KudoZ home » English to Polish » Science

differential wavelength

Polish translation: przy długosci fali dla sygnału podstawowego i różnicowego


15:33 Nov 12, 2003
English to Polish translations [PRO]
Science
English term or phrase: differential wavelength
Below the sample, a continuously rotating wheel positions the filters so that readings can be taken very quickly at both the primary and differential wavelengths.

Kontekst: fotometr paskowy/płytkowy
Piotr Bienkowski
Poland
Polish translation:przy długosci fali dla sygnału podstawowego i różnicowego
Explanation:
1. Na przykład w spektrofotometrii róznicowej mierzy sie absorbancje przy 2 róznych długościach fali. Jesli w próbce sa dwie substancje to 1-go pomiaru dokonuje sie przy długosci fali, dla której absorbacja jednej z substancji wynosi 0 (a dla drugiej znany jest wspolczynnik ekstynkcji przy tej dlugosci fali) i 2-go przy długosci fali, przy której absorbuja obie substancje. Z róznicy wyznacza sie zawrtość (stężenie tej drugiej substancji).

2. Może równiez chodzić o to, że ten drugi sygnał został przetworzony

W obu wypadkach podane tłumaczenie jest OK, ale nie gwarantuje na 100%, ze to o to chodzi.
Czy nie ma szerszego kontekstu?

Poza tym na pewno nie jest pomiar różnicy długości fali.



--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-12 18:30:07 (GMT)
--------------------------------------------------

Differential spectrophotometry

The oxygen saturation can also be calculated using the difference between the absorption spectra of oxygenated hemoglobin and deoxygenated hemoglobin. Generally a blood sample is analyzed at two wavelengths - one at which a large difference in absorbance occurs between deoxygenated and oxygenated hemoglobin, as at 600 and 577 nm, and the other the isosbestic point, at which the molar absorbance is identical for the two forms of hemoglobin as at 506 and 548 nm. The measurement at the isosbestic point gives the total amount of hemoglobin present, and the absorption at the other wavelength depends on the difference in concentration of the two forms of hemoglobin.

http://www.cbc.med.umn.edu/~bgleason/Clinical Chem/bgaox.htm...
Selected response from:

Barbara Piela
Grading comment
dziękuję
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4różnicowa długość fali
leff
3przy długosci fali dla sygnału podstawowego i różnicowego
Barbara Piela
3 -1zróżnicowana długość fali
Maciej Andrzejczak


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
zróżnicowana długość fali


Explanation:
.

Maciej Andrzejczak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 4026

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  joannap
3 hrs

disagree  Andrzej Mierzejewski: zróżnicowana = differentiated, variable, varying zależnie od kontekstu
4 hrs

disagree  medyk: bez komentarza
23 hrs

49 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
różnicowa długość fali


Explanation:
czyli róznica długości fali pierwotnej i jakiejś fali odniesienia

leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 11240

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andrzej Mierzejewski
3 hrs

agree  jamajka: zdecydowanie tak
14 hrs

agree  Stefan Simko
14 hrs

agree  medyk: zdecydowanie tak
23 hrs

neutral  Barbara Piela: W fotometrii absolutnie nie mierzy sie zadnych roznic dlugosci fali, tylko absorbancje probki przy jednej dlugosci fali. To sygnal (absorbancja) moze miec charakter roznicowy, a nie dlugosc fali. Nie mierzy sie tez absorbancji przy "roznicy dlugosci fal"
1 day1 hr

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
przy długosci fali dla sygnału podstawowego i różnicowego


Explanation:
1. Na przykład w spektrofotometrii róznicowej mierzy sie absorbancje przy 2 róznych długościach fali. Jesli w próbce sa dwie substancje to 1-go pomiaru dokonuje sie przy długosci fali, dla której absorbacja jednej z substancji wynosi 0 (a dla drugiej znany jest wspolczynnik ekstynkcji przy tej dlugosci fali) i 2-go przy długosci fali, przy której absorbuja obie substancje. Z róznicy wyznacza sie zawrtość (stężenie tej drugiej substancji).

2. Może równiez chodzić o to, że ten drugi sygnał został przetworzony

W obu wypadkach podane tłumaczenie jest OK, ale nie gwarantuje na 100%, ze to o to chodzi.
Czy nie ma szerszego kontekstu?

Poza tym na pewno nie jest pomiar różnicy długości fali.



--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-12 18:30:07 (GMT)
--------------------------------------------------

Differential spectrophotometry

The oxygen saturation can also be calculated using the difference between the absorption spectra of oxygenated hemoglobin and deoxygenated hemoglobin. Generally a blood sample is analyzed at two wavelengths - one at which a large difference in absorbance occurs between deoxygenated and oxygenated hemoglobin, as at 600 and 577 nm, and the other the isosbestic point, at which the molar absorbance is identical for the two forms of hemoglobin as at 506 and 548 nm. The measurement at the isosbestic point gives the total amount of hemoglobin present, and the absorption at the other wavelength depends on the difference in concentration of the two forms of hemoglobin.

http://www.cbc.med.umn.edu/~bgleason/Clinical Chem/bgaox.htm...

Barbara Piela
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 830
Grading comment
dziękuję