KudoZ home » English to Polish » Telecom(munications)

trunk prefix

Polish translation: prefiks krajowy


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:trunk prefix
Polish translation:prefiks krajowy
Entered by: Piotr Jańczuk

18:26 Apr 28, 2008
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Telecom(munications)
English term or phrase: trunk prefix
A trunk prefix is the number to be dialed in a domestic phone call, preceding any necessary area codes and subscriber numbers. When calling overseas numbers, the trunk prefix is omitted by the caller. In most countries the trunk prefix is 0.

TIA
Piotr Jańczuk
Poland
prefiks krajowy
Explanation:
1) prefiks krajowy jest to cyfra wybierana przez abonenta przy połączeniach krajowych - w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej jest to cyfra „0”
http://tinyurl.com/4y3ccg

http://tinyurl.com/43hk9r

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-28 20:22:56 GMT)
--------------------------------------------------

Adam napisał: "w polskich realiach raczej chodzi o trunk prefix jako 0+prefiks operatora" Rzecz w tym, że tekst nie dotyczy polskich realiów - jest w nim "In most countries the trunk prefix is 0".

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2008-04-29 11:20:04 GMT)
--------------------------------------------------

Minister Infrastruktury podpisał rozporządzenie w sprawie planu numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych, w ramach którego m.in. zostanie zlikwidowany prefiks krajowy "0". Zamiast wybierać tak jak obecnie numer np. "022 515 82 21", będziemy wybierać tylko "22 515 82 21". Dzięki temu sposób wybierania numerów krajowych będzie taki sam w sieciach stacjonarnych i mobilnych.
(...)
Z dniem 15 lutego 2010 usunięta zostanie z prezentacji numeru w sieciach stacjonarnych prefiks krajowy "0". Ostateczna likwidacja cyfry "0" ze schematu wybierania nastąpi 15 maja 2010 r.
http://tinyurl.com/3u4ynj
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
Dziękuję.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1prefiks krajowy
Andrzej Mierzejewski
4 +1prefiks krajowyPolangmar
4 -1prefiks międzymiastowy
Adam Lankamer


Discussion entries: 5





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
prefiks międzymiastowy


Explanation:
hth

Adam Lankamer
Luxembourg
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 92

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Polangmar: Prefiks międzymiastowy to inaczej prefiks operatora: http://je.pl/8sib . || Prefiks międzymiastowy występuje jeszcze w znaczeniu "numer międzymiastowy", ale nigdy nie oznacza prefiksu 0: http://je.pl/0f9h , http://je.pl/j93l .
14 mins
  -> zadzwoń 0+ area code + numer i zobacz, co wyjdzie ;-) nic; dlatego w tym kontekście trunk to 0+z prefiksem międzymiastowym operatora

agree  Jerzy Matwiejczuk
15 mins

disagree  Andrzej Mierzejewski: O ile rozumiem, według ciebie prefiks międzymiastowy dla Warszawy to 22. Błąd, bo prefiks międzymiastowy to 0. Liczba 22 to numer kierunkowy./ wywnioskowałem z twojego komentarza (do komentarza Polangmara): w tym kontekście trunk to 0+z prefiksem...
1 day4 hrs
  -> o 22 zupełnie nie wspominałem; nie wiem z czego to wywnioskowałeś :-(

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
prefiks krajowy


Explanation:
1) prefiks krajowy jest to cyfra wybierana przez abonenta przy połączeniach krajowych - w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej jest to cyfra „0”
http://tinyurl.com/4y3ccg

http://tinyurl.com/43hk9r

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-28 20:22:56 GMT)
--------------------------------------------------

Adam napisał: "w polskich realiach raczej chodzi o trunk prefix jako 0+prefiks operatora" Rzecz w tym, że tekst nie dotyczy polskich realiów - jest w nim "In most countries the trunk prefix is 0".

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2008-04-29 11:20:04 GMT)
--------------------------------------------------

Minister Infrastruktury podpisał rozporządzenie w sprawie planu numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych, w ramach którego m.in. zostanie zlikwidowany prefiks krajowy "0". Zamiast wybierać tak jak obecnie numer np. "022 515 82 21", będziemy wybierać tylko "22 515 82 21". Dzięki temu sposób wybierania numerów krajowych będzie taki sam w sieciach stacjonarnych i mobilnych.
(...)
Z dniem 15 lutego 2010 usunięta zostanie z prezentacji numeru w sieciach stacjonarnych prefiks krajowy "0". Ostateczna likwidacja cyfry "0" ze schematu wybierania nastąpi 15 maja 2010 r.
http://tinyurl.com/3u4ynj

Polangmar
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 292
Grading comment
Dziękuję.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Adam Lankamer: patrz wyżej ... albo niżej; skończmy już - szkoda czasu ... na pewno masz rację ... i wszyscy tę rację Ci na pewno przyznają... nawet gdybyś jej nie miał ;-) w polskich realiach raczej chodzi o trunk prefix jako 0+prefiks operatora; EOT
52 mins
  -> Napisałeś: "tłumaczenie trzeba dostosować do realiów" - Twoje wytłumaczenie tego "disagree" nie ma nic wspólnego z realiami (telekomunikacyjnymi). Czy mógłbyś podać jakiś dowód (odnośnik), że 0 jest nazywane pref. międzym.? || Odpowiedziałem i teraz EOT:)

agree  Jerzy Matwiejczuk: Mimo, iż intencje obu autorów są różne, to jednak obie odpowiedzi są, moim zdaniem, poprawne, o ile dotyczą numeru "0" poprzedzającego numer międzymiastowy.
2 hrs
  -> Salomonowe rozwiązanie:)) - dziękuję.:)

agree  Andrzej Mierzejewski: chodzi o cyfrę 0 przed numerem kierunkowym w połączeniach krajowych. Patrz http://www.itu.int/ITU-T/inr/forms/dialling.html , punkt 2. ITU = International Telecommunication Union, więc wiarygodni.
1 day3 hrs
  -> Dziękuję za wsparcie merytoryczne.:)

1 day4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
prefiks krajowy


Explanation:
Nie konkurencja dla Polangmara, lecz wsparcie merytoryczne:
http://www.itu.int/ITU-T/inr/forms/dialling.html

2. The national (trunk) prefix is the digit, or combination of digits, which must be dialled before an area (city) code when dialling a call to a subscriber from inside his own country but outside his own numbering area. It provides access to the automatic outgoing trunk equipment. If the entry in this column is blank for a particular country, it means that the country has a single nation wide numbering plan that does not use area codes, and all calls to anywhere in the country are dialled by using the entire local number.

Accordingly, in the international service the trunk prefix of the country of destination must not be dialled. ITU-T recommends that the Administrations of countries which have not yet adopted a trunk prefix or are revising the prefix for access to their national trunk network should adopt a prefix composed of a single digit, preferably “0”.


--------------------------------------------------
Note added at 1 dzień  4 godz. (2008-04-29 22:50:05 GMT)
--------------------------------------------------

Dla porównania punkt 3 dotyczy prefiksu międzynarodowego, czyli 00:

3. The international prefix is the digit, or combination of digits, which must be dialled before a country code when dialling a call to a country other than the one from which the call is being placed. If the entry in this column is blank for a particular country, it means that the country does not have direct dialling facilities to other countries (in other words, international calls must be placed through the assistance of an operator).

ITU-T recommends that the Administrations of countries which have not yet introduced automatic international operation or are, for various reasons, revising their numbering plans, should adopt an international prefix (a code for access to the international automatic network) composed of the two digits “00”.


Dodam, że:
1. Polangmar wprowadzil niepotrzebne zamieszanie terminem "prefiks operatora" (nie wiem, czy taki termin ma sens).
2. Jerzy popiera i Adama, i Polangmara, ale uzasadnienie poparcia pod odpowiedzią Polanf\gmara jest ...hmmm... dziwaczne i błędne, bo prefiks międzynarodowy jest 00, a nie 0.
2. Widuję listowniki polskich firm, gdzie numer telefonu w anglojęzycznej wersji bywa zapisany w dokładnie takiej postaci:
phone numer + 48 (prefix: 22) 1234567, co, w świetle definicji ze strony ITU, jest błędne, bo wyraz prefix znaczy co innego. Liczba 22 jest area code albo city code.

--------------------------------------------------
Note added at 1 dzień  4 godz. (2008-04-29 23:09:28 GMT)
--------------------------------------------------

Przepraszam, teraz dopiero doczytałem: Jerzy pisze o numerze międzymiastowym, a nie międzynarodowym. Uzasadnienie Jerzego jest OK. Moja pomyłka. :-[.

Andrzej Mierzejewski
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 68

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Polangmar: Jednak Adam nie napisał, że 22 to prefiks międzym. - napisał, że trunk prefix (czyli prefiks międzym.) to 0 plus prefiks operatora (co akurat też nie jest prawdą:)).
7 days