KudoZ home » English to Romanian » Botany

robin's pincushions

Romanian translation: gogoşile-(ştiinţific: galele) viespii de rug (ştiinţific: Diplolepis rosae)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:robin's pincushions
Romanian translation:gogoşile-(ştiinţific: galele) viespii de rug (ştiinţific: Diplolepis rosae)
Entered by: Nina Iordache

21:17 Jul 3, 2007
English to Romanian translations [PRO]
Science - Botany / exista va rog un termen specializat?
English term or phrase: robin's pincushions
Inteleg ca este vorba despre o boala a trandafirilor sau unei alte plante, va rog sa ma corectati daca gresesc. Va multumesc.
Nina Iordache
Romania
viespe de rug
Explanation:
Viespe de rug = viespe (I 1)
care îşi depune ouăle pe rămurelele tinere ale rugilor, formînd un fel de
gogoşi (Diplolepis rosae).

http://consilr.info.uaic.ro/ro/download.php3?resourceid=26

--------------------------------------------------
Note added at 16 ore (2007-07-04 14:15:54 GMT)
--------------------------------------------------

sigur se numeşte "gogoaşă"

ex. din DEX (pt. gogoşile unui alt tip de viespe)

RISTÍC s.n. (În sintagma) Gogoaşă de ristic = gogoaşă bogată în tanin, care se formează pe frunzele şi pe ramurile tinere al unor stejari, în urma înţepăturii făcute de o specie de viespe

--------------------------------------------------
Note added at 17 ore (2007-07-04 14:27:23 GMT)
--------------------------------------------------

interesant că marele Lucian Blaga a fost preocupat de acest subiect:

Ne referim la gogoşile de stejar, consecinţă a înţepăturii unei viespi. (Există o seamă de plante care produc asemenea gogoşi pe urma înţepăturii ce le-o aplică diverse insecte.Insecta aplică o înţepătură ţesutului vegetal, iar planta răspunde prin alcătuirea unor globule, care prin conformaţia şi structura lor reprezintă un perfect înveliş pentru protecţia larvelor ce ies din ouăle depuse de insectă în ţesutul plantei. Chiar şi numai acest înveliş protector alcătuit din ţesuturi foarte propice este destinat să stîrnească mirarea noastră. Dar să reţinem şi alte împrejurări cu totul mirabile : globulele, constituite din varii ţesuturi, nu alcătuiesc numai un lăcaş potrivit, ci acumulează în ele şi hrana specială, de care larvele au nevoie pentru dezvoltarea lor.

http://www.c-cultural.ro/.../poezie/lucian blaga/Lucian Blag...
Selected response from:

Antonia Toth
Grading comment
Multumesc mult pentru pasajul marelui nostru poet, este induiosator, dar ca toate lucrurile naturale se leaga si gogosile astea de poezie si literatura ca si in cazul meu. Bravo, excelent!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3viespe de rug
Antonia Toth
3Diplolepis rosaebobe


Discussion entries: 3





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Diplolepis rosae


Explanation:
Nina,
Nu stiu exact termenul romanesc pentru asta dar este vorba de un parazit/insecta (un fel de viespe)cu acest nume latinesc care produce aceste protuberante "pufoase"(galls) pe trandafirii salbatici. Sunt multe referinte pe net, dar n-am gasit nimic in romaneste

vezi mai multi paraziti din aceasi familie aici, aceasta "robin's pincushion" este cea cu "puful roscat"

http://www.gwydir.demon.co.uk/insects/cynipidae.htm



    Reference: http://www.naturephoto-cz.eu/diplolepis-rosae-picture-1109.h...
bobe
United States
Native speaker of: Romanian
Notes to answerer
Asker: Multumesc frumos, este vorba nu o sa crezii despre un text literar si acesta este motivul pentru care incercam sa gasesc poate un termen popular al acestei boli a trandafirilor, ca sa mearga in context.

Asker: Scuze pentru crezii, este evident o greseala. Erata: crezi!


7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
viespe de rug


Explanation:
Viespe de rug = viespe (I 1)
care îşi depune ouăle pe rămurelele tinere ale rugilor, formînd un fel de
gogoşi (Diplolepis rosae).

http://consilr.info.uaic.ro/ro/download.php3?resourceid=26

--------------------------------------------------
Note added at 16 ore (2007-07-04 14:15:54 GMT)
--------------------------------------------------

sigur se numeşte "gogoaşă"

ex. din DEX (pt. gogoşile unui alt tip de viespe)

RISTÍC s.n. (În sintagma) Gogoaşă de ristic = gogoaşă bogată în tanin, care se formează pe frunzele şi pe ramurile tinere al unor stejari, în urma înţepăturii făcute de o specie de viespe

--------------------------------------------------
Note added at 17 ore (2007-07-04 14:27:23 GMT)
--------------------------------------------------

interesant că marele Lucian Blaga a fost preocupat de acest subiect:

Ne referim la gogoşile de stejar, consecinţă a înţepăturii unei viespi. (Există o seamă de plante care produc asemenea gogoşi pe urma înţepăturii ce le-o aplică diverse insecte.Insecta aplică o înţepătură ţesutului vegetal, iar planta răspunde prin alcătuirea unor globule, care prin conformaţia şi structura lor reprezintă un perfect înveliş pentru protecţia larvelor ce ies din ouăle depuse de insectă în ţesutul plantei. Chiar şi numai acest înveliş protector alcătuit din ţesuturi foarte propice este destinat să stîrnească mirarea noastră. Dar să reţinem şi alte împrejurări cu totul mirabile : globulele, constituite din varii ţesuturi, nu alcătuiesc numai un lăcaş potrivit, ci acumulează în ele şi hrana specială, de care larvele au nevoie pentru dezvoltarea lor.

http://www.c-cultural.ro/.../poezie/lucian blaga/Lucian Blag...

Antonia Toth
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Multumesc mult pentru pasajul marelui nostru poet, este induiosator, dar ca toate lucrurile naturale se leaga si gogosile astea de poezie si literatura ca si in cazul meu. Bravo, excelent!
Notes to answerer
Asker: Antonia, multumesc frumos. O sa le spun gogosile viespilor de rug, sa speram ca va fi destul de literarr pentru contextul meu.

Asker: Multumesc frumos. Am adaugat toti termenii si mai populari si mai stiintifici pentru orice referiri ulterioare mai complete. Prin urmare le-as zice: gogosile (galele) viespei de rug (diplolepis rosae). Mai astept raspunsuri azi si apoi voi da puncte, desigur.

Asker: Prin urmare sa lezic gogosile viespii de rug/roze ca sa fie mai literar.

Asker: Multumesc mult. Voi spune gogosile/galele viespii de rugi/roze (in context: wild rose). Contextul are mai putina importanta aici, ideal ar fi fost sa gases ceva mai popular si mai scurt pentru scopul povestirii, dar cum nu ne vine nicio alta idee o sa le zicem asa.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  RODICA CIOBANU
7 hrs
  -> Mulţumesc mult!

agree  Mihai Dascalu: Pentru exactitate este vorba de o specie de viespi forestiere numite viepii de gală.
8 hrs
  -> Mulţumesc mult!

agree  bobe: good job Antonia!
13 hrs
  -> Şi eu vă mulţumesc deoarece am pornit direct de la den. în lb. latină sugerată de dvs. şi interesant că am chiar o "gogoaşă" încă imatură (de culoare verde) pe un trandafir sălbatic din faţa blocului.