KudoZ home » English to Polish » Tech/Engineering

nitrogen blanket

Polish translation: osłona z azotu


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:nitrogen blanket
Polish translation:osłona z azotu
Entered by: 1 A Tradovium

12:30 Aug 24, 2002
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: nitrogen blanket
keep in rust free tanks and exclude oxygen by the use of nitrogen blanket
kterelak
Poland
osłona z azotu
Explanation:
w miejsce powietrza wprowadza się
azot w celu ochrony przed korozją, utlenianiem lub ugaszenia ognia itp.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 13:13:12 (GMT)
--------------------------------------------------

Nawozy azotowe nie nazywają się azotowe dlatego, że zawierają
mocznik i amoniak, ale dlatego, że ich składnikami
są związki azotowe, czyli takie związki, które zawierają atomy azotu. Na marginesie, w nawozach nie ma amoniaku. Amoniak
to gaz, NH3 i przeto miałby małe szanse być składnikiem nawozów.
Owszem, jednym ze składników nawozów jest saletra amonowa,
ale to sól utworzona z amoniaku i właśnie kwasu azotowego.
Do związków azotowych należą: sole amoniaku, kwasu azotowego, aminy, aminokwasy, związki nitrowe itd.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 13:22:54 (GMT)
--------------------------------------------------

Nawozy azotowe nie nazywają się azotowe dlatego, że zawierają
mocznik i amoniak, ale dlatego, że ich składnikami
są związki azotowe, czyli takie związki, które zawierają atomy azotu. Na marginesie, w nawozach nie ma amoniaku. Amoniak
to gaz, NH3 i przeto miałby małe szanse być składnikiem nawozów.
Owszem, jednym ze składników nawozów jest saletra amonowa,
ale to sól utworzona z amoniaku i właśnie kwasu azotowego.
Do związków azotowych należą: sole amoniaku, kwasu azotowego, aminy, aminokwasy, związki nitrowe itd.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 13:26:53 (GMT)
--------------------------------------------------

Nawozy azotowe nie nazywają się azotowe dlatego, że zawierają
mocznik i amoniak, ale dlatego, że ich składnikami
są związki azotowe, czyli takie związki, które zawierają atomy azotu. Na marginesie, w nawozach nie ma amoniaku. Amoniak
to gaz, NH3 i przeto miałby małe szanse być składnikiem nawozów.
Owszem, jednym ze składników nawozów jest saletra amonowa,
ale to sól utworzona z amoniaku i właśnie kwasu azotowego.
Do związków azotowych należą: sole amoniaku, kwasu azotowego, aminy, aminokwasy, związki nitrowe itd.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 15:53:10 (GMT)
--------------------------------------------------

W chemii raczej stosuje się nazwy \"związki węgla\" lub \"związki krzemu\". Natomist \"związki węglowe\" lub \"związki krzemowe\"
to jakieś dziwolągi \"chemiczne\". Węglowe może być zagłębie:
Górnośląskie Zagłębie Węglowe. I tutaj użycie przymiotnika \"węglowy\" ma swoje uzasadnienie. Podobnie z Doliną Krzemową. Co jest ciekawe, terminy \"związki azotu\" i \"związki azotowe\" są używane zamiennie, czego nie można powiedzieć o \"związkach węgla\" i \"związkach węglowych\" (No, chyba, że chodzi zawodowe związki górników).

A dla przypomnienia, definicja nawozów azotowych:

Nawozy azotowe, nawozy sztuczne zawierające azot w formie przyswajalnej przez rośliny. Nawozy azotowe dzielą się na: nawozy amonowe (siarczan, 21% N, chlorek, 25% N, węglan, fosforan, woda amoniakalna), saletrowe (saletrzane) czyli azotanowe (saletra wapniowa, 14% N, potasowa, 14% N, sodowa, 15% N), amonowo-saletrzane (saletra amonowa, 34% N, saletrzak) i amidowe (mocznik, 47% N i azotniak, 20% N).

- różni się ona trochę od definicji kolegi chemika:
\"Nawozy zaś zawierają np. mocznik, amoniak i dlatego są azotowe\".






--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 16:06:09 (GMT)
--------------------------------------------------

Do \'leff\':

Jest zasdnicza różnica między amoniakiem a grupą amonową (dawniej zwaną amonem - stąd np. azotan amonu).
Ten pierwszy jest gazem, a druga/i jonem i na dodatek
nie występująca w normalnych warunkach samoistnie.
To nie brak precyzji w wypowiedzi, to pomieszanie pojęć.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 16:56:18 (GMT)
--------------------------------------------------

Szanowny p. \"leff\":
Jak najbardziej jest to merytoryczna dyskusja. Bardzo miło mi się z Panem rozmawia. Wymieniamy swoje poglądy, podajemy przykłady. Nie obrażamy jeden drugiego. Powiem Panu, że też jestem chemikiem i trochę znam zawiłości i subtelności \"języka chmicznego\". Przy okazji może się ktoś dowiedzieć, że np.
przymiotnikiem od \"złoto\" jest \"złoty\" (tak mówi Słownik Języka Polskiego), ale w żadnym wypadku nie powie Pan \"związki złote\"
ale \"związki złota\". Pozdrowienia.
Selected response from:

1 A Tradovium
Poland
Grading comment
niw weim co powiedzieć na taką dyskusję, bo myślałam,że to będzie dosyć proste, szczególnie dla chemików. Gdybym mogła podzieliłabym punkty między obu Panów i Panią. ale niestety nie mogą. Dziękuję wszystkim za uwagi.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2osłona z azotu1 A Tradovium
5ochronna atmosfera azotu
Teresa Goscinska
4poduszka azotowaanglista
4osłona azotowa
leff


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
osłona azotowa


Explanation:
ochronna atmosfera azotowa

np. blanket soldering = lutowanie w atmosferze ochronnej
[E-P Dictionary Of Science and Technology]

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 15:29:37 (GMT)
--------------------------------------------------

\"azotowy przym. od azot \"
tak jak

\"węglowy przym. od węgiel \"
\"krzemowy przym. od krzem \"
\"wapniowy przym. od wapń \"
[wszystkie definicje za Słownikiem Języka Polskiego]

To że \'azotowy\' kojarzy się raczej z solami kwasu azotowego jest wymysłem Szanownego Abcabc. Dał temu wyraz choćby w tym, że jak sam musiał przyznać, nawozy azotowe bynajmniej niekoniecznie są solami kwasu azotowego (nie są nimi np. mocznik i siarczan amonu, a są to jak najbardziej nawozy azotowe). Wszystkie związki azotowe, także sam kwas azotowy, noszą tę nazwę wyłącznie dlatego, że zawierają azot. Tak jak związki zawierające krzem są związkami krzemowymi (ale jest i Krzemowa Dolina), a związki zawierające węgiel są związkami węglowymi (choć jest też piec węglowy czy górnictwo węglowe).

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 15:51:42 (GMT)
--------------------------------------------------

Do \'abcabc\':
Gdybym napisał \'grupę amonową\' a nie \'amoniak\', to nie zmieściłbym się w miejscu wyznaczonym na odpowiedź. A sens pozostałby ten sam - nawozy azotowe nie dlatego noszą taką nazwę, że są solami kwasu azotowego (choć niektóre są), tylko dlatego, że zawierają azot. A w języku polskim przymiotnik od \'azot\' brzmi \'azotowy\'. C.B.D.U.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 16:46:52 (GMT)
--------------------------------------------------

do abcabc:
Nie mam zamiaru dłużej prowadzić tej niemerytorycznej dyskusji, przynajmniej nie w tym miejscu

leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 11240

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  1 A Tradovium: raczej nie powinno się w tym przypadku używać określenia "azotowa"; "azotowy" kojarzy się raczej z solami kwasu azotowego; np nawozy azotowe
5 mins
  -> Nie odpowiadam za to co się komu kojarzy - to normalny, regularny przymiotnik od 'azot'. Sole kwasu azotowego, to azotany. Nawozy zaś zawierają np. mocznik, amoniak i dlatego są azotowe.

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
osłona z azotu


Explanation:
w miejsce powietrza wprowadza się
azot w celu ochrony przed korozją, utlenianiem lub ugaszenia ognia itp.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 13:13:12 (GMT)
--------------------------------------------------

Nawozy azotowe nie nazywają się azotowe dlatego, że zawierają
mocznik i amoniak, ale dlatego, że ich składnikami
są związki azotowe, czyli takie związki, które zawierają atomy azotu. Na marginesie, w nawozach nie ma amoniaku. Amoniak
to gaz, NH3 i przeto miałby małe szanse być składnikiem nawozów.
Owszem, jednym ze składników nawozów jest saletra amonowa,
ale to sól utworzona z amoniaku i właśnie kwasu azotowego.
Do związków azotowych należą: sole amoniaku, kwasu azotowego, aminy, aminokwasy, związki nitrowe itd.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 13:22:54 (GMT)
--------------------------------------------------

Nawozy azotowe nie nazywają się azotowe dlatego, że zawierają
mocznik i amoniak, ale dlatego, że ich składnikami
są związki azotowe, czyli takie związki, które zawierają atomy azotu. Na marginesie, w nawozach nie ma amoniaku. Amoniak
to gaz, NH3 i przeto miałby małe szanse być składnikiem nawozów.
Owszem, jednym ze składników nawozów jest saletra amonowa,
ale to sól utworzona z amoniaku i właśnie kwasu azotowego.
Do związków azotowych należą: sole amoniaku, kwasu azotowego, aminy, aminokwasy, związki nitrowe itd.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 13:26:53 (GMT)
--------------------------------------------------

Nawozy azotowe nie nazywają się azotowe dlatego, że zawierają
mocznik i amoniak, ale dlatego, że ich składnikami
są związki azotowe, czyli takie związki, które zawierają atomy azotu. Na marginesie, w nawozach nie ma amoniaku. Amoniak
to gaz, NH3 i przeto miałby małe szanse być składnikiem nawozów.
Owszem, jednym ze składników nawozów jest saletra amonowa,
ale to sól utworzona z amoniaku i właśnie kwasu azotowego.
Do związków azotowych należą: sole amoniaku, kwasu azotowego, aminy, aminokwasy, związki nitrowe itd.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 15:53:10 (GMT)
--------------------------------------------------

W chemii raczej stosuje się nazwy \"związki węgla\" lub \"związki krzemu\". Natomist \"związki węglowe\" lub \"związki krzemowe\"
to jakieś dziwolągi \"chemiczne\". Węglowe może być zagłębie:
Górnośląskie Zagłębie Węglowe. I tutaj użycie przymiotnika \"węglowy\" ma swoje uzasadnienie. Podobnie z Doliną Krzemową. Co jest ciekawe, terminy \"związki azotu\" i \"związki azotowe\" są używane zamiennie, czego nie można powiedzieć o \"związkach węgla\" i \"związkach węglowych\" (No, chyba, że chodzi zawodowe związki górników).

A dla przypomnienia, definicja nawozów azotowych:

Nawozy azotowe, nawozy sztuczne zawierające azot w formie przyswajalnej przez rośliny. Nawozy azotowe dzielą się na: nawozy amonowe (siarczan, 21% N, chlorek, 25% N, węglan, fosforan, woda amoniakalna), saletrowe (saletrzane) czyli azotanowe (saletra wapniowa, 14% N, potasowa, 14% N, sodowa, 15% N), amonowo-saletrzane (saletra amonowa, 34% N, saletrzak) i amidowe (mocznik, 47% N i azotniak, 20% N).

- różni się ona trochę od definicji kolegi chemika:
\"Nawozy zaś zawierają np. mocznik, amoniak i dlatego są azotowe\".






--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 16:06:09 (GMT)
--------------------------------------------------

Do \'leff\':

Jest zasdnicza różnica między amoniakiem a grupą amonową (dawniej zwaną amonem - stąd np. azotan amonu).
Ten pierwszy jest gazem, a druga/i jonem i na dodatek
nie występująca w normalnych warunkach samoistnie.
To nie brak precyzji w wypowiedzi, to pomieszanie pojęć.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-24 16:56:18 (GMT)
--------------------------------------------------

Szanowny p. \"leff\":
Jak najbardziej jest to merytoryczna dyskusja. Bardzo miło mi się z Panem rozmawia. Wymieniamy swoje poglądy, podajemy przykłady. Nie obrażamy jeden drugiego. Powiem Panu, że też jestem chemikiem i trochę znam zawiłości i subtelności \"języka chmicznego\". Przy okazji może się ktoś dowiedzieć, że np.
przymiotnikiem od \"złoto\" jest \"złoty\" (tak mówi Słownik Języka Polskiego), ale w żadnym wypadku nie powie Pan \"związki złote\"
ale \"związki złota\". Pozdrowienia.


1 A Tradovium
Poland
PRO pts in pair: 137
Grading comment
niw weim co powiedzieć na taką dyskusję, bo myślałam,że to będzie dosyć proste, szczególnie dla chemików. Gdybym mogła podzieliłabym punkty między obu Panów i Panią. ale niestety nie mogą. Dziękuję wszystkim za uwagi.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  lukeg_1: azotowy=nitric
1 hr

agree  Barbara Szelest-VanDussen
1 hr

neutral  leff: No to jak z tym kojarzeniem się z solami kwasu azotowego :-) Teraz raptem są też związki azotowe? Nie ucz chemika chemii :-) Chciałeś dać swoją odpowiedź, to dałeś, ale nie dorabiaj do tego teorii, że coś się nie tak kojarzy.
2 hrs
  -> Uprzejmie proszę chemika o skomentowanie: "Nawozy zaś zawierają np. mocznik, amoniak i dlatego są azotowe".

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
ochronna atmosfera azotu


Explanation:
tak ja bym napisala

Teresa Goscinska
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 723

7 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
poduszka azotowa


Explanation:
tak nazywają to inżynierowie-projektanci instalacji chemicznych
(dzis już 31.sierpnia, więc punktów i tak nie dostanę, ale pozdrawiam z wakacji i polecam się na przyszłość)


    see my profile
anglista
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 454