-02 11:44:21 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Dzięki,
apropos -- specjalnie napisalem \"znaczące\" --
użycie istotne/znaczące zależy od kontekstu:
jeśli testowaliśmy hipotezę, to możemy powiedzieć istotne,
(o poziomach już nie wspomnę...);
jeśli to tylko nasza opinia, to znaczące, bo to do niczego nas nie zobowiązuje.
:)
Selected response from:

Wit
Grading comment
dzięki, odwaliłeś kawał niezłej roboty (chociaż z nawyku pozostanę przy "istotnych" a nie "znaczących" różnicach)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2(metoda) najmniejszych kwadratówbarwin
5 +1metoda najmniejszych kwadratow
Elzbieta Pulawska
5 -1MNK
Wit


Discussion entries: 3





  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
(metoda) najmniejszych kwadratów


Explanation:
powyższa metoda prowadzi do pewnego uśredniania (mając zbiór danych potrafimy je uśrednić do pewnej krzywej, czyli narysować ich wykres z minimalnym błędem) ale nie spotkałam się w polskim z pojęciem średnich najmniejszych kwadratów

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-31 07:42:09 (GMT)
--------------------------------------------------

może means to trzecia osoba czasownika, czyli \'uśrednia\'? Nie znając kontekstu trudno wyrokować.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-31 08:12:18 (GMT)
--------------------------------------------------

Może tak: wyniki uzyskane metodą najmniejszych kwadratów

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-31 08:23:19 (GMT)
--------------------------------------------------

Może tak: wyniki uzyskane metodą najmniejszych kwadratów

barwin
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 464

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leff
55 mins

agree  xfoam: tylko i wyłącznie
3 hrs

31 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
MNK


Explanation:
po prostu Metoda Najmn. Kwadratów

wg. mnie nie ma czego¶ takiego, jak
"¶rednia wyznaczana MNK", MNK jest używana do wyznaczania parametrów fituj±caj krzywej, a ¶rednia, to ¶rednia (arytm, geom, harm...)

Wesprę się przykładem:

Zale¿noœci miêdzy genotypami badanych genów a cechami reprodukcyjnymi
szacowano metod¹ najmniejszych kwadratów (LSM). W ...
www.ighz.edu.pl/pdf/20-3/kossakowska.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-31 10:04:46 (GMT)
--------------------------------------------------

Ha, znalazłem co nieco, rzucaj±cego ¶wiatło:

The phrase least squares means was used in place of adjusted means by the statistical program package SAS. SAS is so widely used and highly respected that least squares means has begun to replace adjusted means in the applied scientific literature.
http://www.tufts.edu/~gdallal/lsmeans0.htm


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-31 10:11:10 (GMT)
--------------------------------------------------

i jeszcze na palcach, o co chodzi i dlaczego LSM:
http://www.tufts.edu/~gdallal/lsmeans2.htm



--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-01 12:02:07 (GMT)
--------------------------------------------------

Niestety nic konktetnego nie udało mi się znaleźć, a potem 24h przerwy z powodu braku sieci :(
może to co mam, coś ci da:

Z opisu prog. Statistica (jak widać też mają problem):

po czym program wyznacza ocenę porównania na podstawie obliczonych metodę najmniejszych kwadratów ocen dla średnich (\"prognozowanych\"), właściwych dla aktualnego modelu
http://www.dataminer.pl/visual.html
http://www.statsoft.pl/visual.html

...then there is ambiguity regarding the specific comparisons between the (population, or least-squares) cell means that constitute the main effects and interactions of interest.
http://www.statsoft.com/textbook/stglm.html

Specifically, in no-missing-cell designs, Type III sums of squares test hypotheses about differences in subpopulation (or marginal) means.
When there are no missing cells in the design, these subpopulation means are least squares means, which are the best linear-unbiased estimates of the marginal means for the design.
http://www.statsoft.com/textbook/stglm.html

tu jest sporo polskiego słownictwa:
www.statsoft.pl/quick.html
http://www.google.pl/search?q=cache:uD6zx2-9yhwC:www.statsof...


Sympatyczne wprowadzenie do SPSS (po polsku)
istotny jest fragment zatytułowany
\"Wykonywanie analizy dwuczynnikowej \"
są w nim takie interesujące określenia jak:
Typ III sumy kwadratów (to ten stosowany zwykle przy LSMeans)
Oszacowane średnie brzegowe
Skorygowane R kwadrat
średnie w grupach wyróżnionych
http://psycholinka.republika.pl/index_pliki/starts_pliki/kyl...

Ponieważ autor powyższej (konieczny IE) strony dość natarczywie ;) domaga się opinii, a wygląda na osobę zorientowaną, to pewnie jego można się dopytać. Ciekawe swoją drogą, co ustalisz :)

mi wychodzi z tego coś w rodzaju:
\"średnie (grupowe) skorygowane\", ale skoro nikt nie używa,
to może lepiej zostawić wersję ang.:
\"średnie (grupowe) wyznaczane metodą LS means są znacząco różne\"


pozdr, takie pytanie, to sporo zabawy, dzięki :)


--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-02 11:44:21 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Dzięki,
apropos -- specjalnie napisalem \"znaczące\" --
użycie istotne/znaczące zależy od kontekstu:
jeśli testowaliśmy hipotezę, to możemy powiedzieć istotne,
(o poziomach już nie wspomnę...);
jeśli to tylko nasza opinia, to znaczące, bo to do niczego nas nie zobowiązuje.
:)

Wit
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in RussianRussian
PRO pts in pair: 512
Grading comment
dzięki, odwaliłeś kawał niezłej roboty (chociaż z nawyku pozostanę przy "istotnych" a nie "znaczących" różnicach)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  xfoam: tylko po co duże litery, to nie wymaga takiego uszanowania
2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
metoda najmniejszych kwadratow


Explanation:
a moze po prostu napisac: srednie wyznaczane metoda najmniejszych kwadratow

Elzbieta Pulawska
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 161

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Teresa Jaczewska
3588 days