KudoZ home » English to Romanian » Government / Politics

senior MP

Romanian translation: parlamentar de rang înalt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:senior MP
Romanian translation:parlamentar de rang înalt
Entered by: Mihaela Roman

06:08 May 17, 2005
English to Romanian translations [PRO]
Social Sciences - Government / Politics
English term or phrase: senior MP
In Finland an ad hoc committee of senior MPs and civil servants was set up
stiu ca MP este inseamna parlamentar, dar aici "senior" se refera la membrii camerei superioare, sau la ce?
Multumesc din nou
Mihaela Roman
Romania
parlamentar de rang înalt
Explanation:
Un "senior MP" deţine funcţii importante - preşedinte al unei comisii parlamentare, etc.
Senior MPs, from the prime minister to other leaders to ministers to committee chairs…
http://www.taxtyranny.ca/images/HTML/Paul-Martin/Paul-Martin...

The Tories' weakest point is their leader. He cannot enthuse or rally the party. Who to pick in his place? Ken Clarke - he could split the party. Portillo - likewise. The only senior MP is Howard.
http://www.yougov.com/yougov_website/asp_besPollContent/bes_...

... justitiei. Cereri de demisie Mai multi parlamentari de rang inalt ai Partidului Democrat i-au cerut deja sa-si dea demisia. Aflat ...
www.revistapresei.ro/RO/articol. cfm?Sectiune=Esential&ID=68290 - 32k - Supplemental Result

... Cea de-a 3-a şi ultima examinare a noii legislaţii urmează să aibă loc în 19 sau 23 septembrie, au declarat miercuri parlamentari de rang înalt. ...
www.balkan-info.com/default3.asp?lang=romanian& page=process_print&article_id=21029 - 7k - Supplemental Result
Selected response from:

Elizabeth Rudin
United Kingdom
Grading comment
OK. Multumesc tuturor
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2parlamentar de rang înaltElizabeth Rudin
4 +2parlamentar cu experienţă
Dan Marasescu
4parlamentari si functionari de rang inalt
Rodica Stefan
4cel mai in virsta /etate membru al parlamentului
Mihaela Brooks


Discussion entries: 3





  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
senior mp
parlamentar cu experienţă


Explanation:
Nu cred că e vorba de camerele parlamentului aici. Se referă pur şi simplu la parlamentarii mai în vârstă, deci mai experimentaţi.

"On the first day of each annual session Parliament elects a Speaker and two Deputy Speakers from among its Members. This election is chaired by the senior MP in terms of age. The Members who are elected to serve as Speaker and First and Second Deputy Speaker take a solemn oath before Parliament."


    Reference: http://www.eduskunta.fi/efakta/esite/englanti/eesit_02.htm
Dan Marasescu
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Maria Tulbure: De acord, in mod sigur e vorba de varsta (http://www.freemasonrywatch.org/blond.html). Ma intreb si intreb daca am putea spune 'parlamentar senior', dupa modelul 'senior editor' (vezi colectivele de redactie ale mai multor ziare, Gandul, Averea, etc.)
49 mins

agree  Cristina Butas
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
senior mp
parlamentar de rang înalt


Explanation:
Un "senior MP" deţine funcţii importante - preşedinte al unei comisii parlamentare, etc.
Senior MPs, from the prime minister to other leaders to ministers to committee chairs…
http://www.taxtyranny.ca/images/HTML/Paul-Martin/Paul-Martin...

The Tories' weakest point is their leader. He cannot enthuse or rally the party. Who to pick in his place? Ken Clarke - he could split the party. Portillo - likewise. The only senior MP is Howard.
http://www.yougov.com/yougov_website/asp_besPollContent/bes_...

... justitiei. Cereri de demisie Mai multi parlamentari de rang inalt ai Partidului Democrat i-au cerut deja sa-si dea demisia. Aflat ...
www.revistapresei.ro/RO/articol. cfm?Sectiune=Esential&ID=68290 - 32k - Supplemental Result

... Cea de-a 3-a şi ultima examinare a noii legislaţii urmează să aibă loc în 19 sau 23 septembrie, au declarat miercuri parlamentari de rang înalt. ...
www.balkan-info.com/default3.asp?lang=romanian& page=process_print&article_id=21029 - 7k - Supplemental Result


Elizabeth Rudin
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4
Grading comment
OK. Multumesc tuturor

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  elenus: Exact! Definiţii din Web pentru seniority: higher rank than that of others especially by reason of longer service - www.cogsci.princeton.edu/cgi-bin/webwn - Definiţie în context
17 mins
  -> Multumesc, Elenus.

agree  Bogdan Honciuc
11 hrs
  -> Multumesc, Bogdan.

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
senior mp
cel mai in virsta /etate membru al parlamentului


Explanation:
On the first day of each annual session Parliament elects a Speaker and two Deputy Speakers from among its Members. This election is chaired by the senior MP in terms of age.
Observ ca am gasit aceeasi pagina ca Dan, dar o traduc ca virsta/etate

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 40 mins (2005-05-17 10:49:17 GMT)
--------------------------------------------------

Se pare ca finlandezii dau prioritate celor in virsta, seniorilor..deci senior se refera la age, oldest..

Chapter 2 — Bodies elected by the Parliament

Section 4 — Election of the Speaker and the Deputy Speakers

In the first plenary session of a parliamentary session, the elections of the Speaker and the Deputy Speakers shall be held, with the oldest Member of the Parliament presiding.
http://www.eduskunta.fi/efakta/opas/tiedotus/rulesofprocedur...

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 42 mins (2005-05-17 10:51:27 GMT)
--------------------------------------------------

Si cel cu virsta mai inaintata poate fi loctiitor al MP

If the Speaker and the Deputy Speakers are prevented from attending to the duties of Speaker, plenary sessions shall be presided over by the oldest member of the Speaker’s Council present in the session. In this event, the session shall deal with announcements only, including an announcement of the time of the next plenary session, but no decisions shall be made on other matters, unless there is an especially pressing reason for the contrary

aceeasi pagina de mai sus


    Reference: http://www.mustiala.hamk.fi/verkkokurssit/michelson/finland/...
Mihaela Brooks
Canada
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Dan Marasescu: În cazul ăsta o fi mai mulţi născuţi în aceeaşi zi :D Sensul la care te referi tu se traduce în română prin "decan de vârstă".
15 mins
  -> decanul de virsta suna bine.../ "Age" ma face sa ma optez pentru virsta...deoarece nu exprima si ani de experienta

1 day13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
senior mp
parlamentari si functionari de rang inalt


Explanation:
senior se refera si la civil servants, pt ca parlamentarii de rang inalt, fie ei si "decani de varsta" (desi nu poate fi decat un singur decan de varsta!) nu pot fi pusi alaturi de niste simpli functionari. Pt functionari se folosesc si expresiile "functionari superiori" sau "inalti functionari", dar aceste adjective nu merg din pacate si la parlamentari

Rodica Stefan
Specializes in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 8