ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Romanian » Chemistry; Chem Sci/Eng

CIP vs CIL

Romanian translation: cărbune în leşie vs. cărbune în pasta obţinută după cianurare

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:CIP vs CIL
Romanian translation:cărbune în leşie vs. cărbune în pasta obţinută după cianurare
Entered by: Antonia Toth

09:35 Oct 5, 2007
English to Romanian translations [PRO]
Tech/Engineering - Chemistry; Chem Sci/Eng / gold recovery with cyanide
English term or phrase: CIP vs CIL
CIP = carbon in pulp
CIL = carbon in leach
Este vorba de tratarea deseurilor de minereu de aur prin lesiere prin aceste procedee. Stie cineva termenii uzitati in romaneste? Poate vreo refeinta unde se explica in romaneste?
Multumesc mult!
Monika Silea
Romania
Tehnologia CIL/ tehnologia CIP
Explanation:
Tehnologia CIL/ tehnologia CIP

eu aş lăsa aşa şi aş pune în paranteze explicaţiile

Tehnologia pe bază amestecului de cărbune activ -leşie vs. Tehnologia pe bază amestecului de cărbune activ-şlam (pulpă de concentrat)

Carbon-in-leach: a recovery process in which a slurry of gold ore, carbon granules and cyanide are mixed together. The cyanide dissolves the gold content and the gold is adsorbed on the carbon. The carbon is subsequently separated from the slurry for further gold removal.

Carbon-in-pulp: similar to carbon-in-leach process, but initially the slurry is subjected to cyanide leaching in separate tanks followed by carbon-in-pulp. Carbon-in-pulp is a sequential process whereas carbon-in-leach is a simultaneous process.

Minereul măcinat fin, constituit din fracţia de la suprascurgerea hidrocicloanelor morilor cu bile, este
transferat către cuva pompei de alimentare a circuitului CIL, unde este amestecat cu cianură şi suspensie
de var stins, necesară reglării valorii pH-ului. Pentru favorizarea procesului de leşiere şi adsorbţia metalelor
dizolvate, în rezervoarele CIL se adaugă cărbune activ.

http://www.mmediu.ro/home/rosia montana/01/Volume 2.pdf


--------------------------------------------------
Note added at 2 ore (2007-10-05 11:44:28 GMT)
--------------------------------------------------

pe baza amestecului, am vrut să zic pe "româneşte", dar nu e şlamul def. în DEX, ci alt tip de amestec, mai caut denumirea exactă

--------------------------------------------------
Note added at 3 ore (2007-10-05 13:09:45 GMT)
--------------------------------------------------

Pulp aici este „cyanide pulp” - amestecul obţinut în urma reacţiei de cianurare, în care metalul este deja solubizat, spre deosebire de leşie unde a avut loc doar amestecarea minereului cu cianură etc. fără să se producă încă reacţia de cianurare

cyanide pulp (′sī•ə′nīd ′pəlp)

(metallurgy) The mixture resulting from grinding of gold and silver ore, then dissolving out the precious-metal content in a solution of sodium cyanide.


CIL (procedeul în care leşierea minereului şi adsorbţia metalului preţios pe cărbune activ au loc simultan)
CIL (procedeul în care leşierea minereului şi adsorbţia metalului preţios pe cărbune activ au loc succesiv) -în rezervoare separate

Sau
CIL (adăugarea cărbunelui în leşie)
CIP (adăugarea cărbunelui în pasta/amestecul obţinut în urma reacţiei de cianurare)

A process step wherein granular activated carbon particles much larger
than the ground ore particles are introduced into the ore pulp. Cyanide
leaching and precious metals adsorption onto the activated carbon occur
simultaneously. The loaded activated carbon is mechanically screened to
separate it from the barren ore pulp and processed to remove the precious
metals and prepare it for reuse. SME, 1

carbon-in-pulp leaching

A precious metals leaching technique in which granular activated carbon
particles much larger than the ground ore particles are added to the
cyanidation pulp after the precious metals have been solubilized. The
activated carbon and pulp are agitated together to enable the solubilized
precious metals to become adsorbed onto the activated carbon. The loaded
activated carbon is mechanically screened to separate it from the barren
ore pulp and processed to remove the precious metals and prepare it for
reuse. SME, 1


Selected response from:

Antonia Toth
Grading comment
Multumesc!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4carbon în şlam / carbon în leşie
Simona Hagiu
3 +1Tehnologia CIL/ tehnologia CIP
Antonia Toth


  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
cip vs cil
carbon în şlam / carbon în leşie


Explanation:
...şlam este termenul uzitat în industria prelucrarii metalelor ... iti mai caut niste linkuri


    Reference: http://209.85.135.104/search?q=cache:FsDg4gARwIAJ:www.povest...
Simona Hagiu
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Va multumesc si dvs.!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elvira Tatucu: DA! Româneşte!
50 mins
  -> Multumesc, Elvira

agree  MMFORREST
1 hr
  -> Multumesc

agree  Irina Adams
3 hrs
  -> Multumesc

agree  Anca Nitu
6 hrs
  -> Multumesc

45 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
cip vs cil
Tehnologia CIL/ tehnologia CIP


Explanation:
Tehnologia CIL/ tehnologia CIP

eu aş lăsa aşa şi aş pune în paranteze explicaţiile

Tehnologia pe bază amestecului de cărbune activ -leşie vs. Tehnologia pe bază amestecului de cărbune activ-şlam (pulpă de concentrat)

Carbon-in-leach: a recovery process in which a slurry of gold ore, carbon granules and cyanide are mixed together. The cyanide dissolves the gold content and the gold is adsorbed on the carbon. The carbon is subsequently separated from the slurry for further gold removal.

Carbon-in-pulp: similar to carbon-in-leach process, but initially the slurry is subjected to cyanide leaching in separate tanks followed by carbon-in-pulp. Carbon-in-pulp is a sequential process whereas carbon-in-leach is a simultaneous process.

Minereul măcinat fin, constituit din fracţia de la suprascurgerea hidrocicloanelor morilor cu bile, este
transferat către cuva pompei de alimentare a circuitului CIL, unde este amestecat cu cianură şi suspensie
de var stins, necesară reglării valorii pH-ului. Pentru favorizarea procesului de leşiere şi adsorbţia metalelor
dizolvate, în rezervoarele CIL se adaugă cărbune activ.

http://www.mmediu.ro/home/rosia montana/01/Volume 2.pdf


--------------------------------------------------
Note added at 2 ore (2007-10-05 11:44:28 GMT)
--------------------------------------------------

pe baza amestecului, am vrut să zic pe "româneşte", dar nu e şlamul def. în DEX, ci alt tip de amestec, mai caut denumirea exactă

--------------------------------------------------
Note added at 3 ore (2007-10-05 13:09:45 GMT)
--------------------------------------------------

Pulp aici este „cyanide pulp” - amestecul obţinut în urma reacţiei de cianurare, în care metalul este deja solubizat, spre deosebire de leşie unde a avut loc doar amestecarea minereului cu cianură etc. fără să se producă încă reacţia de cianurare

cyanide pulp (′sī•ə′nīd ′pəlp)

(metallurgy) The mixture resulting from grinding of gold and silver ore, then dissolving out the precious-metal content in a solution of sodium cyanide.


CIL (procedeul în care leşierea minereului şi adsorbţia metalului preţios pe cărbune activ au loc simultan)
CIL (procedeul în care leşierea minereului şi adsorbţia metalului preţios pe cărbune activ au loc succesiv) -în rezervoare separate

Sau
CIL (adăugarea cărbunelui în leşie)
CIP (adăugarea cărbunelui în pasta/amestecul obţinut în urma reacţiei de cianurare)

A process step wherein granular activated carbon particles much larger
than the ground ore particles are introduced into the ore pulp. Cyanide
leaching and precious metals adsorption onto the activated carbon occur
simultaneously. The loaded activated carbon is mechanically screened to
separate it from the barren ore pulp and processed to remove the precious
metals and prepare it for reuse. SME, 1

carbon-in-pulp leaching

A precious metals leaching technique in which granular activated carbon
particles much larger than the ground ore particles are added to the
cyanidation pulp after the precious metals have been solubilized. The
activated carbon and pulp are agitated together to enable the solubilized
precious metals to become adsorbed onto the activated carbon. The loaded
activated carbon is mechanically screened to separate it from the barren
ore pulp and processed to remove the precious metals and prepare it for
reuse. SME, 1




Antonia Toth
Specializes in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 215
Grading comment
Multumesc!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  RODICA CIOBANU
1 day2 hrs
  -> Mulţumesc. Am dorit să ofer explicaţii şi n-am prea fost înţeleasă. Poate ar fi fost mai simplu să scriu "cărbune în leşie" şi "cărbune în pasta obţinută după cianurare".