KudoZ home » English to Polish » Tech/Engineering

Film and Lead Collection

Polish translation: szkło witrażowe


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Film and Lead Collection
Polish translation:szkło witrażowe
Entered by: bartek

20:38 Jun 27, 2003
English to Polish translations [Non-PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Film and Lead Collection
Film and Lead Collection
The most popular glazing choice, these double glazed units are manufactured by applying a coloured film and then outlining this with lead.
magdat
szkło witrażowe
Explanation:
na to chyba!!! wyglada. Popatrz
Dzisiejsza technika wykonywania witrażu w szczegółach tylko różni się od tej, jaką stosowano w średniowieczu. Według szkiców i projektów w małej skali wykonuje się tzw. karton w skali 1:1. Z kartonu odrysowuje się na kalkę techniczną linie, które wyznaczać będą podziały szkła, a więc jednocześnie rysunek linii ołowiu. Potem przez kalkę ołówkową przenosi się te linie na brystol, numerując jednocześnie w celu późniejszej identyfikacji każdą z przerysowywanych części. Po rozcięciu brystolu stanowić one będą szablony, według których wycięte będą części szklane. Następnym, szczególnie istotnym etapem, jest ustalenie ogólnej kolorystyki podjęcie decyzji co do koloru szkła z którego ma zostać wycięta każda z części. Szkło używane w witrażu barwione jest w hucie i, jak to miało miejsce w przeszłości, robione ręcznie według specjalnych receptur, dzięki czemu uzyskuje pożądaną fakturę i przejrzystość. Wycięte według szablonów kawałki barwnego szkła przykleja się roztopionym woskiem do tafli szkła okiennego, po ułożeniu każdego na swoim miejscu. Umożliwia to umieszczenie części witrażu na podświetlonych sztalugach do malowania. Maluje się ciemną farbą zawierającą szkliwo i tlenki metali, która w zależności od tego jak jest grubo nałożona na powierzchnię szkła daje lekki laserunek lub pełne krycie. Malowanie witrażu polega na przysłanianiu farbą partii szkła czego skutkiem jest odcięcie lub modyfikowanie światła przechodzącego przez witraż. Najczęściej proces malowania powtarzany jest kilkakrotnie, z każdorazowym wypalaniem po malowaniu. Wypala się w temperaturze ok. 650 oC, w celu trwałego wtopienia farby w szkło. Następnie poszczególne części scala się za pomocą ołowianych dwuteowników, spajanych
http://www.witrazesc.com.pl/polish/historia.html
Selected response from:

bartek
Grading comment
poniewaz w tekscie chodzi o produkt znajdujaćy sie w ofercie wydaje mi się ze w skład asortymentu firmy wchodzi szklo wykonywane ta technika, anizeli folia , tym przypadku chodzi o gotowy produkt,
dzieku za opis techniki wykonywania witrazu,
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1folia witrażowa i nakładana na szybę taśma ołowianahadraadae
3szkło witrażowe
bartek


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
szkło witrażowe


Explanation:
na to chyba!!! wyglada. Popatrz
Dzisiejsza technika wykonywania witrażu w szczegółach tylko różni się od tej, jaką stosowano w średniowieczu. Według szkiców i projektów w małej skali wykonuje się tzw. karton w skali 1:1. Z kartonu odrysowuje się na kalkę techniczną linie, które wyznaczać będą podziały szkła, a więc jednocześnie rysunek linii ołowiu. Potem przez kalkę ołówkową przenosi się te linie na brystol, numerując jednocześnie w celu późniejszej identyfikacji każdą z przerysowywanych części. Po rozcięciu brystolu stanowić one będą szablony, według których wycięte będą części szklane. Następnym, szczególnie istotnym etapem, jest ustalenie ogólnej kolorystyki podjęcie decyzji co do koloru szkła z którego ma zostać wycięta każda z części. Szkło używane w witrażu barwione jest w hucie i, jak to miało miejsce w przeszłości, robione ręcznie według specjalnych receptur, dzięki czemu uzyskuje pożądaną fakturę i przejrzystość. Wycięte według szablonów kawałki barwnego szkła przykleja się roztopionym woskiem do tafli szkła okiennego, po ułożeniu każdego na swoim miejscu. Umożliwia to umieszczenie części witrażu na podświetlonych sztalugach do malowania. Maluje się ciemną farbą zawierającą szkliwo i tlenki metali, która w zależności od tego jak jest grubo nałożona na powierzchnię szkła daje lekki laserunek lub pełne krycie. Malowanie witrażu polega na przysłanianiu farbą partii szkła czego skutkiem jest odcięcie lub modyfikowanie światła przechodzącego przez witraż. Najczęściej proces malowania powtarzany jest kilkakrotnie, z każdorazowym wypalaniem po malowaniu. Wypala się w temperaturze ok. 650 oC, w celu trwałego wtopienia farby w szkło. Następnie poszczególne części scala się za pomocą ołowianych dwuteowników, spajanych
http://www.witrazesc.com.pl/polish/historia.html


    Reference: http://www.witrazesc.com.pl/polish/historia.html
bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 24743
Grading comment
poniewaz w tekscie chodzi o produkt znajdujaćy sie w ofercie wydaje mi się ze w skład asortymentu firmy wchodzi szklo wykonywane ta technika, anizeli folia , tym przypadku chodzi o gotowy produkt,
dzieku za opis techniki wykonywania witrazu,

31 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
folia witrażowa i nakładana na szybę taśma ołowiana


Explanation:
jeśli są dodawane do istniejącej gładkiej szyby


    www.arshorti.pl/cms/news/firmy.php?NewsId=202 - 17k
hadraadae
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 105

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leff: chyba jednak to
45 mins
  -> dziękuję