KudoZ home » English to Polish » Science (general)

hard/soft science

Polish translation: nauki naturalne i akademickie


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hard/soft science
Polish translation:nauki naturalne i akademickie
Entered by: Witold Wiechowski

10:41 Jul 18, 2005
English to Polish translations [PRO]
Science - Science (general)
English term or phrase: hard/soft science
2 w 1, bo w tym przypadku jak s±dzę nie ma sensu tworzyć dwóch osobnych pytań

"SINAPSE is not confined geographically, and covers both the 'hard' and 'soft' sciences."
Piotr Bienkowski
Poland
nauki naturalne i akademickie
Explanation:
Analiza tych trudnych do zdefiniowania pojęć- patrz link

Selected response from:

Witold Wiechowski
Grading comment
Dziękuję
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4nauki naturalne i akademickie
Witold Wiechowski
3dziedziny naukowe/nienaukoweA.G.
3ścisłe/matematyczno-przyrodnicze//humanistyczne/społeczneMarcin Basiak


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nauki naturalne i akademickie


Explanation:
Analiza tych trudnych do zdefiniowania pojęć- patrz link




    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_sciences
Witold Wiechowski
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dziękuję

28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ścisłe/matematyczno-przyrodnicze//humanistyczne/społeczne


Explanation:
W ogole to koncepcja ta nie jest najłatwiejsza to oddania po polsku, bo "hard" to nie tylko "ścisłe".., Stąd te matematyczno-przyrodnicze. Tak samo "soft" to nie tylko humanistyczne czy spoleczne... Wydaje mi sie jednak, że to co podałem powinno pasować i przede wszystkim dobrze oddaje znaczenie. Swoją drogą to w web references umieszczam link do wikipedii (w części etymology jest wyjaśnione o jakie dokładnie nauki chodzi w soft i hard). Mam nadzieję, że się przyda.


    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Science
Marcin Basiak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  A.G.: humanistyczne nie sa soft, bo wiele zjawisk jest analizowanych z wykorzystanem uznanych narzedzi (statystycznych, itp.)
3 mins
  -> hmm, fakt... Tylko, ze zwykle mimo wszystko rozumie sie to jako historie, jezyki itp... a nie np.lingwistyke, ktora faktycznie potrafi czasem bardziej jak rownania matematyczne wygladac :) Ogolnie jednak blad jest...

26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dziedziny naukowe/nienaukowe


Explanation:
oparte o eksperyment/spekulację my¶low±
Soft science is a colloquial term, often used pejoratively, for academic research or scholarship which is purportedly not based on reproducible experimental data and a mathematical explanation of that data. It is usually opposed to "hard science," rather than to non-science.

--------------------------------------------------
Note added at 36 mins (2005-07-18 11:18:09 GMT)
--------------------------------------------------

polityka informacyjna (SINAPS) obejmuje tak obszary typowo naukowe (hard science), jak i obszary, w których dominuje spekulacja myslowa (soft science)

A.G.
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4