KudoZ home » English to Romanian » Engineering (general)

clockwork radio

Romanian translation: radio actionat cu mecanism de ceasornic ( cu arc)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:clockwork radio
Romanian translation:radio actionat cu mecanism de ceasornic ( cu arc)
Entered by: anamaria bulgariu

20:51 Jan 16, 2008
English to Romanian translations [PRO]
Engineering (general) / radio
English term or phrase: clockwork radio
http://en.wikipedia.org/wiki/Wind-up_radio
anamaria bulgariu
Romania
radio actionat cu mecanism de ceasornic ( cu arc)
Explanation:
nu am auzit niciodata cat am stat in Romania de chestia asta :)

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2008-01-16 20:56:36 GMT)
--------------------------------------------------

wind -up wind-up mechanism = mecanism de ceasornic

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2008-01-16 21:01:42 GMT)
--------------------------------------------------

pai nu-ti zisei? :):) vezi poate mai vine careva cu vreo idee dar wind-up asa se traduce sua mecanism de orlogerie ( care mi se pare pretentios dar corect)
http://products.kompass.com/ro/Echipamente optice şi de prec...

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2008-01-16 21:04:09 GMT)
--------------------------------------------------

am intalnit si in grafia "mecanisme de orolOgerie" la alegere :)

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2008-01-17 16:07:33 GMT)
--------------------------------------------------

pt amatori :

dinamul converteste energia mecanica in energie electrica
dar mecanisul de alimentare e mecanic ( clockwork) si nu electric sau electromecanic
ceasurile mecanice nu au dinam , au mecanism, le intorci cu cheia, arcul se strange si elibereaza energia mecanica care misca mecanismul
el se cheama cu mecanism de orlogerie pt ca alimentarea e de la acest mecanism
cu dinam e radio cu bicicleta :) pedalezi si porneste

imi aduce aminte de un banc:

Chelner , o friptura fara salata!

Regret, nu avem decat friptura fara cartofi prajiti
Selected response from:

Anca Nitu
Grading comment
Thank you !
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1radio (care nu are nevoie de baterii deoarece se incarca prin mecanismul propriu)
Irina Adams
4 +1radio cu dinam
Florin Ular
5ceas-radio autonom
IOAN Ciurdaru
4 +1radio cu incarcare manuala/ radio cu mainvelaEde Lungu
4radio pentru situaţii de urgenţălucca
4radio actionat cu mecanism de ceasornic ( cu arc)Anca Nitu
3radio cu alimentare electromecanica
tagore


Discussion entries: 2





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
radio (care nu are nevoie de baterii deoarece se incarca prin mecanismul propriu)


Explanation:
nu e nici solar, nici prin baterii

Irina Adams
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  RODICA CIOBANU
16 hrs
  -> multumesc

21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
radio pentru situaţii de urgenţă


Explanation:
În timpul războiului existau lanterne cu dinam, acţionat strângând un fel de pârghie laterală. Lumea le spunea "Muncă şi lumină" (nu spun asta ca propunere de traducere, ci ca trivia :-) Au mai apărut şi prin anii '60.
Ce defecte are răspunsul: e destul de lung (chiar ocoleşte enumerarea dată in context. Avantaje: e mai clar; atrage atenţia.

--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2008-01-16 21:15:47 GMT)
--------------------------------------------------

...chiar _dacă_ ocoleşte... Îmi cer scuze. Se poate spune şi radio cu alimentare autonomă.

lucca
Romania
Native speaker of: Romanian
PRO pts in category: 34

54 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
ceas-radio autonom


Explanation:
e clar ca e vorba de un ceas autonom cu resurse de actionare interne

IOAN Ciurdaru
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
radio cu alimentare electromecanica


Explanation:
As incerca totusi aceasta traducere imperfecta pentru a caracteriza acest tip de aparat de radio = aparatul functioneaza cu energie electrica obtinuta din energie mecanica (prin transformarea energiei potentiale a arcului).
Oricum,ar fi preferabila o traducere cat mai scurta
Sper sa va fie de folos aceste sugestii.
Cu bine

tagore
Romania
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bogdan Burghelea
18 mins
  -> Va multumesc !

disagree  Anca Nitu: e total aiurea nu te supara , mecanisum e ca la ceasurile mecanice, electromecanic inseamna ca are si electricitate la alimentare !
9 hrs

3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
radio actionat cu mecanism de ceasornic ( cu arc)


Explanation:
nu am auzit niciodata cat am stat in Romania de chestia asta :)

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2008-01-16 20:56:36 GMT)
--------------------------------------------------

wind -up wind-up mechanism = mecanism de ceasornic

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2008-01-16 21:01:42 GMT)
--------------------------------------------------

pai nu-ti zisei? :):) vezi poate mai vine careva cu vreo idee dar wind-up asa se traduce sua mecanism de orlogerie ( care mi se pare pretentios dar corect)
http://products.kompass.com/ro/Echipamente optice şi de prec...

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2008-01-16 21:04:09 GMT)
--------------------------------------------------

am intalnit si in grafia "mecanisme de orolOgerie" la alegere :)

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2008-01-17 16:07:33 GMT)
--------------------------------------------------

pt amatori :

dinamul converteste energia mecanica in energie electrica
dar mecanisul de alimentare e mecanic ( clockwork) si nu electric sau electromecanic
ceasurile mecanice nu au dinam , au mecanism, le intorci cu cheia, arcul se strange si elibereaza energia mecanica care misca mecanismul
el se cheama cu mecanism de orlogerie pt ca alimentarea e de la acest mecanism
cu dinam e radio cu bicicleta :) pedalezi si porneste

imi aduce aminte de un banc:

Chelner , o friptura fara salata!

Regret, nu avem decat friptura fara cartofi prajiti

Anca Nitu
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 40
Grading comment
Thank you !
Notes to answerer
Asker: Nici eu :)) Speram sa gasesc ceva referinte pentru vreun termen in care sa introduc ideea de "wind up", ca la jucariile cu cheie, dar nu vad nimic asemanator pe la noi.

Asker: Am postat nota inainte de a vedea explicatia. Gand la gand cu bucurie :)


15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
radio cu dinam


Explanation:
Mecanismul se numeşte „dinam” (en. dynamo):

Definitions of Dynamo on the Web:

* A mechanical device that converts mechanical energy into electrical energy through electromagnetic induction process.

* Something which converts energy of motion into an electric current.

* A device that produces Direct Current from a rotating shaft.

etc.



--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2008-01-17 12:03:37 GMT)
--------------------------------------------------

Există şi în engleză „dynamo radio”.

Ca să fie mai complet şi să includă şi mecanismul de acţionare a dinamului prin arc, poţi spune

„Radio cu dinamometru acţionat prin arc”

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2008-01-17 12:04:21 GMT)
--------------------------------------------------

Pardon! Cu DINAM nu cu DINAMOMETRU. Eram cuplat pe alte traduceri :))

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2008-01-17 16:31:28 GMT)
--------------------------------------------------

Pentru cei sceptici :)

„A clockwork radio is a radio that is powered by clockwork wind-up mechanism DRIVING AN INTERNAL ELECTRICAL GENERATOR...”

http://en.wikipedia.org/wiki/Wind-up_radio

Mecanismul cu arc acţionează un generator electric de tip dinam, singur mecanismul cu arc nu are cum să pună un aparat electric în funcţiune, eventual o cutie muzicală :)

Florin Ular
Romania
Native speaker of: Romanian
PRO pts in category: 44

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Anca Nitu: de cand "clockwork " = dinam ? ceasurile bunicilor cu mecanism de orlogerie nu au dinam si functioneaza !
4 hrs
  -> Ceasurile bunicilor sigur nu funcţionau cu curent, un radio da. Arcul ca de ceas nu face decât să învârtă dinamul ca să nu dai la manivelă pentru a crea curent dar altfel chiar nu văd cum un mecanism de ceas face un radio să „cânte” :)

agree  Ede Lungu: pentru Anca : just for fun compara pozele din link-ul wiki si link-ul pus de mine mai jos
11 hrs
  -> Mulţumesc!

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
radio cu incarcare manuala/ radio cu mainvela


Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2008-01-16 21:29:43 GMT)
--------------------------------------------------

mainvela=manivela (scuze)

--------------------------------------------------
Note added at 53 mins (2008-01-16 21:44:40 GMT)
--------------------------------------------------

RADIO CU DINAM http://www.magazinuldepromotionale.ro/produse/Office-IT-Audi...

--------------------------------------------------
Note added at 1 day3 hrs (2008-01-18 00:11:11 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

http://en.wikipedia.org/wiki/Clockwork - pentru lectura in plus :)
(..)Often power for the device is stored within it via a winding device that applies mechanical stress to an energy-storage mechanism such as a spring, thus involving some form of escapement; in other cases, hand power may be utilized

Ede Lungu
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxmistahara: da, asa apare in lista de produse http://night-club.ablog.ro/2006-09-08/radio-lanterna-si-tele...
14 hrs
  -> Multumesc

neutral  Anca Nitu: clockwork nu este un dinam
18 hrs
  -> http://www.imsplus.com/imsradios.html