KudoZ home » English to Romanian » Medical (general)

tertiary referral centres

Romanian translation: centru sanitar de specialitate, asistenta medicala tertiara/ de specialitate (spitaliceasca)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tertiary referral centre
Romanian translation:centru sanitar de specialitate, asistenta medicala tertiara/ de specialitate (spitaliceasca)
Entered by: Diana Nacu

16:41 Jul 3, 2007
English to Romanian translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: tertiary referral centres
hospitals act as tertiary referral centres
Diana Nacu
Ireland
centru sanitar de specialitate
Explanation:
A tertiary referral hospital or tertiary care center is a term without a formal definition which in the United States generally refers to:
• a major hospital that usually has a full complement of services including pediatrics, general medicine, various branches of surgery and psychiatry or
• a specialty hospital dedicated to specific subspecialty care (pediatric centers, Oncology centers, psychiatric hospitals). Patients will often be referred from smaller hospitals to a tertiary hospital for major operations, consultations with subspecialists and when sophisticated intensive care facilities are required.

Pt. prima definiţie ar fi:
„centru sanitar care acordă asistenţă medicală de specialitate”
sau „centru sanitar cu o structură complexă de specialităţi medico-chirurgicale”
spitalul judeţean - spitalul general organizat în reşedinţa de judeţ, cu o structură complexă de specialităţi medico-chirurgicale, cu unitate de primire urgenţe, care asigură urgenţele medico-chirurgicale şi acordă asistenţă medicală de specialitate, inclusiv pentru cazurile grave din judeţ care nu pot fi rezolvate la nivelul spitalelor locale;
c) spitalul local - spitalul general care acordă asistenţă medicală de specialitate în teritoriul unde funcţionează, respectiv municipiu, oraş, comună;
http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=7210...
iar pt. a doua definiţie:

“centru/unitate sanitar(ă) de specialitate”

Ex. bolnavii de TBC, gravidele şi lehuzele înscrise pe listele suplimentare ale medicilor de familie sunt internaţi şi trataţi în mod obligatoriu în orice unitate sanitară de specialitate

http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=3755...



--------------------------------------------------
Note added at 3 ore (2007-07-03 19:44:58 GMT)
--------------------------------------------------

sau eventual "centru sanitar specializat" - pt. ambele definiţii
poate fi specializat de ex. numai într-un anumit domeniu ex. spital TBC
sau specializat (printre altele) în ortopedie

--------------------------------------------------
Note added at 1 zi2 ore (2007-07-04 18:51:39 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Întâmplător am mai găsit:
1. Asistenta medicala primara - de medicina generala - prin infirmeriile si cabinetele medicale
2. Asistenta medicala secundara - de specialitate ambulatorie - prin Centrul de Diagnostic si Tratament Ambulator
3. Asistenta medicala tertiara - de specialitate spitaliceasca
4. Asistenta medicala cuaternara - de ultraspecialitate

http://www.mapn.ro/structuri_centrale/dirmedicala/dirmed.htm

deci putea fi şi "centru de asistenţă medicală terţiară"
Selected response from:

Antonia Toth
Grading comment
Multumesc! Diana
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3centru sanitar de specialitate
Antonia Toth
3centre de referinţă terţiare
GabiBecsek


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
centre de referinţă terţiare


Explanation:
See an example in the link below....


    Reference: http://www.cdep.ro/comisii/sanatate/pdf/1999/pv0203.pdf.
GabiBecsek
Romania
Does not meet criteria
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
centru sanitar de specialitate


Explanation:
A tertiary referral hospital or tertiary care center is a term without a formal definition which in the United States generally refers to:
• a major hospital that usually has a full complement of services including pediatrics, general medicine, various branches of surgery and psychiatry or
• a specialty hospital dedicated to specific subspecialty care (pediatric centers, Oncology centers, psychiatric hospitals). Patients will often be referred from smaller hospitals to a tertiary hospital for major operations, consultations with subspecialists and when sophisticated intensive care facilities are required.

Pt. prima definiţie ar fi:
„centru sanitar care acordă asistenţă medicală de specialitate”
sau „centru sanitar cu o structură complexă de specialităţi medico-chirurgicale”
spitalul judeţean - spitalul general organizat în reşedinţa de judeţ, cu o structură complexă de specialităţi medico-chirurgicale, cu unitate de primire urgenţe, care asigură urgenţele medico-chirurgicale şi acordă asistenţă medicală de specialitate, inclusiv pentru cazurile grave din judeţ care nu pot fi rezolvate la nivelul spitalelor locale;
c) spitalul local - spitalul general care acordă asistenţă medicală de specialitate în teritoriul unde funcţionează, respectiv municipiu, oraş, comună;
http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=7210...
iar pt. a doua definiţie:

“centru/unitate sanitar(ă) de specialitate”

Ex. bolnavii de TBC, gravidele şi lehuzele înscrise pe listele suplimentare ale medicilor de familie sunt internaţi şi trataţi în mod obligatoriu în orice unitate sanitară de specialitate

http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=3755...



--------------------------------------------------
Note added at 3 ore (2007-07-03 19:44:58 GMT)
--------------------------------------------------

sau eventual "centru sanitar specializat" - pt. ambele definiţii
poate fi specializat de ex. numai într-un anumit domeniu ex. spital TBC
sau specializat (printre altele) în ortopedie

--------------------------------------------------
Note added at 1 zi2 ore (2007-07-04 18:51:39 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Întâmplător am mai găsit:
1. Asistenta medicala primara - de medicina generala - prin infirmeriile si cabinetele medicale
2. Asistenta medicala secundara - de specialitate ambulatorie - prin Centrul de Diagnostic si Tratament Ambulator
3. Asistenta medicala tertiara - de specialitate spitaliceasca
4. Asistenta medicala cuaternara - de ultraspecialitate

http://www.mapn.ro/structuri_centrale/dirmedicala/dirmed.htm

deci putea fi şi "centru de asistenţă medicală terţiară"


Antonia Toth
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 203
Grading comment
Multumesc! Diana
Notes to answerer
Asker: Excelent! Sunt spitale de specialitate: spitale de maternitate. Multumesc mult! Diana


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mihaela Ghiuzeli: Good Job, Antonia.
2 hrs
  -> Thanks!

agree  RODICA CIOBANU
16 hrs
  -> Mulţumesc!

agree  GabiBecsek: Asa este...
16 hrs
  -> Mulţumesc!