KudoZ home » English to Polish » Tech/Engineering

baseline

Polish translation: badanie zmian zachodzacych w srodowisku


10:19 Mar 27, 2002
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: baseline
baseline environmental studies and environmental impact analyses
ZUZA
United Kingdom
Polish translation:badanie zmian zachodzacych w srodowisku
Explanation:
p. wyjasnienie powyzej przy 'porowanwcze'. Doszedlem do wniosku, ze "porownawcze to jednak nie to, sugeruje porownywanie dwoch rozych obiektow. A wiec moze tak.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-27 13:00:26 (GMT)
--------------------------------------------------

to by tez pasowalo do towarzyszacych temu \'ocen oddzialywania na srodowisko\"
Selected response from:

Jakub Szacki
Poland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Pomiar wyjściowy
Teresa Jaczewska
4 +1Podstawowe
Andrzej Lejman
4 +1porównawczeAdam Siemienski
4badania wyznaczające stan odniesienia
leff
4poziom tolerancjiAgnieszka Szotek
4KomentarzJacek Krankowski
4badanie zmian zachodzacych w srodowisku
Jakub Szacki


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
porównawcze


Explanation:
Okreslenie "baseline" prawdopodobnie dotyczy danych kontrolnych.

Adam Siemienski
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 34

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jakub Szacki: baseline data - data describing some original or 'normal' state of a system [...] that can be used as a standard against changes are judged". wg Blackwell's Concise Encyclopaedia of Environmental Management. A wiec pasuje.
2 hrs

27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Podstawowe


Explanation:
Badania podstawowe, jako majace na celu poznanie istoty problemu, w przeciwienstwie do badan stosowanych.
Porownaj "fizyka podstawowa" i "fizyka stosowana".

Andrzej Lejman
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 8466

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Natalie: B.dobry przyklad: http://www.mos.gov.pl/mos/akty-p/konwencja/baltyk1.html (p. Art.24, ust.3)
2 hrs
  -> nice!

30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
poziom tolerancji


Explanation:
tyle jeżeli chodzi o słowniki naukowo - techniczne w zakresie envir.


    Reference: http://www.padcoinc.com/web_15.htm
Agnieszka Szotek
PRO pts in pair: 55

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Lejman: ???
8 mins

neutral  Natalie: ???
1 hr

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
badanie zmian zachodzacych w srodowisku


Explanation:
p. wyjasnienie powyzej przy 'porowanwcze'. Doszedlem do wniosku, ze "porownawcze to jednak nie to, sugeruje porownywanie dwoch rozych obiektow. A wiec moze tak.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-27 13:00:26 (GMT)
--------------------------------------------------

to by tez pasowalo do towarzyszacych temu \'ocen oddzialywania na srodowisko\"

Jakub Szacki
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1857

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
badania wyznaczające stan odniesienia


Explanation:
Żeby móc dokonywać późniejszej oceny oddziaływania na środowisko, trzeba najpierw opisać stan wyjściowy, który od tej pory stanie się stanem odniesienia

leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 11240

8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Pomiar wyjściowy


Explanation:
Fachowo nazywa się to "pomiar wyjściowy". Tak jak wyjaśniano powżej, jest to pomiar dokonywany na początku badania, z którym następnie porównuje się kolejne wyniki badań. Jest to termin ogólny, dotyczący różnych badań. Często występuje w badaniach medycznych (klinicznych). Wykonuje się pomiar wyjściowy np. tkanki kostnej w przypadku osteoporozy, a następnie w ustalonych terminach wykonuje się kolejne badania, aby porównać jakie działanie ma lek stosowany w okresie badania.

Pozdrawiam
Terminem tym posługują się np. lekarze.


    TJ
Teresa Jaczewska
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 703