KudoZ home » English to Romanian » Geology

ice core

Romanian translation: carotă de gheaţă


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:ice core
Romanian translation:carotă de gheaţă
Entered by: Felicia Mitrasca

12:51 Jan 10, 2008
English to Romanian translations [PRO]
Science - Geology
English term or phrase: ice core
"...the scientists at the British Antarctic Survey are doing their best to reveal the knowledge locked deep in the ancient ice cores of Antarctica..."

"Bloc de gheaţă"? Sunt bucăţi mari de gheaţă aduse in UK pentru studii.

Mulţumesc!
Felicia Mitrasca
Romania
carotă de gheaţă
Explanation:
Ma simt nevoita sa postez propriul raspuns, ca replica la ironia unor colegi si pentru a sublinia clar ca in limba romana expresia "carota glaciara" nu exista, asa cum nu exista "cuburi glaciare", ci "cuburi de gheata", sau sloiuri glaciare", ci "sloiuri de gheata". "Glaciar" nu este egal cu "de/din gheata".

GLACIÁR, -Ă, glaciari, -e, adj. 1. (În sintagma) Perioadă (sau epocă, eră) glaciară = perioadă din era cuaternară (sau p. gener., dintr-o altă eră) în care gheţarii ocupau regiuni foarte întinse pe pământ şi în care alternau intervalele reci cu cele calde. ♦ Care aparţine acestei perioade, privitor la această perioadă. 2. Provenit din topirea gheţarilor; rezultat în urma acţiunii gheţarilor. Lac glaciar. Eroziune glaciară. [Pr.: -ci-ar] – Din fr. glaciaire.
Sursa: DEX '98

GLACIÁR s., adj. (GEOL.) 1. s. pleistocen, (ieşit din uz) diluviu. 2. adj. pleistocen, (ieşit din uz) diluvian. (Epoca ~.)
Sursa: Sinonime

glaciár adj. m. (sil. -ci-ar), pl. glaciári; f. sg. glaciáră, pl. glaciáre
Sursa: Dicţionar ortografic

GLACIÁR1 ~ă (~i, ~e) Care ţine de glaciaţie; propriu glaciaţiei. ♢ Perioadă ~ă perioadă geologică caracterizată prin suprafeţe vaste acoperite de gheţari. [Sil. -ci-ar] /<fr. glaciaire
Sursa: NODEX

GLACIÁR2 n. Prima epocă a cuaternarului caracterizată, mai ales, prin prezenţa gheţarilor, apariţia omului, florei şi faunei; pleistocen; diluviu. /fr. glaciaire
Sursa: NODEX

GLACIÁR, -Ă adj. Referitor la procesul sau timpul de apariţie a glaciaţiei. // s.n. Pleistocen. // (În forma glacio-) Element prim de compunere savantă cu semnificaţia „(referitor la) gheaţă“, „glaciaţie“, „gheţar“. [Pron. -ci-ar. / cf. fr. glaciaire < lat. glacies – gheaţă].
Sursa: DN

GLACIÁR, -Ă I adj. 1. referitor la procesul sau timpul de apariţie a glaciaţiei. 2. provenit din topirea gheţarilor. II. s. n. pleistocen. (< fr. glaciaire)
Sursa: MDN

Ice core
a core sample from the accumulation of snow and ice over many years that have recrystallized and have trapped air bubbles from previous time periods.

Asa cum ai remarcat si tu Felicia (si alti colegi), sunt bucati, esantioane, probe, mostre de gheata de forma cilindrica, in limba tehnic "carotă", obtinute prin "carotare", adica forare la adancime cu ajutorul unei "carotiere" (in limbaj simplu si in mare un cilindru gol pe dinauntru care extrage astfel un cilindru de gheata/roca/sol etc. de lungimi si dimensiuni diferite). Cu cat adancimea de extragere e mai mare, cu atat materialul obtinut si studiat este mai vechi.

Mostra obtinuta este un material valoros pentru diverse studii printre care: "Ice cores contain an abundance of climate information. Inclusions in the snow of each year remain in the ice, such as wind-blown dust, ash, bubbles of atmospheric gas and radioactive substances."

Din cate am inteles din ce am citit, cele mai vechi asemenea carote (obtinute de la cea mai mare adancime) s-au obtinut din Antarctica.

Ice core
fr. carotte de glace
http://fr.wikipedia.org/wiki/Carotte_de_glace

it. carota di ghiaccio

ro. carota de gheata
core = carota, nucleu, a carota
DICTIONAR TEHNIC ENGLEZ-ROMAN

"După zece minute reluăm acţiunea, dar simptomul persistă. Hotărâm să extragem carotiera; străpunseserăm blocul de gheaţă până la -22,53 m.

Carota ne-a confirmat sfârşitul incursiunii noastre în calendarul îngheţat al Scărişoarei, căci, pe lângă gheaţă, aduseserăm la suprafaţă şi un fragment de calcar din podeaua peşterii."
http://www.natgeo.ro/explorari/speologie/frigiderele-naturii...

"Articolele ştiinţifice care au rezultat analizează modul în care a variat compoziţia atmosferei din prezent şi până acum 650 de mii de ani, cu 200 de mii de ani mai mult decât informaţiile venite dintr-o altă carotă de gheaţă extrasă tot din Antarctica, dar care ajungea îndărăt în timp acum 440 de mii de ani.
Evoluţia concentraţiilor dioxidului de carbon şi metanului din atmosferă poate fi acum analizată şi la scara timpului geologic, nu doar în interval de câţiva ani sau decenii.
Cum un ciclu climatic major durează o sută de mii de ani, carota de gheaţă de 3 kilometri ne dă informaţii privind variaţia climei pe timpul a mai bine de şase asemenea cicluri."
http://www.bbc.co.uk/romanian/news/story/2005/11/051128_efec...




Referinte suplimentare:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_core.
http://www.google.ro/search?hl=ro&q=carota gheata&meta=





--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2008-01-11 11:04:26 GMT)
--------------------------------------------------

In acest context eu as traduce "pentru a scoate la lumina informatiile imortalizate in carotele de gheata foarte vechi (sau preistorice) extrase din Antarctica" (sau ceva de genul acesta :-)).

Alternativa ar fi "in probele/esantioanele de gheata foarte vechi", dar daca se doreste utilizarea termenului geologic (fiind un articol de specialitate), "carota" este cuvantul.
Selected response from:

xxxmistahara
Grading comment
Vă mulţumesc tuturor. :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +10carotă glaciară
Valentin Alupoaie
4 +2eşantion de gheaţă
Cristian Brinza
4carotă de gheaţăxxxmistahara
4stratul interior/stratele interioare al gheţei (sau chiar esantion)
Irina Adams


Discussion entries: 8





  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
eşantion de gheaţă


Explanation:
...

Cristian Brinza
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jonah Hex
5 hrs

agree  RODICA CIOBANU
11 hrs

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stratul interior/stratele interioare al gheţei (sau chiar esantion)


Explanation:
Se refera la studiera ghetei, a fiecarui strat pentru a studia evolutia ghetei, in acest fel pot determina anumite lucruri despre anumite perioade de timp

Irina Adams
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in RomanianRomanian

6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +10
carotă glaciară


Explanation:
CARÓTĂ s. f. I. varietate de morcovi timpurii, cu rădăcini scurte. II. probă cilindrică de material extrasă din teren pentru a determina structura şi caracteristicile straturilor. ♢ probă luată din betonul de fundaţie al unei şosele pentru stabilirea proprietăţilor fizico-mecanice.

Sursa: MDN

Copyright (C) 2004-2007 DEX online.

Valentin Alupoaie
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Adriana Crihan: http://www.revista-informare.ro/showart.php?id=10&rev=1
22 mins
  -> Mulţumesc.

agree  xxxmistahara: cu singura mentiune: carota de gheata (glaciar - referitor la glaciatiune, era glaciara, ghetari) http://www.google.ro/search?hl=ro&rls=ATSA,ATSA:2006-25,ATSA...
36 mins
  -> Mulţumesc.

agree  lucca
51 mins
  -> Mulţumesc.

agree  Cristian Brinza
55 mins
  -> Mulţumesc.

agree  Mihaela Ghiuzeli
2 hrs
  -> Mulţumesc.

agree  Cristiana Coblis
3 hrs
  -> Mulţumesc.

agree  Emina Popovici: "glaciară e ok şi nu mai trebuie tadus "ancient" pt că glaciar presupune deja că e antic, adică mai degrabă preistoric. Miezul carotei s-a format în decursul erelor glaciare, deci..carota glaciară.:-)
4 hrs
  -> Mulţumesc. Rămâne totuşi neclar. / Eu şi pe erele astea glaciare le bănuiesc că au legături dubioase cu gheaţa.

agree  Anca Nitu: carota, e o mostra obtinuta prin foraj la mare adancime
7 hrs
  -> Mulţumesc.

agree  RODICA CIOBANU
11 hrs
  -> Mulţumesc.

agree  Veronica Manole
19 hrs
  -> Mulţumesc.

22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
carotă de gheaţă


Explanation:
Ma simt nevoita sa postez propriul raspuns, ca replica la ironia unor colegi si pentru a sublinia clar ca in limba romana expresia "carota glaciara" nu exista, asa cum nu exista "cuburi glaciare", ci "cuburi de gheata", sau sloiuri glaciare", ci "sloiuri de gheata". "Glaciar" nu este egal cu "de/din gheata".

GLACIÁR, -Ă, glaciari, -e, adj. 1. (În sintagma) Perioadă (sau epocă, eră) glaciară = perioadă din era cuaternară (sau p. gener., dintr-o altă eră) în care gheţarii ocupau regiuni foarte întinse pe pământ şi în care alternau intervalele reci cu cele calde. ♦ Care aparţine acestei perioade, privitor la această perioadă. 2. Provenit din topirea gheţarilor; rezultat în urma acţiunii gheţarilor. Lac glaciar. Eroziune glaciară. [Pr.: -ci-ar] – Din fr. glaciaire.
Sursa: DEX '98

GLACIÁR s., adj. (GEOL.) 1. s. pleistocen, (ieşit din uz) diluviu. 2. adj. pleistocen, (ieşit din uz) diluvian. (Epoca ~.)
Sursa: Sinonime

glaciár adj. m. (sil. -ci-ar), pl. glaciári; f. sg. glaciáră, pl. glaciáre
Sursa: Dicţionar ortografic

GLACIÁR1 ~ă (~i, ~e) Care ţine de glaciaţie; propriu glaciaţiei. ♢ Perioadă ~ă perioadă geologică caracterizată prin suprafeţe vaste acoperite de gheţari. [Sil. -ci-ar] /<fr. glaciaire
Sursa: NODEX

GLACIÁR2 n. Prima epocă a cuaternarului caracterizată, mai ales, prin prezenţa gheţarilor, apariţia omului, florei şi faunei; pleistocen; diluviu. /fr. glaciaire
Sursa: NODEX

GLACIÁR, -Ă adj. Referitor la procesul sau timpul de apariţie a glaciaţiei. // s.n. Pleistocen. // (În forma glacio-) Element prim de compunere savantă cu semnificaţia „(referitor la) gheaţă“, „glaciaţie“, „gheţar“. [Pron. -ci-ar. / cf. fr. glaciaire < lat. glacies – gheaţă].
Sursa: DN

GLACIÁR, -Ă I adj. 1. referitor la procesul sau timpul de apariţie a glaciaţiei. 2. provenit din topirea gheţarilor. II. s. n. pleistocen. (< fr. glaciaire)
Sursa: MDN

Ice core
a core sample from the accumulation of snow and ice over many years that have recrystallized and have trapped air bubbles from previous time periods.

Asa cum ai remarcat si tu Felicia (si alti colegi), sunt bucati, esantioane, probe, mostre de gheata de forma cilindrica, in limba tehnic "carotă", obtinute prin "carotare", adica forare la adancime cu ajutorul unei "carotiere" (in limbaj simplu si in mare un cilindru gol pe dinauntru care extrage astfel un cilindru de gheata/roca/sol etc. de lungimi si dimensiuni diferite). Cu cat adancimea de extragere e mai mare, cu atat materialul obtinut si studiat este mai vechi.

Mostra obtinuta este un material valoros pentru diverse studii printre care: "Ice cores contain an abundance of climate information. Inclusions in the snow of each year remain in the ice, such as wind-blown dust, ash, bubbles of atmospheric gas and radioactive substances."

Din cate am inteles din ce am citit, cele mai vechi asemenea carote (obtinute de la cea mai mare adancime) s-au obtinut din Antarctica.

Ice core
fr. carotte de glace
http://fr.wikipedia.org/wiki/Carotte_de_glace

it. carota di ghiaccio

ro. carota de gheata
core = carota, nucleu, a carota
DICTIONAR TEHNIC ENGLEZ-ROMAN

"După zece minute reluăm acţiunea, dar simptomul persistă. Hotărâm să extragem carotiera; străpunseserăm blocul de gheaţă până la -22,53 m.

Carota ne-a confirmat sfârşitul incursiunii noastre în calendarul îngheţat al Scărişoarei, căci, pe lângă gheaţă, aduseserăm la suprafaţă şi un fragment de calcar din podeaua peşterii."
http://www.natgeo.ro/explorari/speologie/frigiderele-naturii...

"Articolele ştiinţifice care au rezultat analizează modul în care a variat compoziţia atmosferei din prezent şi până acum 650 de mii de ani, cu 200 de mii de ani mai mult decât informaţiile venite dintr-o altă carotă de gheaţă extrasă tot din Antarctica, dar care ajungea îndărăt în timp acum 440 de mii de ani.
Evoluţia concentraţiilor dioxidului de carbon şi metanului din atmosferă poate fi acum analizată şi la scara timpului geologic, nu doar în interval de câţiva ani sau decenii.
Cum un ciclu climatic major durează o sută de mii de ani, carota de gheaţă de 3 kilometri ne dă informaţii privind variaţia climei pe timpul a mai bine de şase asemenea cicluri."
http://www.bbc.co.uk/romanian/news/story/2005/11/051128_efec...




Referinte suplimentare:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_core.
http://www.google.ro/search?hl=ro&q=carota gheata&meta=





--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2008-01-11 11:04:26 GMT)
--------------------------------------------------

In acest context eu as traduce "pentru a scoate la lumina informatiile imortalizate in carotele de gheata foarte vechi (sau preistorice) extrase din Antarctica" (sau ceva de genul acesta :-)).

Alternativa ar fi "in probele/esantioanele de gheata foarte vechi", dar daca se doreste utilizarea termenului geologic (fiind un articol de specialitate), "carota" este cuvantul.

xxxmistahara
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Vă mulţumesc tuturor. :-)