KudoZ home » English to Polish » Social Science, Sociology, Ethics, etc.

learning disabilities

Polish translation: upośledzenie (procesu) uczenia się/trudności w uczeniu się


19:58 Feb 12, 2007
English to Polish translations [PRO]
Social Sciences - Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: learning disabilities
wsrod uczniow szkol.

Thank you.
Lota
United States
Polish translation:upośledzenie (procesu) uczenia się/trudności w uczeniu się
Explanation:
Upośledzenia uczenia się - u podłoża tego modelu leżą dwie przesłanki: a) neurologiczne dysfunkcje hamują dojrzałe społecznie i emocjonalnie reakcje dziecka; b) nieumiejętność przyswojenia sobie wielu sposobów zachowania powoduje u dziecka poczucie niższości prowadząc w konsekwencji do wzrostu agresji i innych zaburzeń w zachowaniu. Środki zaradcze: intensyfikacja procesu uczenia się i dostosowywanie go do indywidualnych możliwości danego dziecka. W tym miejscu, należy zastanowić się, czy Juul, czego nie wiem, użył w tym kontekście określenia angielskiego "learning disabilities". O ile miało to miejsce, to moim zdaniem, z całym szacunkiem dla ogromnej wiedzy Profesora K. Pospiszyla, lepiej było, przy tłumaczeniu posłużyć się polskim określeniem "trudności w uczeniu się".
Selected response from:

SlawekW
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +5upośledzenie (procesu) uczenia się/trudności w uczeniu się
SlawekW
4trudności w uczeniu się / (specyficzne/niespecyficzne) zaburzenia umiejętności szkolnychyastee


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
upośledzenie (procesu) uczenia się/trudności w uczeniu się


Explanation:
Upośledzenia uczenia się - u podłoża tego modelu leżą dwie przesłanki: a) neurologiczne dysfunkcje hamują dojrzałe społecznie i emocjonalnie reakcje dziecka; b) nieumiejętność przyswojenia sobie wielu sposobów zachowania powoduje u dziecka poczucie niższości prowadząc w konsekwencji do wzrostu agresji i innych zaburzeń w zachowaniu. Środki zaradcze: intensyfikacja procesu uczenia się i dostosowywanie go do indywidualnych możliwości danego dziecka. W tym miejscu, należy zastanowić się, czy Juul, czego nie wiem, użył w tym kontekście określenia angielskiego "learning disabilities". O ile miało to miejsce, to moim zdaniem, z całym szacunkiem dla ogromnej wiedzy Profesora K. Pospiszyla, lepiej było, przy tłumaczeniu posłużyć się polskim określeniem "trudności w uczeniu się".

SlawekW
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Wiola Karwacka: zdecydowanie "trudności w uczeniu się"
1 hr

agree  Evonymus (Ewa Kazmierczak): jw.
1 hr

agree  bajbus: jw.
12 hrs

agree  yastee: trudności w uczeniu się
13 hrs

agree  Sylwia Sierszen
2 days11 hrs

14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
trudności w uczeniu się / (specyficzne/niespecyficzne) zaburzenia umiejętności szkolnych


Explanation:
trudności w uczeniu się - potocznie

(specyficzne/niespecyficzne) zaburzenia umiejętności szkolnych - termin psychologiczny z ICD-10 (Int'l Classification of Disorders),

specyficzne to np. dysleksja i inne nazwane "imiennie" w klasyfikacji, zaś niespecyficzne to inaczej mówiąc "pozostałe" (brak objawów pozwalających na jednoznaczną klasyfikację lub mieszanka objawów)

yastee
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 11