KudoZ home » English to Romanian » Medical (general)

ischemic reperfusion injury

Romanian translation: leziuni de reperfuzie


22:51 Feb 17, 2009
English to Romanian translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: ischemic reperfusion injury
Reactive oxygen species mediated diseases are:ischemic reperfusion injury in different tissues such as heart, brain, kidney, liver...
xxxioanasb
Romanian translation:leziuni de reperfuzie
Explanation:
http://www.observatorulmedical.ro/index.php?a=actualitate200...

Leziunile inflamatorii de reperfuzie pot fi ireversibile, dar acest fapt nu justifica renuntarea la tratamentul imediat al infarctului.
Sun leziuni caracteristice dupa reluarea circulatiei coronariene prin vasele dezobstruate.

--------------------------------------------------
Note added at 12 ore (2009-02-18 10:57:39 GMT)
--------------------------------------------------

Termenul este prezentat ca atare in manual de medicina interna la descrierea infarctului miocardic.

--------------------------------------------------
Note added at 15 ore (2009-02-18 13:51:58 GMT)
--------------------------------------------------

Leziunile ischemice sunt de leziuni de sine statatoare prin obstructia coronarelor.
Leziunile de reperfuzie sunt leziuni de sine statatoare care apar cronologic in evolutia infarctului, DUPA dezobstructia coronarelor, indiferent prin ce metoda sa obtinut aceasta dezobstructie.



--------------------------------------------------
Note added at 15 ore (2009-02-18 14:03:47 GMT)
--------------------------------------------------

Poate referinta aceasta va clarifica lucrurile, in beneficiul cui are nevoie de lamuriri.
Daca autoarea intrebarii nu s/a elucidat deja.

http://www.emcb.ro/article.php?story=20050717174635413&mode=...

ISCHEMIA-REPERFUZIA SAU ETAPA “NO FLOW-REFLOW”
Ischemia-reperfuzia (I/R) a fost experimenta asupra celulelor musculare ale miocardului, celulelor musculare netede (CMN) sau muschilor striati.
Etapa reperfuziei. Reflow sau reluarea fluxului sanguin, dupa o perioada de vasoconstrictie prelungita, este determinata de vasodilatatie, secundara acidozei metabolice locale, lezarii unui trombus (cheag) cu repermeabilizare vasculara, dupa fibrinoliza naturala, sau secundar trombolizei, indusa terapeutic. Aparitia O2, la nivelul celulelor ischemiate, stimuleaza producerea speciilor reactive de O2 (SRO), imprimand lezarea prin reoxigenare sau “paradoxul oxigenului”, deoarece in aceste conditii, O2, gazul care intretine viata, genereaza moarte. Activarea cascadei mediatorilor reperfuziei se repeta, la distanta, in alte tesuturi si organe, dupa o perioada de 12-48 ore (fig.2).

Leziunea oxidativa sau suferinta postanoxica, complicatie a I/R, generatoare de complicatii postoperatorii, poate fi prevenita printr-o terapie, avand urmatoarele obiective fiziopatologice:
Selected response from:

cezara lucas
Romania
Grading comment
Mulțumesc! Da, aveam nevoie de clarificări. Rămân la leziuni de reperfuzie/ischemice...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4reperfuziune ischemicaWord_Wise
4leziuni de reperfuziecezara lucas
5 -1ischemia
Dr Lofthouse


Discussion entries: 3





  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
ischemia


Explanation:
not ischemica (no 'c' in ischaemia)

Dr Lofthouse
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in ItalianItalian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mihaela Petrican: an impressive confidence level for an EN-RO translation almost inexistent
13 hrs

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
leziuni de reperfuzie


Explanation:
http://www.observatorulmedical.ro/index.php?a=actualitate200...

Leziunile inflamatorii de reperfuzie pot fi ireversibile, dar acest fapt nu justifica renuntarea la tratamentul imediat al infarctului.
Sun leziuni caracteristice dupa reluarea circulatiei coronariene prin vasele dezobstruate.

--------------------------------------------------
Note added at 12 ore (2009-02-18 10:57:39 GMT)
--------------------------------------------------

Termenul este prezentat ca atare in manual de medicina interna la descrierea infarctului miocardic.

--------------------------------------------------
Note added at 15 ore (2009-02-18 13:51:58 GMT)
--------------------------------------------------

Leziunile ischemice sunt de leziuni de sine statatoare prin obstructia coronarelor.
Leziunile de reperfuzie sunt leziuni de sine statatoare care apar cronologic in evolutia infarctului, DUPA dezobstructia coronarelor, indiferent prin ce metoda sa obtinut aceasta dezobstructie.



--------------------------------------------------
Note added at 15 ore (2009-02-18 14:03:47 GMT)
--------------------------------------------------

Poate referinta aceasta va clarifica lucrurile, in beneficiul cui are nevoie de lamuriri.
Daca autoarea intrebarii nu s/a elucidat deja.

http://www.emcb.ro/article.php?story=20050717174635413&mode=...

ISCHEMIA-REPERFUZIA SAU ETAPA “NO FLOW-REFLOW”
Ischemia-reperfuzia (I/R) a fost experimenta asupra celulelor musculare ale miocardului, celulelor musculare netede (CMN) sau muschilor striati.
Etapa reperfuziei. Reflow sau reluarea fluxului sanguin, dupa o perioada de vasoconstrictie prelungita, este determinata de vasodilatatie, secundara acidozei metabolice locale, lezarii unui trombus (cheag) cu repermeabilizare vasculara, dupa fibrinoliza naturala, sau secundar trombolizei, indusa terapeutic. Aparitia O2, la nivelul celulelor ischemiate, stimuleaza producerea speciilor reactive de O2 (SRO), imprimand lezarea prin reoxigenare sau “paradoxul oxigenului”, deoarece in aceste conditii, O2, gazul care intretine viata, genereaza moarte. Activarea cascadei mediatorilor reperfuziei se repeta, la distanta, in alte tesuturi si organe, dupa o perioada de 12-48 ore (fig.2).

Leziunea oxidativa sau suferinta postanoxica, complicatie a I/R, generatoare de complicatii postoperatorii, poate fi prevenita printr-o terapie, avand urmatoarele obiective fiziopatologice:

cezara lucas
Romania
Specializes in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 254
Grading comment
Mulțumesc! Da, aveam nevoie de clarificări. Rămân la leziuni de reperfuzie/ischemice...

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Word_Wise: reperfuzia este reversibila, ischemia este leziunea care trebuie tratata
8 mins
  -> Va sugerez sa faceti intai facultatea de medicina si apoi sa dati cu presupusul EU chiar sunt medic si chiar stiu despre ce vorbesc.

neutral  Lorand Denes: deci, traducerea completă (fără pierdere din sensul originalului): leziuni ischemice sau de reperfuzie
17 mins
  -> Faceti grave confuzii incescand sa traduceti ceva literal. Termenul propus este consacrat pentru patologia de reperfuzie.

agree  xxxM&T: leziunea de ischemie-reperfuzie, ca sa fie amandoua cuvintele
6 hrs

27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
reperfuziune ischemica


Explanation:
lezării celulare în ischemia urmată de reperfuziune

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-02-17 23:54:17 GMT)
--------------------------------------------------

probabil o formulare mai corecta ar fi: leziunea de reperfuzie ischemica

http://www.umfcluj.ro/home/masterat-doctorat/Rezumat dr Ober... - pg 2-3...

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2009-02-18 14:56:01 GMT)
--------------------------------------------------

reanalizand consider ca traducerea corecta este: "leziune de reperfuzie a teritoriului (tesutului) ischemizat"

http://www.uptodate.com/patients/content/topic.do?topicKey=c...

- nu cred ca e typo.

Word_Wise
Native speaker of: Native in RomanianRomanian, Native in MoldavianMoldavian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Dr Lofthouse: no 'c' in 'ischemia' - typo
9 mins
  -> ischemic - is it not the result of ischemia? thanks

neutral  xxxM&T: leziunea de ischemie-reperfuzie
57 mins
  -> Multumesc

agree  RODICA CIOBANU
9 hrs
  -> Multumesc

agree  Adde
11 hrs
  -> Multumesc

disagree  cezara lucas: In urma ischemiei, dupa reluarea circulatiei prin vasele coronariene apar leziuni de reperfuzie. Tipice!
11 hrs

neutral  Lorand Denes: referinţa de mai sus este foarte bună, explică de ce nu se pot folosi aceste două cuvinte împreună, şi în acest context
11 hrs
  -> Si in engleza aceste doua cuvinte au explicatiile lor separate: ischemia si reperfusion injury, dar aici termenul e de ischemic reperfusion injury (folosite impreuna). Nu pe asta ne axam, presupun ?!?

disagree  Mihaela Petrican: un typo în textul original nu justifică perpetuarea unei greşeli de traducere. Denes &Gal are perfectă dreptate, sensul corect al termenului este ischemic/reperfusion injury, deci traducerea corectă va fi: leziune ischemică/de reperfuzie
13 hrs