KudoZ home » English to Romanian » Education / Pedagogy

spelling bee

Romanian translation: concurs de ortografie


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:spelling bee
Romanian translation:concurs de ortografie
Entered by: Maria Diaconu

08:59 Jul 17, 2005
English to Romanian translations [PRO]
Art/Literary - Education / Pedagogy
English term or phrase: spelling bee
I won this [dictionary] in the seventh grade spelling bee.

Inteleg ca e un fel de concurs in care copiii trebuie sa recite cuvinte pe litere? Cum s-ar traduce asta in romana?
Multumesc mult!
Bogdan Honciuc
Romania
Concursul de ortografie "Spelling Bee"
Explanation:
Din câte am cercetat pe Internet, e concurs de ortografie.
Cred că nu ajută cu nimic să traduci titlul concursului în vreun fel, e mai bine să-l laşi ca atare, probabil se înţelege din context despre ce este vorba.
Sau... dacă vrei neapărat... "Albinuţa ortografică", dar probabil că aşa nu prea se înţelege ce este şi cu ce se ocupă concursul.

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2005-07-17 09:38:34 GMT)
--------------------------------------------------

Sau: \"Albinuţa scrie corect\", presupunând că \"ortografic\" nu este un cuvânt prea cunoscut copiilor.
Selected response from:

Maria Diaconu
Romania
Grading comment
Multumesc!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3Concursul de ortografie "Spelling Bee"
Maria Diaconu
4 +2concurs oral de silabisire
Mihaela Brooks
3 +2concurs de ortografiere / silabisireSinziana Paltineanu


Discussion entries: 1





  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
Concursul de ortografie "Spelling Bee"


Explanation:
Din câte am cercetat pe Internet, e concurs de ortografie.
Cred că nu ajută cu nimic să traduci titlul concursului în vreun fel, e mai bine să-l laşi ca atare, probabil se înţelege din context despre ce este vorba.
Sau... dacă vrei neapărat... "Albinuţa ortografică", dar probabil că aşa nu prea se înţelege ce este şi cu ce se ocupă concursul.

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2005-07-17 09:38:34 GMT)
--------------------------------------------------

Sau: \"Albinuţa scrie corect\", presupunând că \"ortografic\" nu este un cuvânt prea cunoscut copiilor.

Maria Diaconu
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 27
Grading comment
Multumesc!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marcella Magda: cred că ultima variantă ar fi pe placul şi pe înţelesul copiilor!
10 mins
  -> Mulţumesc, acum îmi dau şi eu seama că "Albinuţa ortografică" sună cam "profesoresc" :)

agree  Ovidiu Martin Jurj: de acord cu albinutza; dar daca e doar oral si deloc scris, atunci propun ce va de genul "Bzzzzzz! Albinutza bizzzzie corrrrrrect, sau ceva sa sune cat mai pe placul copiilor.
1 hr
  -> Mulţumesc

agree  xxxMihai Badea: „concurs de ortografie” cred că este suficient. „Spelling Bee” a devenit substantiv comun, de aceea nici nu este scris cu majusculă.
2 hrs
  -> De acord cu tine

27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
concurs de ortografiere / silabisire


Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 17 mins (2005-07-17 11:17:19 GMT)
--------------------------------------------------

Each speller has been assigned a number alphabetically by state, territory, or country. Except for Round One, which is a 25-word **written test**, this is an oral competition conducted in rounds until only one speller remains.
http://www.spellingbee.com/bwg/comp.shtml

daca ortografie se refera doar la scris, iar silabisire doar la spus pe silabe, atunci nu sa-r putea spune \"Concurs de pronuntie/pronuntare pe litere\"?



--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 38 mins (2005-07-17 11:38:28 GMT)
--------------------------------------------------

s-ar.. evident

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 55 mins (2005-07-17 11:55:09 GMT)
--------------------------------------------------

s-ar.. evident

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 5 mins (2005-07-17 12:04:55 GMT)
--------------------------------------------------

Our purpose is to help students improve their spelling, increase their vocabularies, learn concepts, and develop correct English usage that will help them all their lives.
http://www.spellingbee.com/bwg/about.shtml

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 18 mins (2005-07-17 12:18:18 GMT)
--------------------------------------------------

referitor la participanti

(1) they must not have passed beyond the eighth grade on or before February 1, 2005;
(2) they must not have reached their 16th birthday on or before the date of the national finals, June 1, 2005;

http://www.spellingbee.com/rulesdc.shtml

rezulta ca ar trebui excluse formularile atragtoare pt cei de gradinita, dar posibil jignitoare pt adolescenti.


Sinziana Paltineanu
Specializes in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mihaela Brooks: doar de silabisire....
23 mins
  -> am crezut ca e si o proba de scriere....my mistake. multumesc

agree  xxxMihai Badea: Ortografia se referă doar la scris, dar în concursul acesta tocmai despre asta este vorba, despre cum se scrie. Trebuie să spui cum se scrie :-).
2 hrs
  -> exact, trebuie sa spui cum se scrie, sa spui pe litere cum se ortografiaza - probabil pt ca e mai amuzant si mai antrenant decat sa scrii. multumesc

50 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
concurs oral de silabisire


Explanation:
spelling bee
A spelling bee is an oral competition where contestants are asked to spell English words. Failure to spell a word correctly disqualifies a contestant, who is removed from the competition. The competition is conducted in rounds until only one contestant remains.

The basic rule of spelling a word in the competition is that once the contestant has started to spell a word, he may start over, but the letter or sequence of letters already spoken may not be changed.

In the United States, spelling bees are annually held from local levels up to the level of the National Spelling Bee which awards a scholarship to the winner. The National Spelling Bee is sponsored by English-language newspapers.
http://www.answers.com/spelling bee

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 47 mins (2005-07-17 13:47:15 GMT)
--------------------------------------------------

What is the origin of the term spelling bee?




The word bee, as used in spelling bee, is a language puzzle that has never been satisfactorily accounted for. A fairly old and widely-used word, it refers to a community social gathering at which friends and neighbors join together in a single activity (sewing, quilting, barn raising, etc.), usually to help one person or family. The earliest known example in print is a spinning bee, in 1769. Other early occurrences are husking bee (1816), apple bee (1827), and logging bee (1836). Spelling bee is apparently an American term. It first appeared in print in 1875, but it seems certain that the word was used orally for several years before that.

Those who used the word, including most early students of language, assumed that it was the same word as referred to the insect. They thought that this particular meaning had probably been inspired by the obvious similarity between these human gatherings and the industrious, social nature of a beehive. But in recent years scholars have rejected this explanation, suggesting instead that this bee is a completely different word. One possibility is that it comes from the Middle English word bene, which means \"a prayer\" or \"a favor\" (and is related to the more familiar word boon). In England, a dialectal form of this word, been or bean, referred to \"voluntary help given by neighbors toward the accomplishment of a particular task.\" (Webster\'s Third New International Dictionary). Bee may simply be a shortened form of been, but no one is entirely certain.

A Dictionary of American English. Sir William A. Craigie and James R. Hulbert, eds. University of Chicago Press, 1944.

http://www.spellingbee.com/terminology.shtml


Mihaela Brooks
Canada
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sinziana Paltineanu: intr-adevar, asa iti dai seama ca e doar proba orala.
30 mins
  -> Multumesc Sinziana..

agree  Paula Dana Szabados
3 hrs
  -> Multumesc Paula....cred le-ai vazut si in filme, copil pe scena, silabisind pe litere un cuvint destul de dificil pentru virsta lui...

neutral  xxxMihai Badea: A silabisi este a spune pe silabe, a spune rar. Am văzut şi eu cum arată un astfel de concurs şi nu este vorba de silabe.
6 hrs
  -> Cum traduci spelling? Din definitie reiese clar ca se spune fiecare litera in parte. Cit despre ''spune rar'' .eu nu am mentionat nimic asta. Daca ai vazut asa ceva, atunci poti intelege ce am tradus